coupe voor dagelijks

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron

Re: coupe voor dagelijks

Unread post by Ron »

De Rx-5 is niet duur, te bestellen bij Mw. En met een halve liter doe je een complete bodemplaat en wielkassen.
Ron

Re: coupe ontdaan van bitak

Unread post by Ron »

Ik heb dit gedaan met een houtbeitel. Is een hels karwei. Indien er kleine resten achterblijven deze verwijdert met wasbenzine. Ook al blijven er kleine resten achter is dit ook niet erg. De Rx-5 penetreerd hier in. Daarna de Rx-10 eroverheen, welke bestand is tegen steenslag.
Ron

Unread post by Ron »

Rx-5 zou ik niet over sierlijsten en of lak aanbrengen. Is wel te verwijderen maar het spul gaat ook in de porieen van de lak zitten. Rx-5 en 10 is te gebruiken voor de wielkassen, bodemplaat en holle ruimten. Daar waar geen (cosmetische) lak zit.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Henk: Ik heb ook al enkele weekend in en rond de zagato gesleten om elke micron aan bitac/bitumen/oude laklagen/waxoil te verwijderen. Sindsdien ben ik rugpatient; dus idd erger dan hondenwerk. Op zulke momenten grijp je naar de telefoon op zoek naar iemand met een 'bad' voor de carrosserie kaal te maken in no-time. Maar das niet goed.

Je hebt mensen die zeggen dat 'als het 35jaar daar zit, het er nog wel 35 tegen kan' en je hebt ook maniakken die elke spleet willen openwrikken op zoek naar het roestspook.

Ik heb al zowat elke mogelijkheid bekeken, beoefend en getest; en zoals Ron en Joop zeggen: houtbeitels, slijpstenen, hamers en celulose thinner worden je beste vrienden.

David Brouwer: probeer zoveel mogelijk roest weg te stralen, je kan van die handige dingen kopen met onderbeker en rubber kop zodat je zeer plaatselijk kan stralen. Werkt goed en de roest is weg. Met sapjes zal je nooit alles bereiken.
david Bouwer

Unread post by david Bouwer »

Huib.

Wat voor een roestbehandeling heb je dan die 67er Coupe gegeven? Die houdt het dan namelijk best goed vol moet ik zeggen. Als die nog nooit gerestaureerd is, dan kan je immers onmogelijk elk stukje plaatwerk verzinkt hebben. Dat moet dan nog allemaal orgineel zijn, niet?
Houd je gewoon beginnende roest bij, want ik neem aan dat je het niet op zijn verloop laat. En hoe doe je dat dan.

Dank je,
David
Huib

Unread post by Huib »

Verzinken van een (oude) carosserie geef ik niet zoveel voor. Verzinken staat of valt met de voorbereiding. Van buiten is de auto met stralen goed schoon te krijgen. In de balken krijg je het nooit schoon. Het zink zal daar dus nooit goed hechten. Het is overigens nog de vraag of het verzinken van holle ruimtes uberhaupt gaat. Het is een galvanisch proces. Het kan goed zijn dat je juist in de holle ruimtes geen electrisch veld hebt.
Zink beschermt omdat het zich zelf opoffert. Als het zich opgeofferd heeft is het weg. Het gaat er dus af.

Waar je met het straalpistool en het verfpistool bij kunt geef ik de voorkeur aan epoxy primer. Een heel goede is de Sikkens surfacer EP. En in de holle ruimtes afhankelijk van de situatie Owatrol olie en Tectyl ML (separaat of gemengd).

Bovenstaande slaat echter op restauratie.

Bij Elena, de Lancia blauwe 67er coupe heb ik het als volgt gedaan:
* voor- en achterruit er uit. Sponningen ontroest en gerepareerd. Ruiten terug met nieuwe rubbers en kit.
* nieuw kofferbak rubber
* nieuwe deurrubbers
* controle op waterdichtheid met tuinslang en wasserette
Alles wat je doet is volledig zinloos als de auto niet waterdicht is. Dus bovenstaande eerst.

Subframe gedropt. Behandeld. De gaten boven in de armen naar de dorpel dichtgemaakt (alle zand en steentjes er eerst uitgeblazen). 10mm gaten van onder geboord op diverse plekken.

Ook in de binnen- zowel als buitendorpels, de balk onder de achterbank en de balken onder de koffer van onder van 10mm gaten voorzien. Let op dat de buitendorpels enkel onder de deuren lopen. Daarvoor en daarachter buigen ze naar binnen. De stukken tussen de deur en de wielkasten voor en achter zijn buitenscherm

Kijken of je met de probe de balkjes onder de hoedenplank helemaal kunt bereiken anders daar ook gaten boren.

10mm gaten in de balkjes langs de wielkasten onder de motorkap boren

Ook gaten in de twee holle ruimtes bij de voeten

Door al die gaten ruim ML met Owatrol gespoten en ook in de C stijlen vanuit de kofferbak.

