klapperen pook

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
rmegens

Re: aanlopen banden met cromodoras

Unread post by rmegens »

Oh ja joh, past 165 ook op de 6j velgen?
Had ik dat maar geweten, ik dacht dat 175 het minimum was. Ik vindt het nu al een (positief) verschil van dag en nacht met de 185 banden qua sturen, maar 165 stuurt waarschijnlijk nog beter en loopt dus nauwelijks aan, bugger....

Ik zag dat de stofhoes van de linkerdemper inmiddels niet veel meer om het lijf heeft, dus versleten dempers zou een oorzaak kunnen zijn, maar zou je dat niet aan het weggedrag moeten merken?
Verder staat mijn Fulvia inderdaad voor nogal laag ten opzichte van veel andere foto's die ik van Fulvias heb, zo te zien ook een beetje ten opzichte van de jouwe:

http://i234.photobucket.com/albums/ee17 ... 0130-1.jpg

Ik zal me binnenkort eens bij Huib melden voor nieuwe de Carbons, die kan me vast ook zeggen hoe het met de bladveer gesteld is.

Roger
Stefan Elshout

Unread post by Stefan Elshout »

Bij mij past het, de banden waren nieuw en zaten op de velgen, dus ik heb er ook geen studie van gemaakt.
Koni's zijn in stijfheid te verstellen, nu ik het zeg dacht ik wel alleen de rebound.... Pa stelt ze meestal wat stugger af wanneer hij helemaal volgeladen op vakantie gaat. Nu zou dit misschien wel het omzeilen van het probleem zijn als het verhelpen ervan als het de bladveren zijn. De carbons zijn volgens mij wel beter of iig origineel, de koni's zijn ook 2-pijps hydraulisch en de carbons enkelpijps gasgevuld....
Als het heel erg gesteld is heb ik hier (op mijn slaapkamer) nog die complete achteras liggen... met silintblocks dus past op de jouwe. Komt van die ene fulvia welke 30 jaar lang in de lucht heeft gehangen, dus de bladveren zullen minder te lijden gehad hebben i.v.m vermoeiing van het materiaal. Huib zijn methode zal wellicht nog beter zijn.
Koos

Unread post by Koos »

Koop een setje Carbon`s bij Huib ,heb ik ook gedaan ,dan is de demping in orde ,maar dit heeft niets met de hoogte en het inveren op een drempel te maken.
Mijn fulvia staat ook laag aan de voorzijde ,ondanks een veer van Huib,is hij niet hoger gaan staan.(jammer)
De 165x14 banden op 6j velgen lopen bij mij niet aan voor bij het inveren ,bij mij zit het probleem achter,op vakantie met volle belading zet ik er hulp veren bij tussen.
Om van dit probleem af te komen heb ik 51/2 stalen velgen gekocht,dus de alu velgen zijn te koop.
Je zou aan de voorzijde de bovenste draagarm in kunnen korten,dan komt de band iets verder naar binnen aan de boven zijde.
Hierdoor veranderd wel de wielvlucht naar negatief ,waardoor hij iets anders gaat sturen , dat heb ik ook maar dan door de onderste draagarmen langer te maken,naar model HF
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Stefan Elshout

ja, ik haalde voor en achter door elkaar, ik had eigenlijk aangenomen dat ze achter aanliepen terwijl hij zei dat het voor was... Bij mij lopen ze inderdaad ook eerder achter als voor aan.
Van dat positive camber vind ik wel erg opvallen bij de fulvia, misschien omdat dit naar mijn idee een van de weinige auto's is met zo'n sterk positief camber. Wat is de reden dat dit bij de HF anders is? ik zit tot nu toe eerder aan de limiet van wat ik zelf durf, als de limiet van wat de wegligging van deze autotjes toelaat, is dat bij de HF's nog heftiger dan? Zijn er hier mensen die meer van dit onderwerp afweten, want van wielgeometie heb ik nog weinig kaas gegeten, lijkt me interessant om te weten waarom de fulvia zo´n sterk positief camber heeft.......
Is het niet zo dat als een schokdemper kapot is zo dat deze dan verder inveert? In principe zet deze tijdens het inveren toch een bepaalde hoeveelheid energie om in warmte, en wanneer hij deze energie niet om zou zetten zou de veer toch verder inveren?
Dat het niks met de hoogte te maken heeft is wel logisch...
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De limiet van het inveren wordt bepaald door de rubber stops. Die moeten de ophanging tegen houden voordat de schokbreker in z'n kortste stand komt. Als een schokbreker "bottomt" gaat hij kapot.

