Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Auto's en of onderdelen te koop, gevraagd, gezocht.
Achterdijk
Posts: 1
Joined: 29 Mar 2020, 10:49

Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by Achterdijk »

Hi,
Ik ben vandaag lid geworden aangezien ik in de toekomst weer een Lancia zou willen rijden. Momenteel rij ik een Jaguar X-Type en een MG ZT maar mijn Italiaanse hart klopt de laatste tijd weer meer :-)
Jaren geleden had ik een Beta hpe maar ik zou nu willen gaan voor een Kappa coupe.

Wat ik graag zou willen weten:
- voor welk type ( motor en uitrusting) zou ik moeten gaan? En waarom?
- waar moet ik vooral op letten bij een eventuele aankoop? Dus wat zijn de zwakke plekken/onderdelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mvg Patrick
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by Huib »

Complimenten Patrick

Eerst even, Je zit hier op het forum Kappa te koop en gevraagd. Misschien is het technische forum NL50 handiger. Laat maar weten als ik dit onderwerp voor je mag verplaatsen.

Ik rijd op Lancia sinds 1968. Tot 1996 steeds het laatste model (ook een Beta HPE, briljante auto). Van 1996 tot 2017 weer Fulvia coupé. Daar heb ik meer dan 1.000.000 km mee gereden. Sinds herfst 2017 heb ik een Kappa coupé 3.0L 24V automaat. Ontzettend fijne auto. Helemaal prima geschikt voor weekends naar Italië. Mijn kapster zit in Giaveno bij Turijn, Dat is met een Kappa coupé prima te doen, een feestje. Kofferbak is heeeel groot dus op de terugweg kan ik van alles meenemen.


Weekend Italië gaat als volgt. Wainer Mariuzzo, mijn collega bij Casa Lancia (www.casalancia.nl) rijdt. Ik navigeer. Annebel, mijn vrouw (rijdt vanaf 1969 op Lancia, even onderbroken door een Citroen GS break toen we 2 kleine kinderen en 3 honden hadden) zetelt achter.

Laat mij even wat meer vertellen over Wainer. Hij is Italiaan, geboren in Giaveno bij Turijn in 1972. In 1987 begon hij zijn professionele loopbaan bij Lancia en in het weekend bij het Giaveno Race en Rally team. Hij heeft bij Lancia alle opleidingen gehad. Dat is dus inclusief Kappa. Intussen heeft hij ook alle rijbewijzen gehaald. Hij bestuurt met evenveel gemak rally en raceauto's als een grote vrachtwagen met aanhanger, tourincar en wat er maar op wielen rondrijdt. Hij is niet verslaafd aan één manier van rijden. Hij speelt de rol die op het moment nodig oof vooral leuk is. Briljant. Ik geniet daarvan. Voor klanten prepareren wij rally auto's. Dan gaat hij met waanzinnige snelheid met een Fulvia of Flavia over de landweggetjes tusen Bavel en Molenschot. Aan de andere kant speelt hij graag de rol van privé chauffeur. Dan rijdt hij relaxed want "meneer" moet kunnen werken. Nu ligt meneer Geurink op de begraafplaats bij Bandoeng. Ik ben gewoon Huib Geurink maar ik doe er wel mijn voordeel mee.

Goed. We vertrekken vrijdag om 5 uur 's morgens uit Breda. Voor de spits zijn we Antwerpen en Brussel voorbij. Tegen 7 uur ontbijt bij boulangerie Deschamps in Spontin (https://goo.gl/maps/8yvvr893xibZ2sd57). Dan naar een van de Luxemburgse tankstations bij Longwy. Metz. Mancy. Epinal. Remiremont. Richting Vesoul. Lunch in Frankrijk uiteraard. Bij voorkeur bij https://goo.gl/maps/UpNtmjtfKinn9dtUA in Champlive. Verder naar Pontarlier. Lausanne. Grote St Bernard. Aosta. Turijn, Giaveno. Daar arriveren we ruim voor la cena (het avondeten), volledig relaxed en uitgerust. We hebben geen meter harder gereden dan 105 km/u en in Frankrijk nergens tol betaald. Benzineverbruik 1 op 12,5 (8 liter)

Als je eens uit wilt proberen hoe je eerder aan kunt komen door langzamer te rijden, dan zou ik gaan voor de 6 cilinder automaat. Gewoon de ouderwetse automaat met zo'n zwarte pook met dwars handvat. Daar zit trouwens wel een sport knopje op. Mag je eens per maand mee spelen. Dan gaat ie recht omhoog als je het gas intrapt. Die 6 cilinder Busso motor. Heerlijk. Mooier is er niet.

Als je een Kappa vindt en er is werk aan, doen wij dat graag. En mensen die meer uit hun Lancia willen halen zijn ook welkom voor rijles.
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by PeterD »

Heerlijk verhaal Huib! Nu met alle grenzen gesloten.. lijkt het bijna uit vervlogen tijden.. maar hopelijk mogen we dit jaar nog eens de grens over.
Verder sluit ik me bij jouw verhaal aan. De Kc is een fijne GT om heerlijk mee te toeren.

Zwakke plekken. Onderdelenvoorziening kan wat lastig zijn, maar er zijn verschillende adressen die je daarin nog kunnen voorzien. En tank E5 of beter, maar nooit E10..

Het schijnt dat ze kunnen roesten aan de dorpels en achter bij de rand onder de kofferdeksel (check ook de paravan), maar een exemplaar met lage km stand en "well looked after" zou daar geen last van moeten hebben. Let op het hangende kontje, dat betekent nieuwe veren en dempers steken.
Verder zijn de 5- en 6 cilinders motorisch nagenoeg onverwoestbaar. Bij de 5 cilinder turbo's letten op trillingen in de aandrijving, een vliegwiel is duur.

De 2e serie (1999-2001) is iets aangepast en hebben fijne accessoires als een armsteun voor de bestuurder en soms cruise control.
jan freie
Posts: 269
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by jan freie »

Heren, fantastisch om dit te herlezen. Afgelopen zomer de Sint Bernard gereden in mijn Ypsilon, maar diezelfde rit met een Kc lijkt me nog mooier.

Ik blijf op zoek naar een fraai exemplaar….
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
jan freie
Posts: 269
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by jan freie »

En de daad bij het woord gevoegd ( ik blijf een Rotterdammer😀)
Vandaag een mooie kC met V6 in Verde Plutone opgehaald in Duiven. Eerste keer met automaat, maar vind ik langzamerhand wel passen bij mijn leeftijd.
Op naar mooie lange ritten….
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by Huib »

Proficiat!

Ik ben ook stik blij met die van mij. Ik heb trouwens weer nieuwe rubbers voor de langsarmen achter. Die rammelen nog al eens.
don pedro
Posts: 143
Joined: 25 Dec 2008, 14:09

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by don pedro »

Ook voor de sedan Huib?
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aankoop advies gevraagd Kappa coupe

Unread post by Huib »

Ja.
Post Reply

Return to “NL52 Kappa. Te koop / gevraagd.”