Water in de bougiegaten van mijn 3L V6

Discussie en vraagbaak over Phedra en Zeta
Huib
Site Admin

Water in de bougiegaten van mijn 3L V6

Unread post by Huib »

Hoi

Mijn 2004 Phedra V6 heeft tegenwoordig een probleem. Bij regen komt er water in de voorste 3 bougiegaten. De auto loopt beroerd. Heel beroerd. Display zegt depollution system faulty.

Hoe komt dat water er nu wel in en voorheen nooit?
Emil

Re: Water in de bougiegaten van mijn 3L V6

Unread post by Emil »

Ik heb dat ook gehad, en ik denk dat dit de oorzaak was: soms stroomt er water over de rand van de parafan (bij mij vooral als er sneeuw in lag). Dat stroomt dan over de afdekkap die over de voorste 3 cilinders zit. Daarin zit een gat voor je oliedop. Als je die kap eraf haalt, zie je dat er een rubberen ring om dat gat zit, dat moet zorgen voor afdichting met je klepdeksel. Bij mij was die ring gebroken, en daardoor liep het water over het klepdeksel en belandde in de bougiegaten.

Ik heb een nieuw ringetje besteld en eromheen gedaan. Maar omdat ik het nog steeds een beetje onbetrouwbaar vind, heb ik ook gewoon een stuk plastic over de afdekkap (en dus ook over de oliedop) geplakt, en dat trek ik dan los als ik bij die dop moet zijn. Sindsdien heb ik er volgens mij geen water meer in gehad.

Mijn motor ging er ook beroerd van lopen. En bovendien is een van de bougies vast geroest, en toen ze vervangen moesten worden is er eentje afgebroken, en die moest eruit geboord worden, en sindsdien heb ik af en toe een storing, maar gelukkig niet zo vaak.
Huib
Site Admin

Re: Water in de bougiegaten van mijn 3L V6

Unread post by Huib »

Dank je Emil.

Ik had al eerder de verbinding tussen paravan en voorruit weer dicht gekit. Ik bleef last houden.
Ook de dop afgeplakt. Tijd goed gegaan.
Afgelopen maandag kwam er weer water in. Ik reed van Breda naar Etten Leur. Mooi weer. Geen probleem. Op de terugweg begon hij weer in the houden. Water in een van de gaten. Oeps. Zaterdag had het wel behoorlijk geregend. Zeer behoorlijk. Zondag geen probleem. En maandag dus op de terugweg wel probleem. Ik vind het raar.

Volgens mij mis ik de ring. Zal zo even checken.
Post Reply

Return to “NL40 Phedra, Zeta”