G3 of Jtd?

Discussie en vraagbaak over Lybra
clipstra
Posts: 6
Joined: 09 Sep 2009, 19:59

G3 of Jtd?

Unread post by clipstra »

Beste Lancia (Lybra) fans,

Ik sta op het punt om een "nieuwe" auto te kopen. En er is eigenlijk maar 1 keus voor mij en dat is een Lybra!, maar ben erg aan het twijfelen tussen een G3 of Jtd. Volgens mijn berekening is G3 wel bijna € 70,- goedkoper per maand dan diesel (ga 40.000 km per jaar rijden). Maar zie redelijk op tegen het vele tanken. Daarnaast heb ik het idee dat de Jtd wat mooier loopt en fijner is door zijn hogere koppel.

Als het een g3 is welke geniet dan de voorkeur de 1.8 of 2.0? Wat zijn de voor- en nadelen van de motoren?

En als het een Jtd wordt wat is dan de voorkeur 1.9 of 2.4. Ik lees dat de 1.9 iets betrouwbaarder is en een stuk gunstiger in verbruik dan de 2.4? En naar mijn idee levert het hogere vermogen en koppel niet bijzonder vele extra prestaties op?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een goede keuze te maken!

Joris
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: G3 of Jtd?

Unread post by jdejager »

Hallo,

Heb zelf de 1.9 JTD. Hiervoor altijd Alfa Romeo op gas gereden. Moet zeggen dat LPi ook prima beviel bij o.a de 155 2.0 16v Tspark. Het probleem is inderdaad dat je zo verschrikkelijk vaak moet tanken. Ook denk ik dat een dieselmotor gemakkelijker veel km's maakt dan een benzinemotor. Het is allemaal net wat zwaarder uitgevoerd. Die van mij staat nu op 309000 km en loopt nog steeds prima. Heb eerlijk gezegd geen ervaringen met Lancia benzinemotoren. Vond de Alfa motoren altijd prima op gas draaien, ook met hoge km standen. Mijn 2 liter 16v Tspark had 287000 km gelopen en toen heb ik hem nog gewoon verkocht. Motor draaide nog prima. Denk dat het ook erg belangrijk is hoe ermee wordt gereden. Netjes warm rijden en veel snelwegkilometers is goed voor de motor. Het voordeel van de JTD is dat je die best met een wat hogere km stand kunt aanschaffen en dan doorrijden naar de 3 ton. Hierdoor zijn de prijzen wat lager. Een LPG auto wil je liever niet met teveel km's kopen en is daardoor duurder in aanschaf. Dit moet je eigenlijk ook meewegen in je maanderlijkese kosten. Als ik weer zou moeten zou ik toch ook de 2.4 overwegen. Maar dat is puur gevoel, het verstand zegt dat je beter een 1.9 JTD kunt nemen.
clipstra
Posts: 6
Joined: 09 Sep 2009, 19:59

Re: G3 of Jtd?

Unread post by clipstra »

Beste J de Jager,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben wel benieuwd waarom je van Lpg bent afgestapt om over te stappen op diesel..
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: G3 of Jtd?

Unread post by Dickamerica »

Bedenk wel dat de Lancia 1.8 een erg tamme motor is,zeker t.o.v. de Alfa Twinspark 16v"s; daarvan is de 1.8 een stuk vlotter en de 2.0 helemaal.

Bij lancia verval je dan weer in de 2.0 5cilinder en die loopt wel heel mooi/krachtig,maar is behoorlijk dorstig en je ziet ze nogal es te koop staan met motorschade....

Qua duurzaamheid/robuuster/onderhoudsvriendelijker zijn de JTD"s absoluut winnaar t.o.v. de lpg versies.
Het kost wat meer in vaste lasten,maar met een lpg auto repareer je weer meer en zoals gezegd,wil je geen lpg auto met heel veel kms,bij een diesel is dat veel minder belangrijk.

En de 2.4 JTD is echt veel sneller/sterker dan de 1.9,je weet niet wat er gebeurd....
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: G3 of Jtd?

