Rempedaal bikkelhard

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib
Site Admin

Re: Rempedaal bikkelhard

Unread post by Huib »

Ook toevallig dat we net tegelijk een bericht plaatsten.

Het vullen en de terugloop van de front chamber gaat via de compensatiekamer. De front plunger 3 bestaat uit twee delen. Als het buitenste deel wordt tegengehouden door front plunger stop screw 6 schuift het binnenste deel nog wat naar achter waardoor er een open verbinding ontstaat tussen de front chamber C2 en de compensatiekamer. De compensatiekamer is dat dunnere deel van de plunjer tussen de voorste en achterste cup.

Als ik een verhaal uit de duim mag zuigen wat mogelijk verklaart waarom het zo gekomen is dan luidt dat vandaag als volgt:

Gebruikelijk is een voor- achterscheiding, dwz de remmen op de vooras zitten op een circuit en de remmen achter op een 2e circuit. Meestal hebben de cilinders voor een diameter van 54 mm en achter 33 mm.
Dus kamer C1 verplaatst vloeistof voor 4 cilinders van 54 mm (totaal 9200 mm2) en kamer C2 doet dat voor 4 cilinders van 33 mm (3400 mm2).
Bij Lancia stuurt C1 acht cilinders van 33 mm dus 6800 mm2. C1 houdt dan ruim over want die is berekend voor 9200 mm2).
Kamer C2 stuurt nu echter 4 cilinders van 43 mm diameter ofwel een totaal oppervlak van 5700 mm2. Dat is een hoop meer dan de 3400 mm2 waarvoor hoofdremcilinders worden ontworpen. Kamer C2 komt dus te kort. Als alles nieuw en in orde is, merkt je daar niets van. Het probleem komt als er omstandigheden veranderen zoals lucht in de leidingen, oude slangen, speling op een wiellager, lek in een van de circuits. Je kunt dan ineens zo maar het pedaal op de bodem trappen zonder dat de auto remt.

Ik denk dat Lancia het probleem heeft opgelost door het gaatje weg te laten (je pakt dan een paar mm extra slag) en het vullen / teruglopen via de plunjer te regelen.

Ik zie hier en daar alternatieve hoofdremcilinders te koop voor Fulvia. Ik zie ook wel Fulvia's waar er een op zit. Zolang ik geen hard bewijs heb dat het huiswerk voor het Superduplex systeem van Lancia is gedaan, ga ik er van uit dat het niet gedaan is. Ik vervang ze dan ook altijd door originele hoofdremcilinders..
Miguel

Unread post by Miguel »

Huib, een kennis gaf mij de tip om eerst te proberen een paar (zachte) tikjes op de hoofdremcilinder te geven zodat de twee delen eventueel uit elkaar gaan (als dat echt het probleem is natuurlijk). Klinkt plausibel of is de oplossing gewoon de boel uit elkaar halen? Bedankt
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik heb nooit alle informatie. Dat gebeurt ook als mensen hier hun auto brengen. Dingen worden niet verteld omdat men het is vergeten, niet weet of denkt dat het niet van belang is. Of dingen worden wel verteld die achteraf anders blijken. Zo gaat het nu eenmaal bij mensen. Een probleem oplossen bij zo'n auto van minimaal 40 jaar oud is net als het lezen van een boek. Hoe het zat weet je pas op de laatste bladzijde.

Als ik een antwoord geef is dat gebaseerd op 20 jaar ervaring, mijn ervaring, niet die van mijn buurman. Als jouw hoofdremcilinder een ander probleem heeft dan is dat aan jou om dat uit te vinden. Ik kan er niets van zeggen hier van achter m'n PC.
Miguel

Unread post by Miguel »

Beste Huib, vat het aub niet verkeerd. Het enige wat ik wilde weten was jouw mening over een bepaalde ‘onconventionele’ procedure, gesugereerd door een kennis van mij na aanleiding van je mening dat de 2 delen van de 2e plunjer wellicht over elkaar waren geschoven en vast zatten. Ver van mij om jouw ervaring, kennis, mening en bereidheid in twijfel te brengen! Onvoorstebaar wat je allemaal doet voor de Fulvia liefhebber. Bedankt.
Miguel
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik weet het echt niet Miguel. Ik heb die tip nooit van iemand gekregen. Ik heb het nooit uitgeprobeerd. Ik kan het ook nu niet uit proberen want ik heb hier geen Fulvia staan met Girling remmen die een zelf remmend leven leidt. En al had ik er een staan met dezelfde klacht, dan zou ik er op kunnen tikken. Vervolgens moet ik dan 100 km gaan rijden om te kijken of het probleem zich voor doet. Dan nog weet ik niet zeker of de oorzaak dezelfde is als de oorzaak van jouw probleem. Ook weet ik niet zeker dat wanneer ik er 101 km mee zou rijden het probleem zich niet voor zou doen, Ook weet ik niet zeker of het probleem zich niet voor doet na 50 km als een ander er mee rijdt of het intussen weer een warme dag is.

Als ik zo eens met m'n telefoontje zit te spelen lees ik dat er de afgelopen tijd miljoenen auto's terug geroepen zijn wegens gebreken. Daar kan ik met wat bij voorstellen. Als bij een relatief groot percentagenieuwe auto's binnen een paar maanden zich dezelfde gebreken voordoen, dan ligt het voor de hand om te veronderstellen dat ze allemaal hetzelfde gebrek zouden kunnen hebben.

Bij auto's van intussen 40 jaar oud ligt het anders. Niemand weet wat er precies met die hoofdremcilinder is gebeurd in die tijd.

Jij bent de enige die uit kan proberen of in jouw geval tikken helpt. Als het mijn auto was zou ik ook enige zekerheid willen hebben dat de klacht niet morgen weer terug komt maar dat ik er weer een jaar of tien mee kan rijden zonder dat het probleem weer terug komt. Voor wat betreft remmen vind ik een horizon van tien jaar redelijk. Dat is in de regel ook wat ik aan houd als ik aan de auto's van klanten werk tenzij er in overleg anders is afgesproken.

In zijn algemeenheid is mijn ervaring dat allerlei snelle oplossingen in de regel niet of kort werken en uiteindelijk toch de boel uit elkaar moet. Dat heeft dan altijd meer tijd en vaak geld gekost dan wanneer het meteen uit elkaar was gehaald. Daarmee is niet gezegd dat in jouw geval een tik er op niet de oplossing zou kunnen zijn.

Leuk hè, die oude meuk!
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”