Sub

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bob Mesman

Re: Vaktaal

Unread post by Bob Mesman »

Moet je hem nog anti roest behandelen, anders heb je zo de kamer vol water staan
Lucas Geheniau

Unread post by Lucas Geheniau »

Ja, nee,
Veel Fulvia's komen in het "knikblik" stadium. Mijn Monica, 1965 1216cc NL auto, was in het bewuste stadium, ik heb toen alle roest weggehaald, en er bleef slechts een zwevend subframe bevestigingspunt over.

Ik heb toen dus mijn lasapparaat gepakt en ben gaan reconstrueren. 95% transpiratie, 5% inspiratie.

Gelukt is het dus wel, 5 jaar na dato is ze dus weer aan een revisie toe, bladveer bevestiging RA als beginpunt.
Voor je het weet ben je echter de auto rond, zoekend naar houwvast.(plaat zonder FE2O3)

Monica's onderkant is nu voor 60% RVS. Wachten is nu, op de finishing touch.(al drie jaar)

Succes voor de doorzetters, de aan(deel)houder wint!!

Lucas
Johan De Meester

Unread post by Johan De Meester »

Nee alles is met tectyl behandeld, deze Fulvia heb ik gerestaureerd gekocht en ziet er echt prima uit zowel onder als boven . Elke garage of autokeuring waar ik binnen kom krijg ik welgemeende ja knikkende kopjes. Heb ook een plakboek mee gekregen met alle bewerkte plekken o.a. het subframe
die flink is aangepakt daarom is het nogal 'klote' dat de knik er komt na 6 maanden rijden (bijna dagelijks) en 3000 km ver.
Huib

Unread post by Huib »

Het is flink ^%$& zoals je zelf al zegt. En vaak is de oorzaak moeilijk te vinden.

Overigens is ieder z'n opvatting over restaureren anders. Echt restaureren (heb ik door schade en schande zelf moeten ondervinden) is helemaal kaal maken. Stralen (niks met verfabijt of schuren, maar stralen). Lassen. Na-stralen. Epoxy primer etc. Alle boutjes moertjes en schroefjes opnieuw verzinken etc etc. Alleen dan is de auto geschikt om in het Hollandse en Belgische klimaat weer dagelijks te gebruiken

Doe je het niet zo als hier boven beschreven, dan valt het in de categorie oplappen en camoufleren en doe je het eigenlijk voor niks. Als je de auto een paar keer per jaar gebruikt om met mooi weer een rondje om de kerk te rijden dan zou het misschien nog gaan.

Zo'n complete restauratie klus kost een eind richting 30.000 euro. Dat is een hoop meer dan de waarde van de auto. Dat doe je dus nooit om hem te verkopen. Als iemand een Fulvia te koop aanbiedt met de classificatie "gerestaureerd" kun je op je al op een vinger na tellen, dat zulks niet het geval kan zijn.

Laten we maar eens duidelijke taal gebruiken. Het is mij ook overkomen, dus het mag zullen we maar zeggen. Iemand die denkt voor zeg 5000 euro een gerestaureerde Fulvia te kunnen kopen is naïef. Je kunt dan beter een lot in de loterij kopen. De kans dat je de hoofdprijs wint is groter dan de kans dat een Fulvia van 5000 euro in perfecte staat is. En als je dan de hoofdprijs wint kun je de straat vol zetten met prima gerestaureerde Fulvia’s. Kijk, dan ben je goed bezig.

Overigens zijn er ook die denken “Nou, voor die 30.000 euro heb ik een Fanalone”. Die zijn dan vervolgens 60.000 kwijt eer ze een goede hebben. Voor dat geld heb je ook een Flaminia Zagato. Vervolgens ben je dan 120.000 kwijt.

De bedragen die ik noem zijn zo maar snel uit de mouw geschud. Het zijn geen offertes en ze zijn ook niet gebaseerd op concrete ervaringen. Het zijn voorbeelden van rekensommen die iedereen kan maken.

