123-ignition

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib

Re: 123-ignition

Unread post by Huib »

Zo te zien wordt nog steeds het originele vervroegingssysteem met de veertjes gebruikt. En ook de (zeer dure) originele verdeelkap. Valt dus onder "speelgoed"
Huib

Unread post by Huib »

Niet zo somber. Die ontsteking blijft best lang goed staan. Bremi contactpunten gaan rustig 60.000 km mee. Als iemand een partij vindt laat het dan even weten.

Als je mengsel binnen de grenzen is ontsteekt het makkelijk. Je hoeft enkel ervoor te zorgen dat de ontsteking in orde is, ook de condensator, bougiekabels en bougies.

Afgelopen zaterdag kwam de Mille Miglia voor ons hotel voorbij. Die ouwe bakken zonder elca neem ik aan gingen als de brandweer.

Het ontstekingstijdstip is niet zo heel kritisch behalve dan als je op de grens van pingelen zit.

Variaties in atmosfeer en samenstelling van de brandstof hebben ook al invloed.
Huib

Unread post by Huib »

Stuur het maar eens op. Er staat me bij dat er wat huis tuin en keuken onderdelen in zaten waardoor het temp bereik mogelijk een probleem is. Die kan ik dan meteen eens bekijken. Een goed plan is dan ook om meteen maar een huis en asje te draaien voor een standaard verdeelkap van 10 euro
David

Unread post by David »

Ron,

Ik heb op mijn Facellia een electronische ontstekingsunit van Retronics gemonteerd. Koste iets van 70 euri's. Ding gebruikt de gehele orginele ontsteking nog, leidt echter de stroom zo om dat de contactpunten slechts als schakelmechanisme worden gebruikt. Er gaat een dusdanig laag stroompje doorheen, dat ze eigenlijk niet meer inbranden.
De overweging voor mij was dat als dit kastje stuk gaat, ik 2 draadjes ompool en vervolgens gewoon weer de stroom door de contactpunten loods. Als ie dus langs de kant van de weg stuk gaat ben ik in 5 minuten weer op pad.
Helaas ligt de motor er door een ander mankement uit, en heb ik dus slechts zeer kort ermee kunnen rijden. Kan je dus niet vertellen wat de resultaten zijn. Heb wel gemerkt dat de auto wat smeuiger stationair draaide: Waar ie eerst een beetje schommelde in toeren bij stationair, is dat minder geworden.
Ik meen dat Sparcon overigens ook een dergelijk systeem in de handel heeft.

Succes ermee!
David
Ron Linssen

Unread post by Ron Linssen »

In ieder geval bedankt voor je reactie.
Ron Linssen

Huis en verdeelkap, wat bedoel je daarmee ?

Bedankt David, ik ga eens op de website kijken.

Groetjes
Huib

Unread post by Huib »

Het huis is dat ronde stuk aluminium wat je deels in de kop steekt, waarin je de bodemplaat met de punten etc montert en waar je de stroomverdelerkap opmonteert. O ja, er in zitten lagers waarin het asje draait.

De kap is dat bakelieten deksel waar je de draden voor de bougies en van de bobine in steekt.

Als je een nieuw huis draait, er nieuwe lagers in monteert en een nieuw asje heb je de speling daarop ook meteen weg.

De stroomverdelerkappen van Marelli kosten intussen een vermogen als je er aan kunt komen. De thans courante kappen kosten hooguit 20 euro.
bert

Unread post by bert »

hoi,na aanleiding van het reeds bovenstaande verrmelde item,kan ik het volgende zeggen.
een goed afgestelde ontsteking is bij een fulvia echt wel belangrijk.
ik heb reeds eerder een stuk geschreven over de bougie's die ook niet onbelangrijk zijn.
mijn ervaring is dat er duidelijk verschil zit in de motorprestatie's betreffende de ontstekings afstelling.
vooral het tijdstip en deels ook de contacthoek is goed waarneembaar een fulvia,als je er iets van gaat vragen.
vervolgens is bij een goede ontsteking ook goe dte vernemen welk soort van bougie er in zit.
mijn ervaring is dat het laatste misschien wel de belangrijkste factor is binnen de specificatie's.
kort samen gevat:pak eventueel een elektroniche gever met een bobine die ruim voldoende capiciteit kan leveren ,hou de centrifugaal ontsteking met de juiste veertjes,en experimenteer met bougie's.
ik heb zelf een bobine gebruikt met een hoge capiciteit en contactpunten.
het zwakke onderdeel wordt in dit geval de contactpunten gezien de hogere stroomsterkte.
vanuit dit oogpunt zou een electonische ontsteking wenselijk zijn,waarbij je het verloop van de punten kwijt bent en een hogere bobine stroom kunt schakelen voor een sterkere vonk.
een variable contacthoek is dan ook niet noodzakelijk,gezien de gedraaide toerentallen.
let maar eens op het motorgeluid bij een goed gestelde onsteking t.o.v. een mindere afgestelde ntsteking.
en probeer dan ook eens een ngk of een nippon denso bougie tov een golden lodge

bert
Ron Linssen

Klinkt in ieder gaval ook logisch. Ik ga in ieder geval experimetnteren. Heb nog een osciloscoop, welke in de jaren 70 en 80 gebruikt werden in garages. Op die manier kan je de spanning tussen de electroden van de bougies meten en vergelijken. Bedankt voor je bijdrage.

Ron.
koos

Unread post by koos »

Zit momenteel te peinzen over een systeem met een bdp sensor en pen bobines ,dan kan de gehele ontstekingunit vervallen.
Thomas mail me je Email adres ,kan ik zien wat jij voor een systeem hebt liggen ,wil eventueel wel een verdeler aanpassen en het systeem testen.
ik heb ook maar mijn nieuwe solex carburateurs gemonteerd ,ben er nu achter dat dit veel mooier opneemt en beter af te stellen is,wil stationair nu 500 tpm lopen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”