olie verversen bij 1.6 multijet

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Edward
Posts: 63
Joined: 21 Jan 2009, 21:16

olie verversen bij 1.6 multijet

Unread post by Edward »

Vorige week tijdens de autorit naar Italië knipperde opeens het rode olielampje en verscheen de melding "Laat olie verversen". Een eerdere keer gebeurde dat ook op een vakantie rit naar Italië en toen las ik in het instructieboekje dat je 500 km door kunt rijden. Helaas moesten wij nog zo'n 800 km rijden om op onze bestemming te komen. Ik heb de gok genomen en het is uiteindelijk goed gegaan maar rustig rij je niet meer als het rode olielampje knippert en regelmatig de melding verschijnt. Na 877 km sinds de melding is de olie en het filter in Italië vervangen en zijn de meldingen verdwenen.

Volgens het instructieboekje moet de olie elke 12 maanden de olie worden en dat was nog geen 10 maanden geleden gedaan. In die tijd ongeveer 17000 km gereden waaronder ook veel lange autoritten en niet alleen maar korte ritjes.

Graag hoor ik ervaringen van andere forumleden over hoe vaak de olie wordt vervangen.

Verder rijdt de Delta S Momo Design nog heerlijk met nu ruim 144000 km op de teller.

Alvast bedankt en met groet, Edward
Rikkus
Posts: 15
Joined: 13 Jul 2020, 23:11

Re: olie verversen bij 1.6 multijet

Unread post by Rikkus »

De melding is verdwenen omdat je garage in Italie de melding gereset heeft in je boordcomputer. Volgend jaar rond deze tijd mag je weer een melding verwachten, tenminste als de garage de juiste interval heeft aangegeven. Punt is dat het systeem meldingen zijn en het is niet zo dat je auto ziet dat de olie slecht dan wel oud is, het zijn meldingen die puur op tijd of op gereden km gegenereerd worden door de boordcomputer. Ik doe het ook ieder jaar gelijktijdig met de APK. Gr Rik
AR 146 1.6 boxer
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.5 v6
Lancia Delta (844) 1.8 Dti
Edward
Posts: 63
Joined: 21 Jan 2009, 21:16

Re: olie verversen bij 1.6 multijet

Unread post by Edward »

Dank voor je reactie Rik. Ik laat ook elk jaar de olie verversen met de APK en daarom vind ik het vreemd dat ik na minder dan 10 maanden en met ongeveer 16250 km al een melding ontving. Veel sneller dan verwacht op basis van de eerdere olieverversingen. Daar kon ik meer kilometers meerijden en meer maanden.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”