Het is Over

Discussie en vraagbaak over Lybra
de Wit

Re: Het is Over

Unread post by de Wit »

Alfa 159 is groot deel GM samenwerking. Zelfs Sergio Marchionne had er spijt van omdat het geen recht deed aan de traditie van Alfa. Maar hé, die snuit is wel "badass" ...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Bas

Unread post by Bas »

:)

Effe er op doorzeveren dan:
De 2.4 JTDm 20V is een door-door-door-ontwikkeling van het blok dat ook te vinden is in de Lybra als 10V versie. In de Thesis en AR 166 was dit blok al leverbaar met 20V ipv 10V. Dus wel degelijk een Fiat-concern blok.
De 159 is van 2006 t/m begin 2008 geleverd met een 200pk JTDm 20V, na begin 2008 met de 210pk JTDm. In beginsel hetzelfde blok maar de 210pk versie heeft een andere turbo (Garett ipv KKK) en een gewijzigd inlaatsysteem (o.a. injectoren, EGR). Die 10 pk op papier lijkt niet veel maar als je persé in de markt bent voor een 159 2.4 JTDm, ga dan voor de 210 pk versie: veel beter koppel verloop, iets zuiniger (ook wat minder KG's!!) en minder gezeik met de EGR. Na een Squadra-kuurtje is dit blok opgeleukt naar 235pk en >450Nm koppel. Een nog betere 159 tip: ga voor de 1.9 JTDm 16V met automaat: veel lichter (<100kg!), een degelijke versnellingsbak en snel zat, zeker na een Squadra-kuur.

Alfa 159 een Opel? Het had zomaar gekunt maar uiteindelijk is het platform (ism GM ontwikkeld voor grotere modellen) uiteindelijk alleen maar voor de 159 gebruikt. Prima en zeer solide platform, alleen... véél te zwaar. een 159 JTDm 2.4 ledig gewicht is al 1655 kg, en da's nog zonder automaat of 4wd... ::o Wegenbelasting : KAATSJING!! :?

Ach ja, 't is een bloedmooi rij-ijzer en rijdt fabeltastisch, lekker genieten. Dezelfde reden ook waarom ik destijds een Lybra heb gekocht en niet een PlebsMobiel Passat of een Slopel VRectum...
de Wit

Unread post by de Wit »

:D amen...

Zit nu met tranen in de ogen en erken mijn meerdere nu :D
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Dus eigenlijk zeg je nu dat je in een igcognito Slopel rijdt?
beetje jammer>:D< B)-
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Bas

Unread post by Bas »

DieselTDi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus eigenlijk zeg je nu dat je in een igcognito
> Slopel rijdt?
> beetje jammer>:D< B)-

B)-
Als je het hebt over het GM platform: Keddielek klinkt beter 8-) maarja, dat zijn dan ook Yankie-Slopels...
Maar medelijden is niet nodig :)-D... behalve voor de wegenbelasting :(
dickh

Unread post by dickh »

Zeer gewaardeerd lid DieselTDI,

Het behoeft geen betoog dat ik met zeer lede ogen van het verscheiden van ons smaak- en spraakmakend lid DieselVAG heb moeten kennisnemen 8-)
Ik heb dan ook enige tijd nodig gehad om dit te verwerken :)o Vandaar de wat late reactie :(
Wat blijft er over om af en toe eens lekker van pluriforme gedachten te wisselen >:D:D<
De mijne draait onverdroten z'n kilometers dag in dag uit, zonder rare lampjes, gebonk of andere malheur. Het zal een kwestie van aura zijn waarschijnlijk.
Ik wens je voor de nabije en verre toekomst het allerbeste toe, dus impliciet een spoedige terugkeer op enig Lancia (of tenminste Fiat/Alfa-) forum. Dus geen vaarwel maar tot ziens, DieselJTD!

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
hansvanreekum

Unread post by hansvanreekum »

Door omstandigheden kon ik niet eerder reageren, maar dit is wel heel slecht nieuws. Realiteit is natuurlijk dat het aantal Lybra's alleen maar afneemt en een goede met weinig km haast niet meer te vinden is. Maar Paul, dan zijn er toch nog veel andere leuke alternatieven dan een 307 SW?
Ik heb er 2 in de lease gereden (nee was geen vrijwillege keuze) en was tevreden over de ruimte en de handige gebruiksmogelijkheden, maar beide begonnen na 2 jaar rammeltjes te vertonen en kregen problemen met de automatische airco, dus wat dat betreft zal er niet veel voor je veranderen (:P)
Maar goed, de keuze is al gemaakt. Ik zal je bijdragen aan dit forum gaan missen en had de hoop dat er weer een forum meeting zou komen dit jaar (de eerste was toch jou initiatief?) en mocht die er komen ben je wat mij betreft van harte welkom.
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Dickh, voorlopig ben ik DieselHdif...
Hans, de eerste was idd mijn opzet geweest.
wil best nog een keer een datum prikken, en organiseren.
maar dan moeten jullie mijn 307 tolereren.
dus is er nog animo dan voor een meeting?...
ff een nieuwe topic starten.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”