homokineet versus aandrijfas
homokineet versus aandrijfas
Ik heb een probleem met mijn lancia lybra 2.4 jtd. Als de motor warm is en ik rijd 70 of 110/120 dan begint de auto te schudden en te kraken met name als ik door een kuil rijd op de snelweg. Als ik de koppeling intrap of mijn voet van het gaspendaal haal dan is het geluid weg dus, alleen wanneer ik vermogen van de auto vraag Kraakt hij .Verder is mij opgevallen als ik iets te snel door een rechtse bocht ga dan begint het linksvoor te kraken .I k heb met diverse mensen gesproken de 1 zegt homokineet de ander zegt de aandrijf as uit balans vervangen en opgelost. IK heb nu een afspraak gemaakt (4 sept) bij een allerlij garage om de homokineet te laten vervangen maar ik ben dan €300 lichter (inc apk). Maar ik zit ermee. Stel dat het de homokineet niet is ben ik een hand vol geld kwijt maar het probleem niet . Misschien iemand die ervaring heeft met een soortgelijk probleem.
Re: homokineet versus aandrijfas
De homokineet kun je testen door het stuur in een uiterste stand te doen en dan op te trekken. Wanneer je dan een tikkend geluid hoort is deze niet lekker meer. Is overigens alleen afkeur wanneer het tikken ook tijdens rechtuit rijden optreedt. Die van mij tikt nu al 30000 km tijdens bochten. Wordt langzamerhand wel erger en zal hem dan ook vervangen tijdens de volgende buurt.
Kraken kan ook door rubbers in de wielophanging worden veroorzaakt.
Zou misschien ook nog een kapotte schokdemper kunnen zijn. Heb dit eens met een alfa 33 gehad die ook erg slecht begon te rijden wanneer er kracht op de aandrijving kwam. Zou niet zomaar allemaal dingen laten vervangen. Laat de monteur er eens in rijden en neem eens een kijkje onder de auto om te zien of je daar gekke dingen ziet.
Kraken kan ook door rubbers in de wielophanging worden veroorzaakt.
Zou misschien ook nog een kapotte schokdemper kunnen zijn. Heb dit eens met een alfa 33 gehad die ook erg slecht begon te rijden wanneer er kracht op de aandrijving kwam. Zou niet zomaar allemaal dingen laten vervangen. Laat de monteur er eens in rijden en neem eens een kijkje onder de auto om te zien of je daar gekke dingen ziet.
Re: homokineet versus aandrijfas
Ik heb hetzelfde gehad, zogauw je vermogen vroeg begon de auto te schudden en te trillen als een gek.
Bij mij bleek nr 4, van het plaatje op onderstaande link,ruim te zijn geworden. Ik heb ze laten vervangen waarbij ik de mededeling kreeg dat ik er niet veel langer mee door had moeten rijden want dan had nr 1 van het plaatje ook vervangen moeten worden. Schrik niet van de prijzen ik was zo'n kleine € 400,- kwijt aan de bijde ashelften excl montage e.d. Als je alles moet laten vervangen ben je meer dan het dubbele kwijt.
http://www.tuynder.nl/tuynder/catalog_i ... 202001.jpg
Trouwens als je de auto op de brug hebt is de speling goed te voelen.
Succes
Edwin 2.4 JTD SW
Bij mij bleek nr 4, van het plaatje op onderstaande link,ruim te zijn geworden. Ik heb ze laten vervangen waarbij ik de mededeling kreeg dat ik er niet veel langer mee door had moeten rijden want dan had nr 1 van het plaatje ook vervangen moeten worden. Schrik niet van de prijzen ik was zo'n kleine € 400,- kwijt aan de bijde ashelften excl montage e.d. Als je alles moet laten vervangen ben je meer dan het dubbele kwijt.
http://www.tuynder.nl/tuynder/catalog_i ... 202001.jpg
Trouwens als je de auto op de brug hebt is de speling goed te voelen.
Succes
Edwin 2.4 JTD SW