Lage toeren bij stilstaan

Discussie en vraagbaak over Lybra
bvo
Posts: 7
Joined: 23 Sep 2009, 12:42

Lage toeren bij stilstaan

Unread post by bvo »

Hallo

Ik ben in het bezit van een Lancia Lybra 2002 op lpg-g3.km 201.000
Onder de 2000 toeren slaat hij spontaan af de toeren teller zie je van hoog 1200 toeren naar laag 500 toeren op en neer gaan.
Hierna stopt de auto ermee.
Eerst de gasinstalateur laten kijken deze heeft het huis waaraan de luchtmassameter zit schoongemaakt. Hierna nog steeds het probleem.
Advies van hen uit laten lezen bij Lancia dealer , heb ik gedaan in Emmen niets te vinden.
Lancia dealer dacht dat het een klepprobleem zou kunnen zijn deze worden wat warmer bij het rijden op LPG.
Heeft iemand een advies wellicht uit eigen ervaring het vervangen van kleppen is nogal kostbaar.
Toch de luchtmassa meter vervangen en zo ja zijn deze los verkrijgbaar.
Laatste vraag wie weet een goede dealer/garage in Drenthe voor Lancia die in Emmen heeft net het Dealerschap

Hartelijk dank bij voorbaat.

BvO
Gstijf
Posts: 77
Joined: 16 Jan 2009, 17:27

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by Gstijf »

Ik had laatst een soortgelijk probleem : onregelmatig stationair maar net niet afslaan , soms bijna niet reageren op gas bij optrekken met weinig toeren , en een dipje als je de koppeling op had laten komen , en hij sloeg bijna af als je het gas ineens los liet .Ook had ik het idee dat de motor " niet thuis was " als ik ineens gas gaf . Computer uit laten lezen en lambda waarden maar niets verontrustend gevonden . Heb eerst de gasmengklep schoongemaakt en de luchtmassameter en het onregelmatige stationair was direct over . Toch kreeg ik de tip om de LM meter te vervangen gezien de km stand 160.000 . Kost 80 euro bij Tuynder ( Bosch ) . Natuurlijk was vrouwlief het er niet mee eens , " Hij doet het toch ?? " Twee weken later toch bsteld en ik kan u melden : Je herkend de auto niet weer !!!! Hij pakt veeel soepeler op , hij trekt veel beter vooral met lage toeren en is zuiniger !! . SW 2.0 uit 2000 .



Suc6 Gerben
wcabro
Posts: 103
Joined: 15 Feb 2009, 10:59

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by wcabro »

Het klink alsof je een 1.8 hebt. Bij deze motor zijn de de kleppen gevoeliger voor gas, waardoor de motor vooral stationair stechter begint te lopen. De luchtmassa meter zit naar mijn idee in de gasklep, het is een Hitachi inspuitsysteem dat zit anders dan bij mijn 2.0.

Soms wil een accu reset ook helpen. Je neemt de accu klemmen los en verbind ze een poosje met elkaar. Daarna weer netjes aansluiten. Contact 90 sec aan en uit 90 sec laten rusten. Dan starten en rustig stationair laten lopen. Soms help dit, natuurlijk niet als er echt problemen zijn met kleppen of LMM lucht lekkage inlaat etc.

Groet wcabro
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by DieselTDi »

wcabro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het klink alsof je een 1.8 hebt. Bij deze motor
> zijn de de kleppen gevoeliger voor gas, waardoor
> de motor vooral stationair stechter begint te
> lopen. De luchtmassa meter zit naar mijn idee in
> de gasklep, het is een Hitachi inspuitsysteem dat
> zit anders dan bij mijn 2.0.
>
> Groet wcabro

bedoel je bericht 1 met de 1.8 of bericht 2 met de 2.0?

want ik heb een 2.0 en soms zakt idd mijn toeren weg naar onder de 500, en als je op een stoplicht uit laat vieren, dan de koppeling intrapt, slaat hij af.
Dus... Wie kan mij in leken taal *nog beter.. plaatjes* uitleggen, hoe wat waar met loshalen schoonmaken en evt vervangen???
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
bvo
Posts: 7
Joined: 23 Sep 2009, 12:42

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by bvo »

Beste Gstyf

Goed nieuws ga ik zeker proberen bedankt voor de tip.

BvO
bvo
Posts: 7
Joined: 23 Sep 2009, 12:42

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by bvo »

Beste Wcabro

Ik heb inderdaad een 1.8 kan geen kwaad om uw tip ook te proberen.
Hartelijk dank

Gr Bvo
bvo
Posts: 7
Joined: 23 Sep 2009, 12:42

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by bvo »

Beste Gerben

Ik ken het bedrijf Tuynder niet , heb je wellicht een adres of site voor me ?.

BvD

Gr BvO
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by de Wit »

bvo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Gerben
>
> Ik ken het bedrijf Tuynder niet , heb je wellicht
> een adres of site voor me ?.
>
> BvD
>
> Gr BvO


www.tuynder.nl ;-)
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
bvo
Posts: 7
Joined: 23 Sep 2009, 12:42

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by bvo »

Beste de Wit

Hartelijk dank voor de reactie.

Gr
BvO
bvo
Posts: 7
Joined: 23 Sep 2009, 12:42

Re: Lage toeren bij stilstaan

Unread post by bvo »

Lancia rijders

Ik heb de stekker van de luchtmassameter er even afgedaan en en de auto gestart liep als een zonnetje mooi stationair met 900 toeren.
Bij het bedrijf Thuler een nieuw opgevraagt.
Weet iemand wat dit zou moeten gaan kosten ongeveer het is een Hitache AFH 60m-15 type op het gashuis gemonteerd.

BvO
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”