Bitak is er in (ieder geval grotendeels) afgekrabt te beginnen met de wielkasten want die zijn het moeilijkste te reconstrueren en dragen bij aan de stevigheid van de auto.

Als je stalen motor- en kofferkleppen hebt die dan er af. En bij het MLen kantelen zodat de ML goed in de naden loopt. Ook de achterkanten van de balkjes inspuiten.

Als je de koplampen er uit haalt zie je beter wat je aan het doen bent bij het inspuiten van de schermen.

De middelen die ik gebruik zijn:
* Owatrol olie. Het kruipt prima. Neutraliseert roest. Is geschikt om Valvoline tectyl ML te verdunnen. Nadeel: het was er af. Dus afdekken met ML
* Valvoline Tectyl ML zowel in de (witte) 5 liter bussen voor in de hoge druk tectyl spuit, eventueel gemengd met Owatrol olie als in de 500ml (witte) spuitbussen met slangetje. Sommigen middelen verdragen elkaar niet. Hier heb je het voordeel dat je exact hetzelfde spul in 5 liter bussen hebt en in spuitbussen. De spuitbussen zijn handig voor bijwerken of om onderdelen bij montage in te spuiten op de montagevlakken. De ML mag je over roest spuiten. Ik denk dat het van de onderkant of wielkasten afspoelt
* Valvoline Tectyl bodysafe uit de zwarte spuitbussen voor de wielkasten en onderkant. Dit mag je niet over roest spuiten maar wel over de ML uit de witte bussen. Ik gebruik dit in gevallen waarbij de boel niet brandschoon is gestraald zoals dus waarschijnlijk in jouw geval.
* Een high solid antisteenslag zoals bij Teroson 3000. Die gebruik ik dan als de delen gestraald zijn. Bij een restauratie dus.

De gaten die ik van onder in kokers en subfreem heb geboord laat ik open zodat water er uit kan.

Bijhouden en regelmatig nabehandelen is absolute noodzaak. Ik ben daar niet zo heel goed in. Walter de Buck was een paar dagen geleden nog op de koffie. Zijn dagelijks vervoer is een Monte Carlootje dat er nog steeds smetteloos uitziet. Niet van nieuw te onderscheiden. Walter spuit dan ook ieder half jaar de boel weer in.

Ipv Owatrol olie kun je ook gekookte lijzaadolie gebruiken. Een stuk goedkoper. Vermoedelijk iets minder goed. Ik weet niet of je het door ML kunt mengen.

Een heel oude en beproefde methode is om na olieverversen de afgewerkte olie met een bokke(n?)poot op de onderkant, in de wielkasten en op het subfreem te smeren. Is geheel gratis

Fertan, Dinitrol en Waxoil zijn ongetwijfeld ook goede produkten. De Valvoline produkten zijn denk ik goedkoper en makkelijk te krijgen bij zowat iedere automaterialen zaak. De ML is een was op petroleum basis. Je kunt die niet gebruiken over of onder een was op was basis.
Huib

Unread post by Huib »

Er zijn geen tovermiddelen, Henk. Tis afzien met een smalle houtbijtel. Met de verfafbrander zou ik niet durven.
Er is wel luchtgereedschap voor. Ziet er in de verte uit als een haakse slijper maar ipv slijpschijven schuif je er een band op met haakse naalden. Voorheen alleen verkrijgbaar bij Wurz maar toevallig vandaag zag ik het ook in een folder bij iemand anders. Ik dacht voor 345 euro. Best duur en nog steeds geen tovermiddel waarmee de bitak er af valt als je er naar wijst. Er zijn mensen die er weken aan besteden om iets listigs te vinden. In die tijd had de auto al kaal kunnen wezen
walter de buck

Unread post by walter de buck »

hallo
een antwoord op het mailtje van huib
wat gebruik ik voor roest onderhoud:doodsimpel spul van motip wax voor holle ruimte(€ 5,80 per bus
500 ml) ik doe dat 2 x per jaar en gebruik 3 bussen per beurt, er is een handig spul bij een
darmpje van 40 cm + een koper eindstukje met 6 gaatjes, werkt prachtig spuit de wax overal rond(eerst getest buiten de
auto geloof niet altijd alles of het goed werkt) de auto is nooit gerestaureed enkel herspoten,wanneer
misschien 10 jaar of langer dat weet ik niet.heb wel een garage aan huis,voor de rest heeft ie nog
heerlijk gezwommen in de maand augustus en alles bleef lekker droog, enkel de ruitenwissers kunnen
de stortbuien niet aan zelfs niet op de 2' snelheid.dat wat het in een notendop.

ciao walter
david bouwer

Unread post by david bouwer »

Walter,

Heb je dan de nozzle voor die spuitbussen zelf gemaakt, of een universeel iets gekocht. en het slangetje?
Of gebruik je een compressor?

David
walter de buck

Unread post by walter de buck »

het zijn spuitbussen,slangetje en nozzle horen bij de bus,
geen compressor nodig

walter
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”