Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Discussie en vraagbaak over Lybra
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by de Wit »

Hallo iedereen,

we zijn in het bezit van een 2.0 SW LX uit 2002, met navi. Leuk, navigatie werkt prima maar de cd-wisselaar doet nu niets meer. Problemen zijn spontaan ontstaan na het wisselen van de cd's , de cassette kwam er uit, cd's gewisseld (gebeurde wekelijks ongeveer), cassette er weer in en einde verhaal.

Het ICS detecteert de wisselaar wel, weet ook nog dat er 6 cd's in zitten maar speelt niet meer af. Bij poging tot wisselen springt hij terug naar cd 1, track 1 maar je hoort het loopwerk zelf niets doen. Ook de eject-knop werkt niet meer.

Ik heb de connectoren in de kofferbak al gecontroleerd, er lijkt wel spanning te zijn .

Het loopwerk is de op de Becker 2660 gebaseerde variant, rondneuzen op internet gaf krankzinnige prijzen dus als noodoplossing gebruieken we nu een 3.5 mm sterojack naar cassettebandje verloop... Alleen dat ruist natuurlijk verschrikkelijk en zo'n draad vanuit het ICS naar het handschoenenkastje ziet er ook niet echt mooi uit (hij is niet volledig weg te werken zonder volledige demontage van de middenconsole geloof ik).

Iemand nog tips?
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Gerald S
Posts: 7
Joined: 05 Mar 2009, 12:55

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by Gerald S »

Hallo,

Ik heb hetzelfde gehad, heb de wisselaar opengemaakt en het lensje met een wattenstaafje schoongemaakt.
(Het is wel een "gefriemel" om bij het lensje te komen)

Werkt sindsdien weer als vanouds!

Groet,
Gerald
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by de Wit »

Helaas kom ik niet meer bij de lens omdat het magazijn niet meer uit de wisselaar komt. Bedankt voor de tip evenwel
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
grundigsc
Posts: 7
Joined: 01 Feb 2009, 22:31

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by grundigsc »

Hallo,
Ik repareer wisselaars. Met deze heb ik geen ervaring, maar ik heb nog wel een soortgelijk exemplaar liggen (niet voor Lybra). Het is het proberen waard om van twee 1 te maken (dan betaal je voor de donor wisselaar (80 euro)

Vriendelijke groeten
Michel
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by de Wit »

Bedankt voor het aanbod :) . Ik zal eerdaags proberen hem uit te bouwen, het lijkt haast of het laadmechanisme vast zit. Mocht ik onderdelen nodig gaan zijn zal ik op je aanbod ingaan vermoedelijk, de Becker 2660 kom je bijna niet tegen en wat je tegenkomt is belachelijk duur.

Feitelijk is het een rebranded Sony wisselaar uit +- 1995 / 1996 wat de aansluitingen betreft maar de software van het ICS schijnt alleen de originele Lancia uitvoering aan te sturen.. helaas voor ons, de oude Sony's vind je nog genoeg op rommelmarkten en marktplaats :D
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by koen_ »

ik heb precies hetzelfde probleem gehad, maar dan met een sony-wisselaar.
na hem een tijd stroomvrij te hebben gemaakt 'pakte' hij weer en kwam het magazijn er gewoon weer uit. Toen uitgebouwd en conform de tip van 'Gerald' de lens schoongemaakt met alcohol.

Daarna deed hij het weer prima tot op heden ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
gustaaf
Posts: 25
Joined: 10 Jun 2009, 21:50

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by gustaaf »

Voor mensen die problemen hebben met hun cd-wisselaar of er helemaal geen hebben.
Denk er eens over na om zo een mp3 fm transmitter in je sigarettenaansteker te duwen.
Ik had bij de aankoop van mijn Lybra ook geen cd-wisselaar en heb welgeteld 10euro uit gegeven aan zo een stick, zender instellen op de radio en speelt perfekt af.
Het voordeel is dat je thuis op je pc er zelf op zet wat je mooi vind ...
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by de Wit »

Ik heb al zo'n verloopje in het cassettedeck hangen, scheelt ook nog eens dat anderen niet op de door jou gebruikte FM-frequentie mee luisteren ;-) .

Ik gebruik mijn Nokia 5800 als MP3-speler in de auto, ideaal inderdaad, maar toch is een wisselaar ook handig ...

Ik ga koen_ zijn tip nog eens proberen, kwaad kan het zeker niet .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by de Wit »

Helaas heeft de tip van koen_ niet het beoogde resultaat opgeleverd. Awel, pech gehad, mooie klus om volgende zomer het spul uit te bouwen en dan open te halen. Bedankt voor de tips in ieder geval ;-) !
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
sardo
Posts: 66
Joined: 29 Nov 2009, 14:19

Re: Gezocht: tips herstellen CD-Wisselaar (de non-grundig versie)

Unread post by sardo »

Goedenavond;

Moet je om de lens van de cd wisselaar schoon te maken,het geheel uitbouwen,of kan dat ook in gemonteerde toestand(Lancia Lybra SW) ?

Ciao
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”