fabriek af ontbrekende onderdelen !?

Discussie en vraagbaak over Lybra
E. Costur

fabriek af ontbrekende onderdelen !?

Unread post by E. Costur »

Een tijdje geleden had ik een onderwerp gelanceerd over luidruchtige (1.8 16v LX, benzine) motor. Helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen of dit normaal is. In de duitse forum had iemand erover dat er bespaard was in dempingsmateriaal. Helaas werd mijn verzoek om wat specifieker te zijn, tot nu toe nog steeds niet beantwoord.

Gisteren, tijdens het spitten van de gebruikers handleiding, kwam ik erachter dat er bij mij een zwarte kap ontbreekt. Deze kap zou zich onder de motorkap voor de motor moeten bevinden, wat de lege ruimte tussen de motor en de fan afdekt. Dit is o.a. te zien op de foto van de handleiding waar beschreven wordt hoe je de koplampen moet vervangen, je moet dan namelijk de kap demonteren om bij de lampen te kunnen.

Het lijkt erop dat dit bij mij van fabrieks af weggelaten is. Zou dit ontbrekende deel te maken hebben met de geluids-isolatie? En hoe zit het met de isolatie op de motorkap zelf, bij mij is het bekleed met een erg dun relatief hard materiaal, wat mij niet erg geschikt lijkt voor geluids isolatie.

Graag jullie reactie hierop.
Emil

Re: fabriek af ontbrekende onderdelen !?

Unread post by Emil »

Hoi,

ik heb een Lybra 2.0 sw van oktober 2000. Bij mij zit de beschreven kap voor de motor er wel.

De isolatie onder de motorkap is bij mij een soort karton met daaroverheen een soort stof. Het voelt bij mij enigszins zacht aan. Tegen de wand tussen motorruimte en passagiersruimte (hoe heet dat ook alweer? schutbord?) zit ook zo iets, maar daar voelt het harder aan.
Verder zit er bij mij ook nog geluidsisolerend spul over de modderkuipen (die plastic kappen onder de spatborden voor). Maar dat kun je alleen zien als je ze losschroeft.

Nou, ik hoop dat je er wat mee kunt. Ik vind mijn auto vrij stil, vergeleken met m'n vorige auto (fiat marea, zelfde motor).

Eventueel zou het bij jou ook nog aan een kapotte nokkenasversteller kunnen liggen; dat ding schijnt bij jouw type motor relatief vaak kapot te gaan, en dan schijnt ie als een diesel te gaan klinken. Maar daar zul je wel eerder van gehoord hebben, neem ik aan.
E. Costur

Unread post by E. Costur »

Dank voor je reactie. Ik hoop dat er meer reageren, vooral degenen met 1.8 motor, want deze heb ik ook.

Wat betreft de nokken as versteller heb ik gehoord, inderdaad. Wat mijn bevindingen zijn van wat ik gelezen heb:
Het "diesel geluid" klinkt bij: stationair draaien, en buiten een bepaalde toerental-gebied. Dus wanneer de versteller in normale stand is. Er zit namelijk een veer die de versteller in de normale stand terug duwt, het verstellen gebeurd door een klep dat elektronisch opent, waardoor de veer ingedrukt wordt. Het geluid zou dus komen door de kappotte veer, die in de rust stand niet ingedrukt is en vrij kan trillen.

In mijn geval heb ik het over een geluid dat in het hele toerental bereik actief is dus het bovenstaande is voor mij uitgesloten.

P.S.: weet iemand trouwens in welk toerental bereik de verstelling gebeurd?
Joost Kolen

Unread post by Joost Kolen »

Heb net een kapotte nokkenas-steller laten vervangen. Het geluid is in zijn geheel bij lage en hoge toeren erg afgenomen. Ook heb ik 4 nieuwe bougies gekregen, het zou natuurlijk kunnen dat ook daar wat geluidswinst in zit?
problemo uno

Unread post by problemo uno »

de zwarte afdek plaat word niet bij alle modellen meer geleverd .
de nokkenas versteller kan wel vervangen zijn maar is de riem met bijbehorend lagers wel vervangen
zijn de calibers voor de nokkenas timing wel gebruikt tevens met de klok in het eesrste cylinder gat voor het bovenste dooie punt waarna de tandwielen van de nokkenas vast gezet worden voor een juiste timing??
het rauwe geluid zou ook nog wel eens van de BALANS ASSEN hoorbaar kunnen zijn als ze niet juist staan .
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”