Motorstoring 2.0

Discussie en vraagbaak over Lybra
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Motorstoring 2.0

Unread post by Bas »

Hallo Lybra-isten,

Sinds twee dagen brandt bij m'n lybra 2.0 (feb. 2000) het motorstoringslampje in het dashboard. De motor loop verder goed, geen vermogensverlies bij LPG en bezine, geen stank van onverbrande brandstof, etc.
De temp-meter staan echter wel ongewoon laag en bij het openen van de kap blaast de radiator-ventilator op volle kracht. Ik vermoed zelf dat het een defecte thermostaat is.
Heeft iemand soortgelijke problemen (gehad) en/of weet iemand mij precies te vertellen wat dit euvel is? Kan ik dit euvel dan eventueel zelf verhelpen (slechts basis-sleutelervaring) of wordt dit een (dure) garage-grap?

Vriendelijke groet,
Bas
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Motorstoring 2.0

Unread post by DieselTDi »

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al,
Thermostaat.......... klassiek voorbeeld.
kosten echter voor vervangen oid zowel zelf als garage... geen idee.
zelf niet bij de hand gehad.....
sterkte.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: Motorstoring 2.0

Unread post by wcabro »

Met uitzondering van alle andere motoronderdelen kan je de thermostaat heel goed zelf vervangen, zit tussen de accu en de motor in. Alleen dat geknoei met koelvloeistof pfff.
Denk wel even aan nieuwe slangklemmen de eerste montage zijn niet altijd opnieuw bruikbaar.
Je zal bij een dealer even de prijs van de thermostaat moeten vragen, ik weet het niet meer is al drie jaar geleden dat ik hem vervangen heb.

Of dit ook een brandend lampje kan veroorzaken??? Heb ik nog niet van gehoord, maar het is nu wel erg koud dus het zou kunnen.

Groet wcabro
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Motorstoring 2.0

Unread post by koen_ »

Ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen de thermostaat
Bij een kapotte thermostaat ( meestal sluit hij dan niet meer goed ) blijft de motor inderdaad te laag in temperatuur, maar het is niet logisch dat de automatische ventilator dan zou blijven draaien, eigenlijk in tegendeel !
Ook zal er geen storingslampje gaan branden als de motortemperatuur te laag blijft

Ik denk dat een van de temperatuur-sensoren van het motormanagement een verkeerd signaal afgeeft, waarschijnlijk moet je hem laten uitlezen ....
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Motorstoring 2.0

Unread post by Bas »

Dank voor de reacties.

koen_, ik ga vandaag de garage bellen en het probleem voorleggen. Het geknoei met koelvloeistof lijkt me met dit weer inderdaad geen fijne klus (heb geen garage).
Vanmorgen (weer) vreselijk in de file gestaan zodat de motor goed warm wordt. Het motorstoringslampje bleef uit. Maar na het oplossen van de file en met hogere snelheid zakte de temperatuur weer. Hopelijk is de thermostaat vervangen de oplossing en zullen de temp-sensoren koest blijven. Maar ja, whishfull thinking...
Ik houd jullie op de hoogte.

Mvg
Bas
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Motorstoring 2.0

Unread post by Bas »

De oplossing: inderdaad de thermostaat die niet meer goed afsloot. En omdat deze er toch al af was, direct een nieuwe temp-sensor er op geschroefd.
De reden dat er motorstoringslampje ging branden is waarschijnlijk een veel te lage temperatuur van de motor (temp bleef maar onder de 50 graad) gedurende tè lange tijd. Een voorzorgsmaatregel bij een motorstoring is vervolgens het preventief aanzetten van de radiator-fan. In dit geval werkt dat dus dubbel negatief, maar ja, beter een te koude dan een overkook motor.
Kosten van dit alles? Een dikke 200 euro. Een thermostaat doet ong. 70 euro, een sensor ong 20. euro (ex. BTW). Koelvloeistof, een litertje olie (oeps) en montage gooiden de prijs nog wat verder op.
Nu is alles weer lekker warm binnenin en onder de kap.
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Motorstoring 2.0

Unread post by DieselTDi »

gelukkig maar, eind goed al goed.

have fun met de auto, nu hij tenminste lekker WARM is.............................
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”