Aansluiting 7 polig trekhaak

Discussie en vraagbaak over Lybra
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Aansluiting 7 polig trekhaak

Unread post by DieselTDi »

Ola, mensen,

Hopelijk is er iemand die mij hier kan helpen, ik zit met een klein probleem.
Ik heb een Lybra SW uit 2000 met (originele) trekhaak.
echter als ik op mijn 7 polig een aanhanger aansluit, heb ik WEL knipperlichten en Remlichten GEEN "normale" verlichting en Mistlamp.
Nu is het door een (mazda) monteur nagemeten, en bij de doos zit alles netjes, ook de kabel naar binnen is niet rot, maar op de kabel die naar voor loopt (ri dashboard) staat geen stroom.
verder durfde hij niet te gaan, uit angst voor storingen e.d. met de computer.

WIE kan mij helpen. Zit er ergens een (verstopte) zekeringkast?
moet hij uitgelezen worden?
wie wat waar? HELP!!!!!!!!!!!!!

alvast bedankt

Dieseltdi
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
chrisd
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2009, 20:33

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak

Unread post by chrisd »

Hallo Diesel tdi,

Dat je geen mistlamp heb, kan kloppen. De wetgeving mbt tot mistlampen was in 2000 nog niet van kracht, dus is de aansluiting hiervoor ook niet aanwezig in je 7 polige contactdoos.(ervanuit gaande dat de kabelset ook uit die tijd stamt)
Beetje dom van mijn kant misschien, maar is de stekker van de aanhanger wel goed.Ik zou ook zeker de zekeringen nakijken.Maar wees gewaarschuwd......ga niet teveel rommelen en rotzooien.Dit kan je een nieuw instumentenpaneel kosten.

Groet
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak

Unread post by koen_ »

helemaal eens met chrisd

in de afgelopen decade is de 'standaard' idd veranderd , de permanente plus op pool 2 is het mistachterlicht geworden tgv nieuwe wetgeving

je moet systematisch te werk gaan ; zie eerst bijgaand schema voor de 'standaard-aansluiting' ( bijlage )
aan de hand van dit schema kun je met een spanningzoekertje en een hulpje precies kijken waar wel of geen spanning op staat

dan kijken of de stekker op je aanhanger wel standaard is aangesloten en of daar alles naar behoren werkt

als je er helemaal niet uitkomt kun je de 7-pools kabel zonder enig probleem gewoon bij je linker achterlicht opnieuw ( laten ) aansluiten, een stuk eenvoudiger en goedkoper dan het risico nemen dat je iets stuk maakt ......
Attachments
7-pools.jpg
7-pools.jpg (44.53 KiB) Viewed 561 times
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak

Unread post by DieselTDi »

Bedankt voor de snelle reactie.
Ok klopt was idd vergeten dat de aansluitingen in de loop der jaren veranderd zijn. moet ik dat nog idd "even" doen.
Mbt " stekker" aanhanger, er hing een garage testapparaat aan, voor zowel nieuw als oud systeem, dus "koppeling" is in orde.
Even voor de goede orde, waar zit de zekering voor aanhanger(s) dan? is dat appart gezekerd? zo ja, zoeken onder dasshboard zekeringkastje best zijde?

en ehhh ik hoor iemand zeggen, iets over het gewraakte printplaatje in tellers......... zit het echt daarop aangesloten??? complex.................
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak

Unread post by Jan Hoornstra »

Verlichting gaat naar voor toe onder het dashboard bij de zekering kast.
Als het goed is ie daar een aparte zekering in kabel die naar achter loopt.
Mistlamp zit er inderdaad niet op waarschijnlijk.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak

Unread post by DieselTDi »

Ok, opgelost *mistlamp nog niet... tijdgebrek*

Na een hernia opgelopen te hebben, om alle zekeringen ed na te kijken, kabel na te lopen (zekeringen dus heel...)
Alle draden afgedopt, en oldschool aangesloten va de achterlichten.
dan maar geen check controle van de aanhanger............
maar nu wel een werkende 7 polig.
ok.... de mistlamp had ik geen tijd voor om de schakeling aan te sluiten, maar dat deerd nu ff niet.
bedankt voor alle hulp *(en schema)*

DieselTDi
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak/ geen spanning op de linker en rechter verlichting

Unread post by Menno Bos »

Betreft een lybra sw van 2001, met een 13 polige stekkerdoos.

De linker- en de rechter achterverlichting op de aanhanger werkt niet. Verder alles ok, zoals richtingaanwijzers en remlichten.

Met een multimeter wezen meten bij de stekkerdoos en kon geen spanning meten voor de aansluitingen van de normale verlichting. Verlichting aan de auto werkt allemaal ok.

Zit er nog ergens een (zwevende) zekering voor de verlichting naar de stekkerdoos?

Als "noodoplossing" had ik even de stekker van de aanhanger aangepast en de aanhangerverlichting op een permanente stroomdraad aangesloten. Zo kon ik toch nog de aanhanger gebruiken in de donkere uren...

Iemand bekend met dit probleem en ook de oplossing?

Alvast bedankt!

Menno
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Aansluiting 7 polig trekhaak/ geen spanning op de linker en rechter verlichting

Unread post by Menno Bos »

Betreft een lybra sw van 2001, met een 13 polige stekkerdoos.

De linker- en de rechter achterverlichting op de aanhanger werkt niet. Verder alles ok, zoals richtingaanwijzers en remlichten.

Met een multimeter wezen meten bij de stekkerdoos en kon geen spanning meten voor de aansluitingen van de normale verlichting. Verlichting aan de auto werkt allemaal ok.

Zit er nog ergens een (zwevende) zekering voor de verlichting naar de stekkerdoos?

Als "noodoplossing" had ik even de stekker van de aanhanger aangepast en de aanhangerverlichting op een permanente stroomdraad aangesloten. Zo kon ik toch nog de aanhanger gebruiken in de donkere uren...

Iemand bekend met dit probleem en ook de oplossing?

Alvast bedankt!

Menno
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”