Unread post by legend »

ja dat is zo maar je kan de 1.9jtd ook laten chippen en de 1.9 rijd ook zuiniger. en met een diesel heb je lekker veel koppel daar kan een gas auto niet tegen op. zou lekker de diesel nemen en dan voor 1.9jtd gaan succes
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: G3 of Jtd?

Unread post by Bas »

Misschien eens wat 'tegengas' in deze discussie brengen: Ikzelf heb een 2.0 op LPG en ben er zeker tevreden over. Ja, je moet vaker tanken en inderdaad is de 2.0 een beetje dorstig (1 op 8 à 9 met LPG, 1 op 10 à 11 op benzine) maar de betrouwbaarheid is in mijn geval prima. Ik moet erbij zeggen dat ik bij mijn lybra G3 heb laten inbouwen bij 210.000 km en heb nu zo'n 20.000 gereden op LPG. Anderen op dit forum hebben een lichte voorkeur uitgesproken voor de 2.0 met LPG boven de 1.8 met LPG qua betrouwbaarheid. Ik probeer in ieder geval de 3 ton te halen en met netjes rijden moet dat lukken, anderen hebben het al voor elkaar gekregen meen ik.

Qua kosten wint gas het boven diesel, zeker met 40.000 km per jaar. Eén van de redenen is dat je met een G3 installatie korting op de LPG wegenbelasting hebt en daarmee nog maar iets boven de wegenbelasting voor diesel zit. Het afrekenen voor een volle tank LPG is een lachertje. Dit is mijn hoofdredenen geweest om voor LPG te kiezen. Als geld geen rol had gespeeld zou ik de diesel doen, puur vanwege het comfort en niet om betrouwbaarheid. Veel hoger koppel bij een veel lager torental dus dat rijdt heerlijk.

En keuze tussen 4 of 5 cylinders: tja, als je dan toch al een aparte auto wil, waarom dan niet een apart geluid (= 5 cylinder) erbij?
clipstra
Posts: 6
Joined: 09 Sep 2009, 19:59

Re: G3 of Jtd?

Unread post by clipstra »

Uhm,

Ik had natuurlijk geen eenduidige mening verwacht maar het wordt er gezien de reacties niet makkelijker op. Ik ben in mijn berekening er vanuit gegaan de het onderhoud voor beide auto's gelijk is, is dat terecht?

Want anders denk ik toch dat de maandelijkse kosten niet ver van elkaar vandaan liggen (€ 15 a € 25) waardoor ik dan toch meer geneigd ben voor de diesel te kiezen vanwege zijn loopcultuur (lees fijn bruikbare koppel) en het feit dat je min 1000km op een tank kan rijden.

Ook zal de keuze dan denk ik vallen op de 1.9. Aangezien de 2.4 net boven de 1350 kg uitkomt en daardoor € 10 per maand meer in de belasting kost en bovendien zal hij meer verbruiken. Tuning is inderdaad een optie, wat zijn de ervaringen?
mareblu
Posts: 40
Joined: 11 Apr 2009, 22:06

Re: G3 of Jtd?

Unread post by mareblu »

Beste Joris,

Sinds 5 jaar rijd ik een 2.4 JTD uit 2000. Gekocht in 2004 bij 136.000km, de eerste jaren reed ik veel, maar de laatste jaren doe ik woon/werk verkeer per trein waardoor de teller nu pas op 256.000 staat. De motor loopt als nieuw, hoewel ik er het afgelopen halfjaar wel voor het eerst wat duur onderhoud aan heb moeten doen. Normale slijtage, maar wel kostbaar, zeker als bijna tegelijkertijd ook de complete koppeling moet worden vervangen...... Welke leeftijd en km-stand denk jij aan? Hoe lang wil je er in rijden?

