Melding koplampen

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Melding koplampen

Unread post by jdebeer »

Vorige week heeft de lamp van de linkerdimverlichting de geest gegeven.
Gelukkig moet er een melding via de boordcomputer komen. Niet dus.
Zaterdag de lamp vervangen en alles werkt weer naar behoren. Ook niet dus.
Terwijl de lamp nu wél brandt, krijg ik een melding dat er een lamp niet functioneert.
Heeft iemand een idee waar dit vandaan komt en hoe dit op te lossen ?
Bedankt.
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Melding koplampen

Unread post by de Wit »

Is de connector van de stadslichten (aan weerszijden van dim en grootlicht) wel juist aangesloten? Als deze ook maar beetje schuin zit gaat het ICS al zeuren.

Overigens, om de levensduur van je dimlicht te verlengen zou je een weerstand kunnen plaatsen om de pieken tijdens het starten op te vangen.
Heb vorige week bij onze dame ook de dimlichten vervangen (k.tklus vanwege het gebrek aan ruimte dat je bij de 2.0 benzine hebt) en had 1 stadslicht niet goed aangesloten (niet aangeduwd tot connector " klik" deed). Vervolgens zo'n mooi rode "check" mededeling in de toerenteller en een geel bolletje op het ICS :) .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Melding koplampen

Unread post by jdejager »

De melding geldt ook alleen voor stadslichten en achterlichtjes. Dus niet voor dimlichten. Het kan wel dat er nu door het rommelen een stadslichtje kapot is gegaan.
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: Melding koplampen

Unread post by legend »

klopt bij mij was het grootlicht kapot maar geen melding dacht toen ook wat raar maar hoort dus zo
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Melding koplampen

Unread post by jdebeer »

Jouw verhaal klinkt als een ervaring.
Heb gisteren de hele zaak nog eens nagekeken, en inderdaad deed het stadslicht het niet.
Te weining tijd om dit snel even op te lossen, het is inderdaad een @#$%klus.
Ik heb een 2002 1.8, maar de slang van het luchtfilter zit optimaal in de weg.
En aangezien ik behoorlijk grote handen heb, mag dat een probleem heten.
Ik ga vanavond nog een poging ondernemen om onze dame weer goed uit haar ogen te laten zien. Dat verdient ze wel.
Bedankt voor de reactie.

Johan
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Melding koplampen

Unread post by de Wit »

Succes ermee (tu) , ik ben gezegend met kleine handen en had ongeveer een half uur nodig om beide dimlichten te vervangen :S . Als je de beschermkap eenmaal los hebt is het wel te doen maar je krijgt er bijna geen vat op vanwege (bij ons dan in ieder geval) de slang van het luchtfilter aan de ene zijde (loopt op 10 cm achter de koplamp langs dus eerst deze losgenomen om speling te krijgen) en de koelvloeistofslang met reservoir aan de andere zijde (15 cm bij koplamp vandaan, iets meer speling dus ;) .

Vervolgens is het een kwestie van stekkers losnemen van de te vervangen lampen (en haal die van het stadslicht ook maar los, heb je weer meer werkruimte), beugeltje links indrukken en wegbuigen , beugeltje rechts indrukken en wegbuigen, lamp eruit, nieuwe erin, beugeltje rechts terugplaatsen, links terugplaatsen, stekkers erop, testen of alles werkt, kap er weer op. Slang van luchtfilter weer goed aansluiten en weer genieten van de dame...

Let wel op dat je de lamp goed in de unit zet, de afgeplatte kant boven. Ik had de fout gemaakt om de eerste keer de lamp er 90 graden gedraaid in te zetten... Krijg je een heel vreemd lichtbeeld van ::o . En het past zonder problemen, omdat alles zo moeilijk bereikbaar is voel je niet als het mis gaat :D .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: Melding koplampen

Unread post by legend »

het is inderdaad een klote klus maar voor mijn lybra 1.9jtd heb ik een rover 75 v6 gehad als je daar de lamp moest vervangen moest heel de voor bumper er af dus met de lybra vande week een kwatiertje werk dus dat valt wel mee dan
Attachments
1781176-1-2-3.jpg
1781176-1-2-3.jpg (101.52 KiB) Viewed 564 times
rovako
Posts: 117
Joined: 29 Sep 2009, 11:20

Re: Melding koplampen

Unread post by rovako »

zo moeilijk is het niet.
gewoon twee schroeven los draaien.zitten als je klep open hebt aan de binnen zijde.
veer los halen en de gehele unit naar voren halen kun je er zo bij.
met 5 min klaar.
groet ronald
kijk eens wat vaker naar je interieur.
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Melding koplampen

Unread post by DieselTDi »

exact, Ik haal bij mijn 2 liter ook de gehele koplamp los..
10x sneller en "veiliger" voor je handen en vingers met al die scherpe randjes.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Melding koplampen

Unread post by demeerdg »

Ja, gelijk heb je 5 min werk. Zie deze site eens met foto's, je kunt het vertalen met google vertaling maar de foto's zeggen genoeg:
http://lancialybra.mlemo.gr/doityoursel ... _unfit.htm
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”