Globaal gaat de werking van de lpg installatie aan de hand van de weg die het autogas volgt als volgt:
•Het autogas komt de lpg installatie binnen door de buitenvulaansluiting. Deze is afgesloten met automatische terugslagkleppen en de dop.
•Het vloeibare autogas stroomt naar de autogastank door aansluiting. Tijdens het tanken staat peilkraan open. Er stroomt dan wat autogas uit. Zodra de gastank van 80% is gevuld stroomt vloeibaar autogas uit peilkraan.
•U draait dan de kraan dicht en houdt op met vullen. De gastank bezit verscheidene appendages. Vanuit de tank stroomt de lpg naar de autogasafsluiter. De stand van de schakelaar en de stand van de contactsleutel bepalen of de afsluiter open staat.
•Als dat het geval is stroomt het vloeibare autogas het lpg verder naar da verdamper drukregelaar. Deze verlaagt da druk en verdampt de vloeistof. De koelvloeistof die nodig is voor da verdamping stroomt door slangen. Het gasvormige autogas stroomt door de slang naar het regelbare invoerstuk. Te samen met de lucht die door de benzine carburateur is aangezogen wordt een brandbaar mengsel gevormd dat naar de motor wordt gevoerd
bedoel je dit dickh
Lancia Lybra Gas probleem
Re: Lancia Lybra Gas probleem
http://www.luccio.nl/LSI%20Techn.%20Han ... -09-19.pdf en hier een met tekening
Bedankt Legend voor deze doc. Er is dus weinig veranderd sinds m'n laatste LPG periode.
En je ziet: geen vlotter maar een druksensor geeft de ecu info over de aanwezige hoeveelheid LPG in de tank.
Overigens is een vervuilde verdamper vaak een bron van ellende. Een verdamper kan ontzettend vuil worden, meestal door tanken in het buitenland van vervuilde LPG. Ongelooflijke ophoping van smerige grijze smurrie ontstaat er dan, waardoor de boel verstopt met allerlei vreemde klachten tot gevolg.
Slopen en schoonmaken. Als je installatie verwisselbare vochtfilters heeft zou ik ook die eerst eens nakijken.
B)-
En je ziet: geen vlotter maar een druksensor geeft de ecu info over de aanwezige hoeveelheid LPG in de tank.
Overigens is een vervuilde verdamper vaak een bron van ellende. Een verdamper kan ontzettend vuil worden, meestal door tanken in het buitenland van vervuilde LPG. Ongelooflijke ophoping van smerige grijze smurrie ontstaat er dan, waardoor de boel verstopt met allerlei vreemde klachten tot gevolg.
Slopen en schoonmaken. Als je installatie verwisselbare vochtfilters heeft zou ik ook die eerst eens nakijken.
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Om de zaak te vereenvoudigen ga naar www.vialle.nl, klik op "lees meer" op het venster LPI en je krijgt een prachtig schema(in kleur) van de situatie zoals vialle in lybra's heeft ingebouwd. De tijd van de carburateur ligt ver achter ons nu gaat het via extra verstuivers welke in het luchtinlaatspruitstuk zijn gemonteerd. Het gas wordt net als benzine onder druk (dus vloeibaar) naar de verstuivers gepompt en verstoven in het inlaatspruitstuk. Op de pomp zit een vlotter die de 80% vulling garandeerd als deze niet is gemonteerd krijg je geen garantie op je pomp, deze vlotter stuurt ook de lichtjes aan die op het blokje zitten waar ook het knopje zit om op bezine over te gaan. Heb zelf enige maanden geleden pomp moeten vervangen, inhouden tijdens rijden en zelfs geheel stoppen was de klacht. Pomp gedemonteerd(eerst tank leeg rijden) dan voorzichtig de bouten los draaien, in de buitenlucht en niet roken of open vuur in de nabijheid. Pom eruit naar Liempde gereviseerde pomp opgehaald , gemonteerd en sindsdien geen problemen meer. De bougies wel op tijd vervangen 20.000 km en bougies van een klasse hoger(warmte)
De 2.0 loopt weer als een tierelier 170 geen probleem met inhouden.
Groeten Jan
De 2.0 loopt weer als een tierelier 170 geen probleem met inhouden.
Groeten Jan
Heb ik gedaan. Dit begint meer op borrelpraat te lijken trouwens, maar goed.
First of all: Vialle is destijd altijd m'n favoriete (tu) gasmerk geweest, echt nooit problemen mee gehad, ook op gas altijd koud meteen starten, waar het met andere merken (van collegae) echt aanmodderen was, met name 'swinters. Vialle is (als ik dat zo googlenderwijs bekijk) overigens een van de zeer weinige oude producenten die de injectie- en G3 oorlog heeft overleefd. En zo hoort het ook.
Maar goed, inderdaad bestaan carburateurs niet op injectie-motoren (da's nogal wiedes). Het bestaansrecht van de gaspomp is verklaard op die Vialle site: die zit dus in of op de de tank en dient om de druk achter de tank constant te houden, ongeacht de tankvulling. Da's technisch misschien winst - zo'n ding kost tenslotte ook weer geld en energie en ik heb hem destijds nooit gemist.
