Mazzeltje

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bob Mesman

Re: APK, gewoon goedgekeurd zonder achteruitrijlicht.

Unread post by Bob Mesman »

Je kunt natuurlijk ook er een gewoonte van maken om altijd met licht aan te rijden, is de kans dat iemand je auto in elkaar rijdt ook nog kleiner, want je bent veel zichtbaarder...
Huib Geurink

Overdag met licht aan, dan....

Unread post by Huib Geurink »

Met licht aan rijden kan natuurlijk. Er zijn wel wat zaken waar je dan indien gewenst rekening mee kunt houden.

De stroom voor die lampen komt niet uit de lucht vallen. De energie komt uiteindelijk uit de benzinetank, Gaat door de motor naar de krukaspoelie. Van daar via de V snaar naar de dynamo en dan middels draden via de spanningsregelaar naar de schakelaars, zekeringen, weer draden naar de lampen.

De S1 heeft een gelijkstroom dynamo. Wel een dikke van 30 ampere, maar een gelijkstroomdynamo gaat pas bij redelijk hoog toerental de volle stroom leveren. De S2 heeft een wisselstroomdynamo, die iets meer stroom levert en dat al doet bij een heel laag toerental.

In die tijd was het zeker niet de gewoonte om de hele dag met licht aan te rijden. In de bebouwde kom werd zelfs in het donker veel met stadslicht gereden (vandaar de naam). In Parijs was 's nachts stadslicht zelfs verplicht. De Fulvia is er dus niet echt op bereken. De diverse draden en andere electromechanische onderdelen zijn er in de loop der jaren ook niet frisser op geworden.

De onderdelen die daardoor extra slijten zijn:
1. krukas poelie en dynamo poelie. Zie maar eens aan nieuwe te komen
2. V snaar. Vroeger was je trouwens al blij als de V snaar een jaar mee ging. Die zijn veel verbeterd.
3. dynamo
4. spanningsregelaar
5. draden van dynamo naar regelaar (bij S1) en van regelaar naar zekeringenkastje. Ik zie er regelmatig waarvan de isolatie al een eind gesmolten is. Nog even en de boel gaat in de fik.
6. schakelaars etc
7. de lampjes zelf.

Zeker bij de S1 is het zaak om alles goed te controleren. Helemaal als de 45/40 watt duplo lampen intussen zijn vervangen door H4 of H1 halogeen lampen, die veel meer stroom vragen.
Als je ook overdag met licht aan rijdt, kun je ook in brandende zon rijden, waardoor de temperatuur onder de motorkap best een heel eind kan oplopen. De grote vijand van de dynamo is temperatuur. Als je koeling niet helemaal optimaal is en de spanningsregelaar door slijtage een wat te hoge spanning aflevert heb je goed kans dat de dynamo de geest geeft.

De originele S1 spanningsregelaars vervang ik dan ook snel door typen met temperatuur beveiliging. Die regelen de spanning naar beneden als de temperatuur te veel op loopt.

In Italie is het tegenwoordig verplicht om op de snelweg je licht aan te hebben. Aan te bevelen dus om de zaak met een flinke loep vooraf te controleren als je daar naar toe gaat.
Arno Elert

Re: Overdag met licht aan, dan....

Unread post by Arno Elert »

“Regenachtige dag”, zoals er meer in Nederland zijn.
Een “File” zoals je ze ook in Nederland kunt vinden
En een gelijkstroom dynamootje, welke steeds zeldzamer wordt op de Nederlandse wegen.

Maar goed, ik hou van een muziekje in de auto dus heb ik graag aanstaan, Met regen rij ik altijd met licht aan en natuurlijk ook de waterswaaiers aan. En mogelijk de blower om niet mijn ruiten te laten beslaan omdat de rijwind beperkt is door de File.

“Ik” wist dat ik mijn accu moest gaan vervangen, maar na dit moment is het vervroegd gegaan.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”