Ja, wegligging. Kun je verhalen over schijven. De heersende opvatting is bij velen dat beter betekent harder door de bocht kunnen. Dat betekent heel simpel meer stress voor zowel man als paard, zowel letterlijk als figuurlijk al is daar voor mij geen verschil tussen. Ik denk dat er bewust is gekozen voor de geometrie. Het waren sjieke dure auto's voor het "blauwe bloed". Haast hebben is niet sjiek, wel relaxed en veilig lange afstanden afleggen. Toch eerder aankomen dan de buurman met een Alfa omdat je niet hoeft te stoppen om te rusten en omdat er niets kapot gaat.

De Fulvia is best een gebalanceerde auto die vriendelijk waarschuwt als je wat te hard gaat. Ik heb het gepiep van de banden eens opgenomen en langzaam afgedraaid. Ik durf te zweren dat ze zeiden "Beste Huib, beetje kalmer aan als je jezelf en je Fulvia nog veel kilometers heel wilt houden en veilig met je date in het restaurant aan wilt komen".

Als je wegligging gaat "verbeteren" door de wielafstelling te veranderen of banden met meer grip te monteren is een van de gevolgen dat je het waarschuwingsgebied verkleint. Anders gezegd: het ene moment denk je dat je op rails rijdt, het volgende moment hang je in de bomen. Bij een vierwielslip doen de banden en afstelling er niet meer toe, enkel de gewichtsverdeling, de wielbasis en de spoorbreedte. Die veranderen niet.

Als je met een Fulvia hard wilt rijden ga je oefenen met oma naast je. Als oma piept doe je het niet goed. Oma voelt dezelfde krachten als je onderstel (minder eigenlijk voor de natuurkundigen maar ik geef even geen college, schets slechts een beeld). Wat is dan het verschil met andere auto's? Bij een Fulvia is het iedere mile met een smile en houd je het langer vol. Dagen achter elkaar. 12 uur of meer per dag.

Negatieve wielstand prima als je iedere dag geoefend hebt vanaf je 11e jaar, de auto "van de zaak" is en er een service team achteraan komt. Als je het voor de lol wilt doen ook prima, maar Lancia was (en is) een serieuze fabrikant van automobielen. De Fulvia was een prima auto voor pa. En voor ma en ze kon hem nog veilig uitlenen aan de kinderen ook.
Stefan Elshout

Ik vind het weer een mooi verhaal:)

Ik was ook niet van plan er iets aan te veranderen, ik vond het alleen erg opvallend in vergelijking met bijna alle andere auto's. Met in mijn achterhoofd alle racewagens met een zeer sterke negatieve wielvlucht (wat neem ik aan voor het bochtenwerk is) en de fulvia met zijn positive wielvlucht, terwijl ik die auto juist qua bochtenwerk zo bijzonder vind. Dat die gasten van Lancia het toendertijd wel begrepen ben ik ook totaal niet bang voor, dus ik laat het ook zo.

Ik zit ook wel eens op het alfa forum te krabbelen, hierbij krijg ik ook vaak de reactie dat je andere schokdempers, brede banden, grote velgen moet monteren voor de wegligging. Naar mijn idee hebben deze ingenieurs maanden zitten rekenen, testen, aanpassen en dat 100 keer, om tot het beste compromis te komen, waarbij een bepaalde velg bij de wielgeometrie hoort.. Aangezien ik niet heel de dag een rondje rijd, maar ook rechtdoor ga vind ik de afschuwelijk lelijke originele velgen met 165 banden op mijn alfa 33 prima. Ik rijd wel 1 op 17 lange afstanden en hoef niet elk jaar fuseekogels, stuurkogels en de hele rataplan te vervangen. Dat niet iedereen zijn nek verdraait omdat het zo'n mooi gezicht is kan ik prima mee leven.