Mijn ervaringen van die 120.000km in 5 jaar: geweldige machine, zeker sinds ik hem chipte van 135 naar 150 pk (mediotuning van Squadra Tuning in Nunspeet). Nieuwere modellen hebben af fabriek al 150pk en kun je tunen tot ongeveer 170pk. Je kunt schakellui rijden, hebt altijd trekkracht en vermogen over. Dat, samen met een actieradius van ruim 850km, maakt hem ideaal als je lange afstanden rijdt. Als jij 40.000km rijdt en je verbruik is 1:15 dan zou je met een 2.4JTD minder dan eens per week moeten tanken. Vergelijk dat eens met een G3 die 1:9 loopt!
Ik heb wel eens in een 1.9JTD leenauto gereden, dan mis je toch heel veel souplesse, power en het mooie motorgeluid waar Bas over sprak: die 5 cilinderroffel is echt fantastisch!

De 2.4 JTD motoren gaan lang mee, op het forum hier, en ook bv in reviews van eigenaren van de ALfa 156/166 zie je regelmatig km-standen van 400.000 voorbij komen.

Al met al durf ik te concluderen dat een 2.4JTD een hele goede keuze is, zeker als je in die keuze ook je hart en je rijplezier volgt. Anders gezegd: een Hollandse keuze zou misschien nog in het voordeel van de G3 uitvallen (als je zelf overtuigd bent van de levensduur), een Italiaanse keuze zou echt in het voordeel van de 2.4 JTD beslissen.

NB: De Italianen rijden zelf niet voor niets bijna allemaal in JTD's
clipstra
Posts: 6
Joined: 09 Sep 2009, 19:59

Re: G3 of Jtd?

Unread post by clipstra »

Beste Mareblu,

Ook jij bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik denk inderdaad dat als je een Lybra fan bent ook graag in een 5 clinder wilt rijden, dat maakt het extra speciaal. Maar zoals eerder vermeld, wil ik ook de maandelijkse kosten een beetje in de gaten houden. Als ik zo snel reken is zo'n 2.4 toch al gauw € 40 tot € 50 per maand duurder (belasting ± € 10,- en de brandstof doet de rest (40.000/15 *1.05/12= 234 vs 40.000/17.5*1.05/12= 200). Nu is dat natuurlijk niet het eind van wereld, maar goed je moet een grens trekken (bovendien is € 45 extra procentueel gezien nog een redelijk percentage).

Vandaar denk ik dat de 1.9 beter voor mijn budget is. Want die is al niet al te groot. Eigenlijk wil ik max € 5.000 uitgeven en denk ik dat ik er 2 tot 3 jaar in zal rijden (dus zeg 120.000 in totaal). Dan lijkt het mij verstandiger om er eentje te kopen onder de 200.000 km. Gezien het relatief geringe budget zijn die er niet veel.

Voor mij huidge auto reed ik een 320d uit 1999 en die 136pk waren er fijn (al wil je snel meer als je er eenmaal aangewend bent). Dus wat dat betreft zou ik dan ook liever de 2.4 hebben, maar nogmaals je kunt niet alles hebben en ergens is er een grens/lijn.

Dus zo al schrijfende denk ik dat de keus al gemaakt is, zowel vanuit het hart als vanuit de portemonnee; een 1.9 Jtd. Maar dan nog het belangrijkste: er 1 vinden!! Dus als iemand me kan helpen, graag!
legend
Posts: 324
Joined: 26 Apr 2009, 00:03

Re: G3 of Jtd?

Unread post by legend »

hoi ik heb mijn lybra nu net een paar maanden bjr 2002 1.9jtd heeft 98000km gelopen en heb er 6000 euro voor betaald dat is niet duur.Maar zie er maar is een te vinden voor die prijs met die km dus zou ik als ik jou was in duitsland gaan kijken via autoscout 24 daar liggen de prijzen veel lager alleen wel even rekening houden met de belasting maar dat kan je zo informeren hoop dat je hier wat aan hebt hoor het graag hoe het afloopt
Attachments
1781176-11-2-3.jpg
1781176-11-2-3.jpg (55.48 KiB) Viewed 403 times
1781176-2-2-3.jpg
1781176-2-2-3.jpg (101.48 KiB) Viewed 403 times
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”