Ontstekingskast/ module fulvia 1600 zagato. Deze langwerpige kast met twee stekkers , waarvan er maar een wordt gebruik

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Roeltoornstra
Posts: 1
Joined: 01 Apr 2023, 14:35

Ontstekingskast/ module fulvia 1600 zagato. Deze langwerpige kast met twee stekkers , waarvan er maar een wordt gebruik

Unread post by Roeltoornstra »

Kan ik deze langwerpige kast laten vervallen bij gebruik van een 123 ontsteking? Waar dient deze kast voor, bij ene stekker staat conventional, andere electronic. Gr roel
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Ontstekingskast/ module fulvia 1600 zagato. Deze langwerpige kast met twee stekkers , waarvan er maar een wordt gebr

Unread post by Huib »

Hier is de foto.
IMG_0807.jpg
Ik heb zo een kast nooit gezien. Jouw vermoeden dat hij iets met ontsteking te maken heeft is logisch. De originele Marelli ontsteking noch de 123 zijn geschikt voor serieus racen. Mogelijk dat het een ontstekingsmodule is voor de racerij.

Als het jouw intentie is om enkel te toeren, dan kun je rustig de originele Marelli of de 123 gebruiken zonder die module. Als de originele Marelli binnen de specificaties is dan zou ik die gebruiken anders de 123. Aan beide zitten voor- en nadelen.

Met name bij de 123 zijn er wat punten waar je op moet letten. Die punten zal ik in deze thread posten in aparte postings. Die kan ik dan een voor een van mijn telefoon doen. Ik ga nu een paar dagen naar een internationale Fulvia meeting rond Delft / Den Haag. Van tussen de tulpenbollen punt voor punt komen er nieuwe postings. Mooi toch? Voor conventionele ontstekingen zijn er ook punten waar je op moet letten, maar die zijn algemeen bekend of zouden althans algemeen bekend moeten zijn.

Ik zie ook een niet originele hoofdremcilinder. Ik vermoed dat die niet geschikt is voor het Super Duplex remsysteem van de 2e serie Fulvia. De meeste remsystemen zijn voor Duplex (voor en achter gescheiden). De Flavia 820 heeft een Duplex hoofdremcilinder geschroefd op een bekrachtiger zoals bij de 2e serie Fulvia. De 820 heeft echter nog een Dunlop Duplex systeem.

Voor een Super Duplex systeem zijn de volumes van de twee kamers anders dan bij Duplex. Bij de Fulvia S2 is de plunjer van de achterste kamer (gerekend vanaf pedaal) een plunjer die uit twee schuif delen bestaat. Daarmee verlies je geen ruimte voor het compensatie gaatje. Je kunt dus in geval van nood meer vloeistof verplaatsen. Als de twee gescheiden circuits allebei werken dan remt de auto prima. Als echter een van de circuits lek is, dan gaat het pedaal op de bodem zonder dat de auto remt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”