Lancia Musa '06 Platino uitvoering met 2 problemen

Discussie en vraagbaak over Musa
nminten
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2010, 20:13

Lancia Musa '06 Platino uitvoering met 2 problemen

Unread post by nminten »

Hallo,

Ik heb een Lancia Musa van 2006 in Platino uitvoering. Mijn eerste Lancia met 34.000 Km In een woord: geweldig. Wat een luxe. Voorheen heb ik diverse Fiat's gehad, oa Uno, Chicicento, Seicento, Punto's en de laatste: Idea (bj '05). Vooral de Idea (Emotion) heeft mij de doorslag geven om naar de Lancia Musa over te stappen. Voor de kenners heeft de Musa (Platino) een mooiere afwerking (interieur en lederen bekleding) en panoramadak dan de Idea. Ik heb de Musa 2de hands gekocht.

Ik heb hem nu 3,5 maand. Toch helaas een aantal gebreken gevonden, namelijk:

- Licht "knakje" tijdens sturen, voornamelijk bij achteruit rijden.
- De parkeersensoren geven af en toe een melding: Fout in park. sensoren. Voornamelijk nadat het heeft geregend. Ik heb zelf met een
tuinslang op de parkeersensoren besproeid (zowel buiten als binnenkant vd achterbumper), nadat de Musa in de zon heeft gestaan.
Immers gaat dan de melding weg. Echter dan krijg ik de melding niet meer? Wel als het heeft geregend????
- De ECC (gescheiden) heeft problemen indien de aanjager meer dan de helft blaast, er een klep (dat hoor je door de voor roosters) dicht wordt gezet. Waardoor door de voorste rechter (midden) rooster alleen nog maar gekoelde of verwarmde lucht uit komt. Dus maar uit een rooster! De rest vd roosters komt helemaal niets uit!

Voor de laatste heb ik heb de garage voor gebeld (niet Fiat/Lancia dealer) waar ik hem gekocht heb. Ik heb nog t/m oktober 2010 garantie. Hiervoor moet het gehele dashboard worden verwijderd (met alle gevolgen van dien) om te kijken waar het aan ligt (waarschijnlijk aan kachel). Hier heb ik geen zin in. Daarbij vind ik de airco niet genoeg koelen. Ik heb ook op marktplaats een werkplaatshandboek CDROM gekocht (a 16,- euro). Leuk, echter kom ik hier ook niet veel verder. Nu heb ik bij het forum van Lybra gekeken van viva. Daar staat ook iets met dat verwarming dat er problemen zijn. Dat zou wel eens aan de actuator kunnen liggen. Kan dit ook bij mijn Musa het probleem zijn?

Heeft de Musa ook nog andere bekende zwakheden?

Kortom:
Heeft iemand met bovenstaande 3 problemen een oplossing? Of moet ik zeggen, Welcome to Lancia? Ergens jammer, vooral te weten dat ik met mijn vorige Fiat Idea nooit problemen heb gehad. Immers is het dezelfde auto als Lancia Musa.

Groet,

Harold
nminten
Posts: 14
Joined: 14 Aug 2010, 20:13

Re: Lancia Musa '06 Platino uitvoering met 2 problemen

Unread post by nminten »

Bedankt voor de toelichting. Inderdaad, de linker parkeersensor (als je achter de bumper staat) is defect. Ze hebben de Lancia aan een EOBD computer gehangen bij een Fiat/Lancia dealer in Venlo. Dus dat is opgelost. Die moet vervangen worden. Dit is probleem 1.

Probleem 2: De airco blaast alleen lucht door het rechter middenrooster als de fan vd airco te hard wordt aangezet. Alle andere roosters komt dan NIETS uit. Geen lucht. Zie eerdere discussie van mij. Volgens de Fiat/Lancia dealer zou het kunnen liggen aan een klep in de airco van de kachel. Echter moet het dashboard geheel eraf gehaald worden. Heeft iemand hiermee ervaring?

Probleem 3: Het stuur "knakt" als je het na links of rechts draait? Vooral als je achteruit rijdt. Die probleem heb ik bij mijn vorige auto (Fiat Idea '05) ook gehad. Hier moest de stuurstang vervangen worden. Typisch Idea/Musa probleem. Eveneens. Heeft iemand hier ervaringen mee? In de Musa moet dus ook de stuurstang vervangen worden.

Probleem 4: Die is nu nieuw! Sinds 1 week heb ik water aan de kant vd passagierszijde liggen. Dwz: in het beenruimte gedeelte. De automat is zeiknat geworden. Er liggen nu kranten op de grond. De rest vd vloer in de Musa is kurkdroog. Alleen maar aan de kant vd passagierskant. Ik heb geen ramen open gehouden. Het panoramadak is dicht geweest. Waardoor kan het water nu afkomen? Kan de bodem nu niet gaan roesten? Of is deze verzinkt? Zou het vd airco afkomstig kunnen zijn? Bv: de afvoerslang? Heeft iemand tips?

Zoals ik al eerder geschreven heb geschreven ben ik ergens (zeer) teleur gesteld in Lancia (Musa). Ik heb de auto nu pas 4 maanden en alleen maar ellende met bovenstaande problemen. Het betreft een Lancia Musa Plantino uit 2006 die ik 2de hands heb gekocht met 28.500Km op de klok. Vrij nieuw dus. Voorheen had ik probleem 5: Het rechterbuitenspiegel werd niet verwarmd met achterruitverwarming. Deze spiegel is vervangen. Opgelost.

Helaas kan ik NIET zeggen: Viva Lancia. Hoe ik er nu naar kijk. Nooit meer een Lancia! Helaas. Ik hoop dat het wordt opgelost. Immers heeft de auto nog garantie.
Post Reply

Return to “NL30 Musa”