Introductie + advies en velgen gezocht!

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Dutchblend7
Posts: 2
Joined: 29 Nov 2023, 14:52

Introductie + advies en velgen gezocht!

Unread post by Dutchblend7 »

Hi Forumleden!

Ik ben nieuw op dit forum. Afgelopen zomer heb ik mijn eerste Lancia gekocht. Het betreft een 1.8di Executive met ondertussen ruim 145dkm.
Vrijwel direct is er een kleine beurt uitgevoerd en even later is de distributie vervangen. Qua onderhoud is deze bij, maar dat betekent niet dat er niets te verbeteren valt. Daarom de volgende vragen:

1. Ik ben op zoek naar een setje velgen voor (met) winterbanden. Minimaal 17", anders passen ze niet i.c.m. de Brembo remmerij. Wie maakt me los? :D
2. Elektronische issues: sport/winterstand geeft niet thuis, evenals de volumeknoppen op het stuur (overige knoppen wel). Wie heeft enig idee waar het aan kan liggen en hoe op te lossen? Tevens wil de linkerbuitenspiegel sinds kort af en toe niet inklappen, rechts wel.
3. Het mooie Poltrona Frau lederen dashboard is door de zon flink gekrompen. Kan dit herstelt/vervangen worden, wie heeft tips? :D Ik dacht er zelf aan in ieder geval het leer met ledervet wat soepeler te kunnen maken en het dan zover mogelijk weer terug te duwen (het zit nu op sommige plekken verkreukelt opgekruld).
4. Sinds de kou inslaat krijg ik bij een koude start af en toe de melding "lage oliedruk, motor afzetten", welke na 2sec verdwijnt. Moet ik me enige zorgen maken en de garage informeren, of is dit een bekende kwaal? Ik lees over meerdere auto's dat dit voor kan komen en zolang de melding snel verdwijnt er geen probleem is, maar ik laat me graag informeren.
5. Heeft iemand ervaring met Thule dakdragers op een glazen dak? Kan het? Is het veilig? Volgens Thule zijn ze er alleen voor het gladde dak.
6. Af en toe krakend geluid vanuit het onderstel. Garage heeft er al naar gekeken. Draagarmen zijn ok, ze hadden het eea aan rubbers opnieuw ingevet, maar dat is ook maar van tijdelijke aard. Anderen die dit probleem herkennen, wat zou het nog meer kunnen zijn?

Verdere tips en tricks zijn welkom, alvast bedankt!
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: Introductie + advies en velgen gezocht!

Unread post by japie »

Krakend geluid uit het onderstel komt inderdaad van de rubbers.
Heb mijn LANCIA inmiddels zes jaar en twee geleden heb ik ze voor het eerst in laten vetten.
Scheelt aanzienlijk, maar ik denk ook dat het van tijdelijke aard is.
Probleem met inklappen van de linker buitenspiegel heb ik ook al een tijd, maar gebruik deze functie gewoon niet meer.
Beide euvels vind ik te klein en in verhouding te duur om te laten repareren.
De andere vragen van jou heb ik geen ervaringen mee.
Dutchblend7
Posts: 2
Joined: 29 Nov 2023, 14:52

Re: Introductie + advies en velgen gezocht!

Unread post by Dutchblend7 »

Hoi Japie, bedankt voor je reactie!
De inklapbare spiegels gebruik ik inmiddels ook eigenlijk niet meer. Wellicht dat ik het bij de volgende beurt eens aangeef of ze een diagnose op de elektrische issues kunnen doen en of dat het waard is evt te repareren.
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Introductie + advies en velgen gezocht!

Unread post by Hans8V »

Hier een linkje naar een site, speciaal over 1.8 Tbi:
https://lion-e.nl/nl/lancia-delta-1-8-di/
Schrik niet, maar jou opmerking over de oliedruk komt er volgens mij ook in voor...

Maar verder is het een hele fijne auto hoor!
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”