Bij de fulvia is het naar mijn idee zelfs zo erg dat je eigenlijk niet eens het stuur moet verwisselen, ik heb een leuk houten nardi stuur wat ik zelf erg mooi vind, echter als je dat ding 12 uur in je handen hebt is het niet comfortabel meer en zou je grootste wens dat lelijke plastic stuur zijn, welke je daarvoor verafschuwd hebt omdat het er niet uitziet.
Maargoed, het oog wil ook wat, en dat stuur en de cromodora's vind ik wel erg mooi... dat is een soort van mijn eigen compromis... misschien wordt ik ooit nog wijs genoeg....
rmegens

Unread post by rmegens »

Ik ben inderdaad ook best benieuwd naar het waarom van de (uitzonderlijke) positieve wielvlucht van onze Fulvias.
Dat het werkt is onweerlegbaar, maar waarom, en waarom dan weer juist niet bij een HF?
En waarom deden ze het niet bij de Flavia coupe, welke toch dezelfde gewichtsverhouding/constructie had?
Kom op Huib, doe een toegift, educate the masses!

Dat lelijke stuur, dat was een van de eerste dingen waarvan ik dacht "dat moet eruit". Gelukkig heb ik van eerdere restauraties en "droomauto's" geleerd er eerst een tijd mee te rijden om alles op me in te laten werken, en ziedaar, ik ben er volkomen aan gewend geraakt, net als aan de groene vloerbedekking.
(Het gaat zelfs zo ver dat ik overweeg om de bekleding, nu zwart kunstleer, opnieuw te laten doen in de appeltjesgroene stof die een 3 standaard had. (Hee, ik ben nu eenmaal een seventies child, what can I do...)
ik vindt het stuur, door de grootte, lekker sturen en het is bovendien onderdeel van een Fulvia 3 en het wordt dan ook niet vervangen. Het geld wat overblijft kan zo bovendien gestoken worden in delen die wel vervangen moeten worden (bijvoorbeeld een originele houten pook (Koos, hint!!!)).
Ik vindt persoonlijk nagenoeg alle houten aftermarket sturen lelijk, zeker in een Fulva, omdat ze er altijd als achteraf opgeplakt uitzien. De stuurwielen uit een serie 1 of 2 vindt ik weer wel geweldig, maar die zitten nou eenmaal niet in een 3..

Roger
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik ben ook geen auto ontwerper noch coureur. En ik was er ook niet bij toen al die ontwerp beslissingen werden genomen. Wij zitten hier als een stelletje randdebielen met een ernstige afwijking ons druk te maken over auto's die zichzelf overleefd hebben. Toen werden ze gewoon gemaakt om te verkopen aan meneer en moeder de vrouw. En die waren beter af met een goedmoedig en veilig stuurkarakter dan met een aggressieve auto. Dat is wat ik kan bedenken om de beslissing voor de wielstand zoals hij is te verklaren.

Gezien de prijs (een Fulvia coupe kostte meer dan een Jaguar E-type) waren de klanten ook meestal wat ouder.
Carlo 1.3S

Unread post by Carlo 1.3S »

Nu draaf je door Huib, ik heb hier een prijslijst uit een Quattroruote uit 1967, oordeel zelf...:P

Carlo
Attachments
quattroruote 67.jpg
quattroruote 67.jpg (100.49 KiB) Viewed 564 times
jaguar.jpg
jaguar.jpg (88.78 KiB) Viewed 564 times
fulvia.jpg
fulvia.jpg (111.63 KiB) Viewed 564 times
Carlo 1.3S

Re: aanlopen banden met cromodoras ERRATUM

Unread post by Carlo 1.3S »

Verkeerde foto bij Fulvia prijslijst dit is de juiste... sorry!:S