Bokken en stoten

Discussie en vraagbaak over Lybra
sardo

Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Hallo lancia vrienden hier was ik alweer met een vraag.
Hoop niet dat ik te lastig ben,omdat ik de auto pas heb ,wil ik hem klachten vrij hebben/maken.

De lybra (1.8) bokt als ik langzaam rij in de tweede versnelling,je kunt zo niet rustig een straatje inrijden in een woonwijk.
Daar hij bij alle andere snelheden niet bokt verwacht ik niets ernstigs,wellicht weet iemand van u wat ik zou moeten doen?
Ik weet dat de vorige eigenaar recentelijk de accu ontkoppelt heeft,i.v.m.onderhoud...weet niet of ik dan de ecu moet inleren.
Ik heb ergens oo iets gelezen over de luchtmassameter,is dit eenvoudig te reinigen?

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen

Heb vanmiddag de elektrische ramen ingeleerd dankzij een tip van een forumlid(tu) nu gaan ze allemaal open en dicht via de afstandsbediening.

Groeten

Giuseppe
sardo

Re: Bokken en stoten

Unread post by sardo »

Is er iemand die misschien mij een beetje op weg kan helpen??

Groeten

Giuseppe
koen_

Unread post by koen_ »

Bokken laag in toeren kan verschillende oorzaken hebben, lastig om een 'gouden' tip te geven

Als het electrisch systeem stroomvrij geweest is, moet m.n. het stationair toerental inderdaad opnieuw inleren, maar ook al is niet de exact juiste procedure gevolgd ( zie onder ) , zal het in een wat langere rit vanzelf goedkomen.

Een veel voorkomende oorzaak is een lek ergens in het vacuumsysteem, loop je vacuumslangen ( naar gasklephuis, luchtfilter, carterventilatie, MAP-sensor etc.. ) eens na en kijk of er nergens een losse verbinding of scheur in een slang is

LMM is minder waarschijnlijk, want dan wil hij uberhaupt nooit lekker stationair lopen ; bij de 1.8 is die van Hitachi en zit direct in het gasklephuis "geseald", dus beter om ervan af te blijven ...;)
Eventueel kun je het gasklephuis reinigen met bijv remmenreiniger, maar ik zou dat nog bewaren ...

Vind je nergens een vacuumlekje zou je nog bougies kunnen vernieuwen, maar dan houdt het 'doe het zelven' al gauw op en moet je hem ergens laten uitlezen of er opgeslagen storingsmeldingen zijn aangaande de sensoren van het motormanagement ( bijv lambda-sondes etc... )

Je zou nog eenmaal een zgn "accu-reset" kunnen proberen, je moet dan overigens ook weer opnieuw de electrische raam-bediening inregelen, maar dat kun je nu :)

Accu-reset :
** Maak de accu-klemmen los en verbindt ze korte tijd met elkaar, na een paar minuten weer aansluiten
** Dan contact 90 sec aan, dan uit en weer 90 sec geduld hebben
** Dan starten en gewoon stationair laten lopen, het stationair toerental regelt zich hierdoor opnieuw in
** Bij de eerste rit kan hij nog wel eens onregelmatig stationair lopen of afslaan, komt goed ....

succes !
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
sardo

Unread post by sardo »

Hey thanx koen,ga er morgen mee aan de slag.....zal eerst de luchtslangen is nalopen.Mijn vorige fiat marea weekend was er ook erg gevoelig voor,daar sloot een slang naar het luchtfilterhuis niet goed aan,waardoor hij niet fijn liep.
Waarschijnlijk moet ik dan alle codes opnieuw invoeren toch,zoals die van het ICS e.d.?

waarschijnlijk nog iets belangrijks om te melden,stationair lijkt het alsof ik soms uitlaatgas in het interieur ruik,eenmaal op snelheid ruik ik niets.Het aircosysteem heeft ook een stand waardoor geuren gemaskeerd worden toch,dit had ik namelijk ergens gelezen.Ik geloof dat dit iets met de ECON schakelaar te maken had in combinatie met een andere...
Ik weet dat als je alle klepen dichtzet dat er ook niets binnen mag komen,de auto is in november APK gekeurd dus ik verwacht eigenlijk geen lek in de uitlaat ..:S

Groeten...

Giuseppe(tu)
ShortOnMyDo

Unread post by ShortOnMyDo »

Die van Bokte ook. Bij de grote beurt kwan aan het licht dat de bougiekabel beschadigt was. Is nu verholpen!
sardo

Unread post by sardo »

Sorry voor mijn late reactie...

Ik ga het morgen gelijk even checken...,welke maat zijn trouwens de bouten van de afdekkap ,die ik moet loshalen om bij de bougies te komen.Moet daar een sleutel voor halen omdat het geen gewone inbussen zijn.

Ciao
sardo

Unread post by sardo »

Goedendag;

Vandaag gekeken welke bougies erin zaten,dit waren bosch super 4's
Volgens mij moet je die bij lpg motoren niet gebruiken had ik ergens gelezen.
Verder niets gevonden aan de bougies.....het bokken in de 2e versnelling bij 1300 -1900 toeren is nog steeds.
Heeft iemand misschien tips,dit is irritant rijden in 30 km zones.......

ciao
ShortOnMyDo

Unread post by ShortOnMyDo »

Hoi

Tijden een praatje over Lancia en Fiat kwam ter sprake dat het bokken in bepaalde versnellingen en natuurlijk snelheid wel eens kan liggen aan de lamda sonde. Zelf geen ervaring maar bij deze persoon was dat wel de oplossing. Misschien kom je hier verder mee!

Gr Bé
sardo

Unread post by sardo »

Ok thanx ik zal hem eens bij lancia achter de kast doen,kijken wat er uit komt.
Welke bougies gebruiken de lybra rijders op LPG en welke elektrodeafstand??
Ik wilde gisteren eigenlijk de elektrodeafstand afstand afstellen vanwege het inhouden.
Ik weet dat dit bij de Lancia Ypsilon van mijn vrouw wel gewerkt heeft,daar stond de elektrodeafstand op 1.0 mm en heb deze op 0.8 gezet .Het bokken was toe bijna geheel verdwenen.
Aangezien er bij mij bosch super 4's in zaten was elektrode afstellen niet mogelijk....

Ciao
Bas

Unread post by Bas »

Hallo Sardo,

Als ik het goed begrijp heb je een 1.8 op LPG. Ikzelf heb een 2.0 op LPG en deze bokt ook in de lage versnellingen. Mijn vermoeden is dat dit komt door de regeleenhied van de LPG installatie (Vialle), op benzine bokt de motor een stuk minder. Het is alsof het LPG injectie systeem meer abrupt 'aan' en 'uit' gaat bij kleine beetjes gas bij en gas los (filerijden), terwijl de benzine injectie hier beter mee kan omgaan. Mocht dit zo zijn, dan vrees ik dat er weinig aan te doen is. Tijdelijk overzetten op benzine kan dan helpen.

Mvg,
Bas
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”