Die 30.000 lijkt veel. Maar in feite heb je het over een hagelnieuwe met de hand gemaakte auto en daarvoor heb je hem dan ook eerst nog eens moeten slopen. Wat kost een moderne in serie gemaakte sportauto in de categorie van de Fulvia? De moeilijkheid is om vast te stellen wat de categorie van de Fulvia is. Welke moderne sportauto is daarmee te vergelijken? Het is appels met peren vergelijken maar heeft iemand een idee? Zelf noem ik wel eens de MG F. Weet iemand wat die kost?
Johan De Meester

Unread post by Johan De Meester »

Uiteraard is mijn 'gerestaureerde' Fulvia niet zoals jij hem beschrijft behandeld maar opgeknapt,
maar het feit dat hij 10 jaar terug uit Italie is geimporteerd vertrek je toch met een betere auto dan een Fulvia die hier 30 jaar bolt. En natuurlijk spaar ik haar door er niet of zo weinig mogelijk in de regen mee te rijden en altijd binnen te stallen. Ik hoef ook geen nagel nieuwe Fulvia, ik vind het gewoon een prachtige
machien om mee te rijden en ben niet fanatiek wat betreft een 100% gerestaureerde auto.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Ik verplicht niemand om in een perfect gerestaureerde Fulvia rond te rijden. Fulvisti zijn er in alle soorten en maten. Dat maakt het juist extra leuk. Er zijn er bij die wrakken verzamelen, of er enkel aan sleutelen of er enkel mee rijden. Allemaal prima. Komt allemaal goed. Ik probeer enkel sprookjes de wereld uit te helpen. Misschien is dat trouwens niet eens een goed plan want sprookjes zijn ook leuk.

Zelf ben ik ook niet uit op een hagelnieuwe Fulvia, dwz een concours restauratie. Die laatste 20% kost 80% van het geld en als je er drie maanden mee gereden hebt is het er weer af. Maar blijft het feit dat als je een keer begint met lassen, je het het beste goed doet. Je hebt de keuze uit twee strategieen: er mee doorrijden tot ie wordt afgekeurd of restaureren maar dan goed. Probleem met lassen is altijd dat je niet alleen veel uren aan het lassen zelf kwijt bent, maar ook weer een hoop geld aan strak zetten en spuiten.
vincent

Re: Vaktaal, RVS aan staal bevestigen

Unread post by vincent »

Krijg je geen problemen als men RVS op staal bevestigd?? Één van de twee is onedeler en gaat in oplossing. Tevens hoe heb jij de RVS delen aan het staalwerk bevesigd... lassen kan tenslotte niet of nauwlijks.

Gr. Vincent
Bart

Re: Sub

Unread post by Bart »

Paul Kruger schijnt gezegd te hebben: Alles sal reg kom... Ook bananen.
Bart

Unread post by Bart »

TIG lassen gaat prima, rvs aan staal. En anders met Nichroma electrodes. Electrolise valt reuze mee, zolang je hem niet permanent in zeewater onderdompelt. Het probleem is meer dar rvs plaat veel sneller scheurt onder belasting. Het is ook veel moeilijker in vorm te kloppen.

Bart
Lucas Geheniau

Unread post by Lucas Geheniau »

RVS aan ijzer lassen gaat prima, zeker als je met een goedkoop (minder goed) draadlasapparaat(CO2) werkt. Meestal is het te lassen materiaal niet helemaal goed schoon. Als je dus aanlegt op het RVS, ontstaat er heel snel een goed smeltbad, dat komt doordat RVS de warmte veel slechter geleid dan gewoon ijzer. Als het smeltbad er is, dan ook het ijzer meenemen en lassen gaat perfekt. (de evt. vervuiling is niet meer hinderlijk)

Bovenstaand probleem is niet of nauwelijks aanwezig als je met een professioneel lasapparaat werkt, maar dat kost een paar centen.......
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”