2.4 jtd turbo "altijd" problemen?

Discussie en vraagbaak over Lybra
Frank

2.4 jtd turbo "altijd" problemen?

Unread post by Frank »

Eigenlijk zou deze vraag net zo goed in het algemene Lancia topic kunnen, aangezien de motor in meerdere auto's ligt. Ik denk echter dat hier de meeste ervaring aanwezig is.
Het zwakke punt van de fase 2 2.4 jtd schijnt de turbo te zijn. Zo wordt hier: http://www.alfaromeo156club.nl/phpwcms/ ... ,0,0,1,0,0 over de turbo gezegd dat je rond de 180k erop kunt wachten dat hij kapot gaat. Zijn dat ook jullie ervaringen? Of is het zo dat wanneer je de motor goed warm rijdt en dergelijke, hij niet per definitie kapot hoeft te gaan?
Richard Postma

Re: 2.4 jtd turbo "altijd" problemen?

Unread post by Richard Postma »

naast goed warm rijden is goed afkoelen even belangrijk. Vergeet niet hoeveel mensen er na even 'knallen' doodleuk de motor uitzetten. Die turbo wordt gekoeld door de draaiende motor. Hij ligt namelijk in een soort oliefilpje te draaien, dit is ook de enige koeling die de turbo heeft, Als je dus de motor uitzet wordt de turbo niet meer gekoeld maar stijgt de temperatuur nog wel door de hitte die er in het blok zit.
frankN

Unread post by frankN »

Zelf heb ik een Lybra met een 2.4 jtd motor en ik vind het een ongelofelijk fijne motor. Voordat ik de auto kocht, ben ik eens gaan informeren bij de Lancia TEC-monteur van mijn dealer om wat meer te weten te komen over de motor. Het is een oersterke motor en de turbo gaat slechts van twee dingen stuk: 1. een te laag oliepeil 2. de auto loeiheet wegzetten zonder even een "cooldown" periode in acht te nemen (zoals al door Richard gezegd).
Iedere motor gaat stuk van niet warmrijden. Het 2.4 blok heeft even tijd nodig voordat hij op temperatuur is, is mijn ervaring.
marcel

Unread post by marcel »

Het 2.4 turbo probleem wordt op de 156 site nogal overdreven. Het type turbo dat wordt bedoeld, wordt ook op ander merken auto’s toegepast en dat type geeft inderdaad wat meer problemen dan dat je zou mogen verwachten.

Op een gegeven moment zouden de mechanisch verstelbare leidschoepen van deze turbo’s vast gaan zitten. Het mogelijke vastzitten van leidschoepen pleit er overigens voor om je 2.4 af en toe eens flink de sporen te geven, zodat de boel soepel blijft.

Ik heb zelf een 156 gehad met dat type turbo en daarmee heb ik probleemloos 250 k op de teller gezet. Daarna verkocht en hij zal nu nog wel probleemloos rondrijden.

Voor de lancia lybra geldt het probleem helemaal niet want de 2.4jtd van lancia gebruikt dat type turbo niet. Lancia is pas medio 2000 een turbo gaan toepassen met (elektronisch) verstelbare leidschoepen. Alle lybra 2.4 jtd’s van voor deze periode hebben een normale turbo zonder leidschoepen.

Fase I en II jtd komen bij de 156 en de lybra dus niet helemaal overeen.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”