condensvorming
condensvorming
Nu het buiten weer wat vochtiger is heb ik veel problemen met condensvorming in de auto (lancia lybra uit 2001). Ik hoef er maar in te gaan zitten en binnen luttele seconden zijn alle ramen compleet beslagen. Zelf als ik de airco op de ontwasemingstand zet (de hoogste ventilatiestand met hete lucht) duurt het letterlijk 10 minuten voordat er, zonder continue gebruik te maken van een zeem, enigzins normaal zicht mogelijk is. Weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn (de deurrubbers zijn overigens allemaal in goede staat). Overigens had ik ditzelfde probleem in mijn vorige Lancia Delta uit 1998.
Re: condensvorming
Ik kan het antwoord helaas ook niet geven, maar zit wel met hetzelfde probleem in mijn Lybra SW. Het enige wat enigszins lijkt te helpen is juist niet de hoogste ventilatiestand gebruiken, maar de temperauur en blaaskracht langzaam op te bouwen. Het probleem is dan ietwat minder, maar het blijft nog steeds. Ben benieuwd of er iemand de oplossing heeft.
Inderdaad bekend probleem bij de eerste Lybra's. Bij mij helpt het door de knop voor recurculatie binnenlucht op manueel steeds buitenlucht (oranje lampje licht op in knop) te plaatsen in de winterperiode ipv in automatische stand. Airco ook laten aan liggen in de winter: dus knop ECON niet indrukken!
Dit wordt trouwens ook aanbevolen in een schrijven van de invoerder aan de dealers.
Zie ook forum NL45 Lybra
Dit wordt trouwens ook aanbevolen in een schrijven van de invoerder aan de dealers.
Zie ook forum NL45 Lybra
Ook bij de Dedra onstaat er snel condens op de ruiten. Zowel bij de Dedra als bij de Lybra wordt dit veroorzaakt door een te nauw bemeten opening voor de afvoer van de ventilatielucht.
Een goede oplossing is om de eerste minuten een achterraamje 1 à 2 cm open te houden.
Een goede oplossing is om de eerste minuten een achterraamje 1 à 2 cm open te houden.