Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Discussie en vraagbaak over Lybra
rvj
Posts: 18
Joined: 02 Mar 2009, 10:14

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by rvj »

Hallo,

Als eigenaar van een Intensa kan ik je met 100% zekerheid vertellen dat jouw wellicht toekomstige Lybra geen intensa is.
De advertenties van Lybra's kloppen meestal voor geen meter. Intensa, Emblema of full options worden vaak ten onrechte vermeld.
Enkele duidelijke kenmerken van een Intensa zijn o.a.
de bekende antraciet stervormige velgen.
alle chrome accenten en sierlijsten zijn bij een Intensa eveneens antraciet. Denk aan grill, daklijsten en portier grepen.
alle hout elementen in het interieur zijn bij een intensa van antraciet/zwart hout
de bekleding is misschien wel het meest kenmerkend. Namelijk donker grijs leder op de zijkant van de stoelen en half alcantara op de zitvlakken. tevens zijn het ook stoelen met veel meer zijdelingse steun dan een normale lybra.
De dashboard achtergrond is zwart. de pookknop is antraciet. etc etc.

Allemaal duidelijke kenmerken, en als je het weet dan kost het je 1 seconde om te zien of het een echte Intensa is of niet.\\

Een Intensa is niet beter dan een andere lybra, maar wellicht wel mooier. Dat ligt aan je eigen smaak.

Ik zou ook zeggen, let op het onderhoud van de D-riem, en de roest bij de achterdorpels.
Voor de rest zijn het draagarmen of reactiestangen in de voorwielaandrijving, maar dat is relatief makkelijk op te lossen. Als er iets mee is, dan hoor je het klapperen.
Verder ook checken of alle stelmotoren van de climate control werken. Dus een lucht uitstroomrichting selecteren op het bedieningspaneel en ook voelen of de lucht er dan na een paar seconden ook echt uitkomt. Niet zo duur om te vervangen, maar een K klus omdat je er niet bij kunt komen. Tevens ook de temperatuur regeling links en rechts checken.
check de peilstok of er genoeg olie op zit.
Een verse APK lijkt me uiteraard minimaal vereist.

succes.
Red Darikan
Posts: 28
Joined: 23 May 2017, 08:54

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by Red Darikan »

Hallo rvj,

Jij ook van harte bedankt voor het meedenken.
Vooral de waardevolle informative over waar je een intensa aan kan herkennen. Dat geeft me weer een iets sterkere onderhandelingspositie mocht het zo ver komen.
De D-riem, het subframe en de dorpels staan nu officieel bovenaan de checklist. (tu)
Die andere punten neem ik zeker mee. De stelmotoren vervangen is een klus die ik mezelf nog wel zie doen, het scheelt ook dat ik de auto niet dagelijks nodig heb.
De beoogde Lybra heft pas een verse APK gekregen dus dat zit wel goed, een droge peilstok is al bijna direct redden genoeg om weg te lopen.
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by hanzie68 »

Nog even een tip voor de ics code. Je kunt zien of de code in of uitgeschakeld is. Enkele seconde de exp knop indrukken. Naar code, en je ziet het. Zover ik weet staat ie bij de meeste uitgeschakeld. Bij mijn beide was dat het geval. Lekker uit laten staan. De ics is niet zo gewild bij de heren met de lange vingers. Wat betreft de airco, daar vallen de kosten over het algemeen wel mee. Laten bijvullen is meestal wel voldoende. Kost ongeveer €80,- Een ander zwak punt zijn de schakelaars voor de raambediening en de schakelaar voor de achterbak. Deze breken nog wel eens af. Maar zijn zelf eenvoudig te repareren. Zie how to en de diverse bijdragen op dit forum.
Succes met het aankopen van de Lybra.
Gr. Hans
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Red Darikan
Posts: 28
Joined: 23 May 2017, 08:54

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by Red Darikan »

Nogmaals bedankt voor alle waardevolle bijdrages. Zaterdag was het zo ver, na drie uur in een zweterige trein te hebben gezeten stond ik oog in oog met de rode Lybra.
Van buiten ziet ze er, zeker voor haar leeftijd, zeer goed uit. Ze heeft een klein beetje roest op de linker dorpel maar niets wat ik zelf niet aan kan pakken.
Uiteraard zijn de koplampen dof, gelukkig bestaan ook hier genoeg how to's voor om het op te lossen.
Verder viel het me op dat de auto op vier gloednieuwe (weliswaar c-merk) kleber banden staat.

