kilometerteller, toerenteller en verbruiksmeter uitgevallen

Discussie en vraagbaak over Thesis
Marcithesis

Re: kilometerteller, toerenteller en verbruiksmeter uitgevallen

Unread post by Marcithesis »

Even iets over dat EPB testje. Een Lancia monteur waarschuwde mij dat met het vervangen van een EPB of het terugdraaien van de remzuiger om remblokken te vervangen, dit zonder tussenkomst van diagnose apparatuur fout zou gaan. Dus universele (geen goedkoop setje) aangesloten en het systeem laten doorzoeken. De EPB modules werden herkend maar niets te ontdekken van een EPB test. Dan gewoon maar gaan sleutelen en kijken wat er gebeurt. Accu niet losgenomen en rechter EPB verwisseld. Links met speciale remzuiger terugdraai set zuiger terug gedraaid en blokken verwisseld. Daarna contact aan en EPB op het midden console geactiveerd. Uiteindelijk stelde de EPB's zelf af en na zo'n 10x cyclelen stonden ze weer gelijk afgesteld. Er kwamen geen foutmeldingen en tot op heden werkt alles prima. Verschilt dit soms per bouwjaar? Mijn Thesis is van oktober 2003.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon

2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
krammer

Unread post by krammer »

Ik heb dezelfde ervaring na het wisselen van de ebp. Hij ' leert' vanzelf zo lijkt het.

Misschien even off topic: die terugsteltang: kan je me die doorgeven (en waar je die kan kopen). Ik heb een chinese, maar die werkt dus niet. Neem aan dat je draaiend moet terugdraaien toch? tnx Hugo
Marcithesis

Unread post by Marcithesis »

Hugo, ik zal het off topic doorgeven.

Alvorens men de remzuiger clockwise terug gaat draaien, de remslang afknijpen en de ontluchtings nippel open zetten. Let er op dat de stofhoes van de remzuiger niet meedraait. Eenmaal terug gedraaid, de remslang weer vrij maken en ontluchtings nippel openen en door de valdruk of met een vacuüm ontluchter, ontluchten. Niet op de rem trappen. Eenmaal alles weer gemonteerd, er zeker van zijn dat de accu vol is. Desnoods een accu lader als Back-up plaatsen om te voorkomen dat de communicatie naar de EPB computer onderbroken wordt. Het meer malig laten cyclelen van de EPB is zo belangrijk omdat de computer moet weten in welke positie de EPB zich bevindt en dan kan calibreren. Dus ook niet op de rem trappen tijdens deze calibratie. Men moet er zeker van zijn dat nu dat beide EPB's gelijk aangrijpen. Met parkeren op een helling is dat belangrijk. Het is een klus waarvan je moet weten wat je doet. Als men zich er niet competent bij voelt, dan gewoon bij de vakgarage laten doen.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon

2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Je hoeft echt niet de nippel los te draaien hoor. De remslang gewoon laten voor wat hij is en de zuiger terugdraaien. De remvloeistof stroomt vanzelf terug naar het reservoir en je hoeft ook niet te ontluchten. Als je geen speciaal gereedschap hebt, zoals ik, dan pak je een grote lijmtang en zet die op de zuiger terwijl je draait aan de zuiger met een waterpomptang draai je de lijmtang telkens iets in, voila, de zuiger gaat naar binnen. Oppassen voor de stofhoes, maar problemen voorkom je door de randen hiervan in te spuiten met WD40 zodat de stofhoes soepel over de zuiger loopt.

Als je remblokken vervangt staan de EPB's al in hun ingetrokken positie. Een keer aan en uit na je reparatie en ze zijn weer op orde. Bij een vastzittende EPB aan 1 zijde (al twee keer gehad) draai je de zuiger handmatig terug en vervang je de EPB. Daarna ook weer een keer aan en uit en het werkt weer perfect.

Dat beide EPB's gelijk aangrijpen is alleen belangrijk bij een noodstop waarbij de remmen stuk zijn en je op de handrem wilt remmen.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”