Delta

Discussie en vraagbaak over Delta 3
PsPa

Delta

Unread post by PsPa »

Zijn er al berijders met ervaring met de ∆ Delta, ik kan-wil er 1 als lease bestellen.
DonPedro

Re: Delta

Unread post by DonPedro »

heb de Delta 4 weken en 4000 klm verder. Bevalt prima
Tiepolo20V
Posts: 86
Joined: 03 Feb 2009, 17:43

Re: Delta

Unread post by Tiepolo20V »

Heb als Thesisrijder van mijn dealer net een heel weekend met een Delta 1.8 DI Sportronic kunnen rijden.
Zondermeer een fantastische auto, Ik heb eerder al met andere versies kunnen rijden en met name ook de 120pk MultiJet diesel is zeer de moeite waard.
Ik zou zeggen: Doen;-)
Ciao,
René
Thesis 2.4jtd 20V 185pk Elegante / Grigio Rossini / Poltrona Cognac / 18" Centenario velgen
kappa amsterdam
Posts: 2
Joined: 28 Oct 2009, 21:13

Re: Delta

Unread post by kappa amsterdam »

Ik heb sinds een jaar een Delta Argento 2.0 Mjet als lease-auto.

In de stad hoor je wat meer motorgeluid dan mijn Kappa 2.0 5-cilinder (dat vijfcilindergeluid is toch erg mooi), maar op de autosnelweg of op provinciale wegen rijdt de Delta fantastisch en hoor je nauwelijks meer iets van de dieselmotor. De handgeschakelde 6-bak schakelt fantastisch en zeer soepel.

Mijn Kappa houdt 'm echt niet bij, in een paar seconden trek je in de 6e versnelling van 110 naar 170 en moet je je al zorgen gaan maken over je roze papiertje. Het verbruik heb ik niet precies bijgehouden, maar lijkt prima in orde te zijn (ik denk zo rond de 5 à 7 liter p/100 km, afhankelijk van rijstijl en binnen/buiten de stad). Bij 110 km/uur in z'n 6 zal het ongetwijfeld zeer zuinig zijn, maar het probleem is dat die 165 turbogeblazen paarden nogal uitnodigen om snel naar 150 door te trekken als de omstandigheden zich er voor lenen (zoals op de A6 tussen A'dam en Lelystad), en dan ligt het verbruik natuurlijk hoger.

Vering is vrij stevig (althans vergeleken met mijn Kappa, maar daar is de demping van de schokdempers wellicht langzamerhand na 8 jaar gebruik door mijzelf en 14 jaar totale leeftijd wat minder) maar zeker comfortabel. De stoelzittingen voorin zijn wat kort zoals her en der al in autotests vermeld, maar de stoelen zitten goed, ook met mijn 1,87 meter.

In het begin moest ik wat meer aan de elektrische stuurbekrachtiging wennen dan aan de hydraulische stuurbekrachtiging in andere auto's waar ik in gereden heb, maar eenmaal gewend rijdt het prima. Veel ruimte achterin, vergelijkbaar met de Kappa als de achterstoelen van de Delta althans in de achterste stand staan.

De overzichtelijkheid met inparkeren is vanwege de rondere vormen voor en achter duidelijk minder dan bij mijn Kappa (maar je went er wel aan), dus voor onzekere inparkeerders zijn parkeersensoren een aanrader. Ik heb ze niet genomen vanwege lease-budgettaire overwegingen, ik heb wel de automatische airco als extra genomen.

Voor wat betreft het uiterlijk: elke keer als je er naar toe loopt denk je toch weer dat het design uniek is. Stiekem denk ik dat alsof mensen op straat meer naar deze auto kijken dan naar veel andere (ook vele malen duurdere) auto's. En elke keer als ik een andere Delta zie, en in Amsterdam en omstreken is dat gelukkig met behoorlijke regelmaat, dan valt me elke keer weer op hoe het design in positieve zin afwijkt van de overige massa auto's. Het is geen auto voor wie absoluut niet wil opvallen.
DeltaOro
Posts: 21
Joined: 19 Aug 2009, 09:34

Re: Delta

Unread post by DeltaOro »

Ik kan kappa amsterdam goed volgen in zijn beoordeling. Mijn Delta Oro 1,4 Tjet 150PK heb ik nu bijna een jaar in de lease. Na een kleine 20.000 km ben ik erg tevreden met deze auto. Eerlijk gezegd heb ik er wel erg aan moeten wennen, na ruim 8 jaar Lybra te hebben gereden. Ik heb het dan vooral over zitpositie en stuurgevoel. Sportief is het allemaal niet (net als Lybra), maar de balans tussen wegligging, motorprestaties en comfort is heel goed.

Boven alle twijfel verheven is het hele ontwerp van de auto. Redelijke buitenmaten bij een enorme praktische ruimte(beleving) in de auto. Hier kan je gemakkelijk met 4 grote volwassenen mee op pad. Iedereen in een BMW3 of Audi A4 schaamt zich dan de ogen uit het hoofd.

Natuurlijk ook ergonomische rariteiten (3 x vermelding van buitentemperatuur op het dashboard!), bult onder het stuur, vlakke zitting achter, maar dat hoort erbij. Afwerking vind ik goed, niet Duits, maar er zit nog geen kraakje in. Verbruik ligt met 7 liter (1 op 14) heel mooi en hangt sterk af van rijgedrag. In de stad of met flinke acceleratie lustie een flinke slok meer, maar constant en op de snelweg maak je dat weer ruim goed.

DeltaOro
pvdb
Posts: 18
Joined: 11 Feb 2009, 20:15

Re: Delta

Unread post by pvdb »

Hallo,

Wat is juist het verschil in rijden met een lybra. In je commentaar zeg je dat je moest wennen na 8 jaar rijden met een lybra
Is de delta een goeie opvolger van de delta qua ruimte (grootte) en rijplezier??.
Is de 1.6 krachtig genoeg van motor wanneer je het vergelijkt met de 1.9 van de lybra?
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”