Deurcilinderslot

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Walter van Gruythuysen

Re: Deurcilinderslot

Unread post by Walter van Gruythuysen »

Jasper,

Voor onze nieuwsgierigheid willen we nu natuurlijk wel het motornummer weten. Er staat een nummer in het vliegwielhuis bij de bolling van de startmotor. Als de eerste 6 cijfers van beide motoren overeenkomen kun je ze uitwisselen.

Walter
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Dat is niet zo Walter. Zowel de eerste serie kent 818.302 en 818.303 motoren als wel de 2e serie,
Walter van Gruythuysen

foutje
Jasper

Unread post by Jasper »

Ik kom morgen met zowel motor als bak nummer.
Volgens mij staat er op de bak zelf ook ergens een nummer.
Henk

Unread post by Henk »

Jasper, zoals je weet ben ik in een grijs verleden eigenaar geweest van jouw Fulvia. Ik heb de auto eind 1996 via-via gekocht en toen zat de 1e seriemotor er al in. Mij is verteld dat de originele motor een gat in de zuiger had opgelopen en toen is vervangen door een fabrieksnieuw blok uit de voorraad van Franke. De ombouw is verricht door het garagebedrijf waar de de vorige eigenaar uit Zuidlaren de auto ook heeft laten restaureren,. De naam en het adres van deze man kan ik je buiten het forum om geven. Ik heb een jaar of vier met veel plezier in de auto gereden en ben er ook nog een keer mee naar Italië geweest. Ik moet nog ergens een foto hebben dat ik op het dak van de Lingotto-testbaan in Turijn rondrijd. Toen ik in 2000 een hele mooie 1e serie coupé kon kopen, heb ik jouw auto ingeruild. Hij heeft daarna lang te koop gestaan en vervolgens ben ik hem uit het oog verloren tot jij met je verhaal op het forum verscheen. Ik zal nog eens de zolder afstruinen op zoek naar foto's. Succes verder met je deurslot- en motorperikelen.
Walter van Gruythuysen

Leuk! Met dit verhaal kun je veel verklaren. Waarschijnlijk is dus het vliegwiel en de achterplaat van deze originele motor overgezet. Immers degene die de ombouw heeft gedaan had 2 x een vliegwiel en een achterplaat, maar slechts 1 maal een drukgroep, koppelingsplaat en vliegwielhuis dat aan de bak zit. Dan kies je dus voor deze oplossing.

De originele 2e serie dynamo overzetten op een 1e serie is niet zo eenvoudig. De achterste steun op het blok zit bij een 1e serie anders en daar moet je flink wat moeite voor doen om die te plaatsen. Waarom de fan is blijven zitten weet ik niet, maar je weet nooit of de oorzaak van de zuigerschade niet juist bij de electrische fan heeft gelegen en de eigenaar op deze manier gerustgesteld is. Dit zou er op duiden dat je radiateur nog bevestigingen voor een electrische fan heeft.

Walter
Jasper

Unread post by Jasper »

Henk en Walter,

Leuk al die verhalen, vind het erg leuk zo het verleden een beetje te horen. ;-)

De auto is nu in een zeer slechte staat, ik rijd er dagelijks mee maar restaureren lijkt me behoorlijk zinloos.
Ik heb het vermoeden dat er ooit zelfs een nieuw dak op is gelast omdat ik vreemde naden tegenkom en spleten die aan de ene kant groter zijn dan aan de andere.
Ook begint het dak langs de gehele voorruit te roesten en op de C-stijlen bij de aansluiting op het achterspatbord waar ik aan de binnenkant ook behoorlijke lasnaden en draden voel.
De carresorie is verder ook slecht tot matig.
Ik overwoog zelfs om een andere kale carresorie te kopen en de hele boel om te bouwen, maar ja, nu dat ook een andere motor dus waarom niet meteen een betere Fulvia kopen!

Verder rijd het schatje als een idioot en geniet ik nog dagelijks!
Heb er al echt wel het een en ander aan moeten doen: wiellagers, subframeme, remmen, koppeling en verder heb ik hem een beetje naar mijn smaak gemaakt.

Mijn eerdere Fulvia heb ik destijds wel geheel gerestaureerd, een aantal jaren van genoten en toen verkocht.
Die heb ik wel geheel orrigineel gemaakt en gehouden.
Na die jaren kwijt te zijn zag ik hem nog eens op Marktplaats, ik denk zo'n 3 jaar geleden.
De man een mailtje gestuurd en hij zou wel foto's toesturen, nooit meer iets gehoord........
Mischien weet iemand van jullie wel wat er met de DL-43-14 is gebeurd??
Bordeux-rood met bruin interrieur en ATS-wieltje's net zoals de groene die nu op Marktplaats staat.

Ik heb met mijn huidige Fulvia net de laatste weken veel kleine probleempje's, alle electra.
Rij nu rond met een soort van storing in mijn richting-aanwijzer-schakelaar; als ik mijn richting aangeef gaat soms het groot licht mee knipperen, wel grappig maar niet echt superleuk!
En dan sinds kort die Motor, het lager fluit dus word je er steeds weer aan herinnert dat het vroeg of laat wel fout moet gaan.
Wel heb ik 2 maanden geleden 2 jaar APK gekregen maar dat zegt natuurlijk niet veel. ;-)

Al met al heel wat leesvoer weer, heb de Fulv nu een nachtje niet bij huis staan dus kan ik ook even geen nummers checken.

Bedankt voor de reactie's weer, altijd erg leuk.
Henk: die foto's wil ik wel eens zien, lijkt me geweldig!

Fijne avond,
Jasper.
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Hoi Jasper,

de RDW-site herkent het kenteken dat je noemt niet meer. Mogelijk geschorst, of gesloopt...

Sterkte ermee!

;-)
Walter van Gruythuysen

Geschorst wordt gewoon door de RDW weergegeven. Het moet dus sloop of export zijn.

Een gillend lager komt me wel wat vreemd over. Drijfstang en krukas maken een bonkend geluid afhankelijk van de belasting als ze slecht worden. Meestal ga je ze eerst horen bij het starten. Als de boel eenmaal gaat gillen zou ik direct uitstappen.

Langdurig gillende lagers zijn vaak kogellagers. Als het je bak niet is (stopt het als je de koppeling intrapt?), probeer dan eens te luisteren met een schroevendraaier tegen de waterpomp of de dynamo. Van de laatste kun je natuurlijk ook de snaar even losgooien.

Walter
Jasper

Unread post by Jasper »

Goed plan Walter!

Van het weekeind ga ik eens zien te achterhalen waar het nu precies vandaan komt.
Het is een soort van "tjoef-tjoef" geluid (en dan vaker achter elkaar, toeren gerelateerd)
Het maakt niet uit of de bak wel of niet is gekoppeld, zal dus ook de dynamo of waterpomp kunnen zijn ja.

Over mijn oude Fulvje hoorde ik van die eigenaar destijds dat hij er ralley's mee reed en dat hij de gehele achterkant nog heeft vervangen.
Ik denk dat t beestje voor onderdelen is gesloopt.

Vanmorgen vroeg weer grote problemen met de richtingwijzer en knipperend groot licht, dat moet er volgens mij wel erg grappig uit zien van buitenaf...
Zo maar eens met een reserve-schakelaar knoeien. ;-)

Jasper.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”