Code startblokkering

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Johannes

Code startblokkering

Unread post by Johannes »

Hallo,

Mijn broertje heeft een Lancia Dedra 1.8 16V uit 1997. Nu heeft de auto een poosje stilgestaan, omdat de krukaslagers versleten waren. We hebben onlangs nieuwe lagers in de auto gemonteerd. Daarna is de auto naar een garagebedrijf gebracht die de distributieriem en spanrollen heeft vervangen. Nu is het probleem dat de auto daarna niet meer wil starten. Het lampje van de startblokkering gaat knipperen. Het schijnt dat het systeem gereset moet worden, maar hij heeft niet de originele rode sleutel bij de auto. Wel heeft hij een soort codekaart, waarmee je via het gaspedaal? een code kunt invoeren. Weet iemand hoe dit werkt, en of het mogelijk is het systeem weer goed te krijgen zonder steeds de code in te hoeven voeren? Ook vraag ik me af hoe zoiets kan gebeuren, komt dit doordat de accu uit de auto is geweest, en zou je het garagebedrijf aansprakelijk kunnen stellen?

Groeten
dookie

Re: Code startblokkering

Unread post by dookie »

Je moet de code inderdaad met het gaspedaal invoeren. Een nogal secuur werkje, waarbij je geen fouten mag maken. Daarna kun je met de auto rijden, maar het moet dacht ik wel iedere keer als je de auto start opnieuw. In het instructieboekje van de auto staat de exacte procedure omschreven. Je moet dus wel naar de garage om de blokkering te verwijderen. Als je de originele rode sleutel niet meer hebt, moet er volgens mij een heel nieuwe blokkering geplaatst worden. Dat zal niet goedkoop zijn. Ik zou naar een goede Lancia-garage gaan, daar krijgen ze wel vaker met deze problemen te maken.

Groet,
Edward
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”