Door naar het interieur. De achterbank lijkt wel gloednieuw, voorin is het helaas wat minder. De bekleding is aardig aan het pluizen en de lagere delen van het dashboard plakken er lustig op los.
Ook zijn de knoppen van de raambediening bijna zonder uitzondering afgebroken, op een na zijn ze nog wel allemaal aanwezig. Voor de rest is het interieur netjes, het stuur glimt behoorlijk maar dit is simple op te lossen met een wondersponsje van Kruitvat/Action enz.

Tijdens de proefrit valt al snel op (het was heet zaterdag) dat de airco het prima doet, er is geen gebonk te horen van de stabilisatorstangen en de motor voelt goed levendig aan. Van het audiosysteem werkt de CD-wisselaar niet. Dat wil zeggen, hij merkt wel dat er CD's in zitten maar afspelen vertikt hij. De Casettedek en radio werken echter prima, ook het navigatiesysteem doet het, er zit zelfs nog een update CD-ROM uit 06/07 bij. Alle codekaarten zijn aanwezig evenals alle boekjes. Daaruit blijkt dat de auto dealeronderhouden is tot 2007 daarna is er geen beurt meer ingevuld. Gezien de staat van de olie en dergelijke kreeg ik echter de indruk dat er wel goed voor de auto gezorgd is. Ook de accu is gloednieuw.

Uiteindelijk zijn er wel wat aandachtspunten maar dat gaf weer ruimte bij de onderhandelingen. Er zijn geen gebreken van dergelijke grootte dat ik het zelf niet aandurf om er mee aan de slag te gaan.
Het laat zich al raden, sinds zaterdagmiddag ben ik de trotse eigenaar van een echte Lancia Lybra SW.
Omdat een foto meer zegt dan duizend woorden heb ik hier nog een paar leuke plaatjes.


Image

Image

Image

Image
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by JackWess »

Wat mooi wat mooi, vooral in die kleur.
Gefeliciteerd,
Wel het roest meteen aanpakken niet mee wachten, dat gaat door als een malle.
Knopjes voor de raambediening kan ik je wel aan helpen, cd speler ook wel waarschijnlijk, maar maak eerst de lens eens schoon.

En dan die stoelen, tsja, daar is geen ontkomen aan helaas
Hooguit op zoek naar vervangende mooiere exemplaren, maar dat word een exercitie.



..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Red Darikan
Posts: 28
Joined: 23 May 2017, 08:54

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by Red Darikan »

De roest ga ik, als het weer mee wil zitten, dit weekend al mee aan de slag. Wegschuren, zinkspray erop, primer erover, lak erop en blanke lak om het af te maken.
In die raamknopjes heb ik wel interesse want het is nu wel behoorlijk bewerkelijk.
Mijn gedachte was inderdaad om eerst de lens schoon te maken, met een beetje geluk is dat al genoeg.

Tja die stoelen. Dat pluizen kan je er altijd nog af scheren, het jammere is dat er in het zitvlak van de bestuurdersstoel zelfs een gat zit. Ik denk dat ik eens een offerte op ga vragen bij Dr. Vinyl of iets dergelijks. Een geode, vervangende stoel is inderdaad nauwelijks te vinden.
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by Reinier666 »

Complete (soms leren, zeer fraaie) interieurs ter overname voor een sw heb ik al diverse keren voorbij zien komen op dit forum.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by JackWess »

Sterker nog, als het goed is heeft Leo Arendse nog een volledig en heel mooi interieur (Creme leer) liggen.
Kosten daarvan zijn navenant, €475. 8-)


...
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Red Darikan
Posts: 28
Joined: 23 May 2017, 08:54

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by Red Darikan »

Poh, dat is niet mis. Nu is dat voor een goed interieur niet zo gek natuurlijk maar het staat niet in verhouding met de aanschafprijs van mijn Lybra.
Overigens heb ik goed nieuws, de CD wisselaar is niet stuk. Wel had ik beter moeten kijken, dan had ik kunnen zien dat de CD's er ondersteboven in moeten (schaam).
Gevolg is dat ik nu lekker naar mijn eigen muziek kan luisteren (tu)
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Aanschaf Lybra - Waar op te letten?

Unread post by JackWess »

Hahahahahaha, ik ga je even ontzettend uitlachen. Koek koek..:)-D


Dat interieur is ook jouw Lybra wel waard, op zeker zelfs,
Als ik het mij kon permitteren, had ik het zelf gehaald. is in bijna nieuwe staat.



..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”