Maar ik zie nergens een vlotter, wel druksensoren voor en achter de pomp. Dus dat vlotterverhaal zie ik nog steeds niet erg of ik mis ergens iets.
Maar goed, soit, als ik ooit weer gas ga rijden ga ik me er wel eens meer in verdiepen.
B)-
First of all: Vialle is destijd altijd m'n favoriete (tu) gasmerk geweest, echt nooit problemen mee gehad, ook op gas altijd koud meteen starten, waar het met andere merken (van collegae) echt aanmodderen was, met name 'swinters. Vialle is (als ik dat zo googlenderwijs bekijk) overigens een van de zeer weinige oude producenten die de injectie- en G3 oorlog heeft overleefd. En zo hoort het ook.
Maar goed, inderdaad bestaan carburateurs niet op injectie-motoren (da's nogal wiedes). Het bestaansrecht van de gaspomp is verklaard op die Vialle site: die zit dus in of op de de tank en dient om de druk achter de tank constant te houden, ongeacht de tankvulling. Da's technisch misschien winst - zo'n ding kost tenslotte ook weer geld en energie en ik heb hem destijds nooit gemist.
Maar ik zie nergens een vlotter, wel druksensoren voor en achter de pomp. Dus dat vlotterverhaal zie ik nog steeds niet erg of ik mis ergens iets.
Maar goed, soit, als ik ooit weer gas ga rijden ga ik me er wel eens meer in verdiepen.
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Verder; De vlotter is bijna niet te zien, als je die pomp nooit in je handen hebt gehad zie je hem ook niet, hij zit op het plaatje rechts aan onderkant pomp een witte stip.(ware grootte als een kleine verfroller) Het is een gepruts om dat ding zonder te verbuigen eruit te krijgen(zit aan pomp vast) en last but not least er weer in te krijgen zonder verbuigen. Volgens gasinbouwers (heb er nu 3 gesproken) gaat een gaspomp ongeveer 200.000 km mee soms eerder tussen 150 en 200 kan je er rekening mee houden. Als regelmatig leeg gereden wordt is de pomp eerder overleden want het is een verdringerpomp met zuigertjes(soort hydrauliekpomp) dus als hij droog draaid gaat er iets schuren.
Een jaarlijkse check na 150.000km is dus geen overbodige luxe.
Als je de pomp er ooit uithaald, er liggen los in de tank een stuk of 5 magneetjes die schoonmaken en terug, even uitzuigen met stofzuiger kan geen kwaad.
Verder regelmatig controleren of verstuivers nog vast zitten in het plastic inlaatspruitstuk die willen nog weleens los werken, om ze te vervangen of vast te zetten moet het hele spruitstuk eraf, en moet de motor een stukje naar voren,een hele operatie. Als je er op tijd bij bent kan je met een 2 componentenlijm van 3M een paar rupsen erlangs draperen, wel eerst goed ontvetten maar het werk uitstekend.
Ondanks dit sta ik nog steeds fluitend bij de pomp om voor 20 euries de tank vol te spuiten. Succes ,
Jan
Een jaarlijkse check na 150.000km is dus geen overbodige luxe.
Als je de pomp er ooit uithaald, er liggen los in de tank een stuk of 5 magneetjes die schoonmaken en terug, even uitzuigen met stofzuiger kan geen kwaad.
Verder regelmatig controleren of verstuivers nog vast zitten in het plastic inlaatspruitstuk die willen nog weleens los werken, om ze te vervangen of vast te zetten moet het hele spruitstuk eraf, en moet de motor een stukje naar voren,een hele operatie. Als je er op tijd bij bent kan je met een 2 componentenlijm van 3M een paar rupsen erlangs draperen, wel eerst goed ontvetten maar het werk uitstekend.
Ondanks dit sta ik nog steeds fluitend bij de pomp om voor 20 euries de tank vol te spuiten. Succes ,
Jan
-
Ik vind het altijd knap hoe Dick zich in de problemen van anderen weet te verdiepen !!!
Zoals al gemeld rij ik met een Vialle LPI installatie en bij het op contact zetten hoor je ook de pomp bij de gastank.
Bij mij zit de installatie er ongeveer 60.000 km in dus ik maak me voorlopig geen zorgen.
En ook ik krijg een glimlach bij een volle tank voor €23. Maar moet ook wel bij een verbruik van 1 op 9 voor een 1.8L.
Zoals al gemeld rij ik met een Vialle LPI installatie en bij het op contact zetten hoor je ook de pomp bij de gastank.
Bij mij zit de installatie er ongeveer 60.000 km in dus ik maak me voorlopig geen zorgen.
En ook ik krijg een glimlach bij een volle tank voor €23. Maar moet ook wel bij een verbruik van 1 op 9 voor een 1.8L.
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Nu Volvo S60 D5 (2002)