Portieren gaan niet meer open

Discussie en vraagbaak over Thesis
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Portieren gaan niet meer open

Unread post by benoize »

Hallo,

Ik heb een probleem met de portieren van mijn Lancia Thesis: ze gaan niet open. Ik heb de afgelopen paar weken niet met de Thesis kunnen rijden (redenen wel duidelijk denk ik) en toen ik hem toch even van stal wilde halen, gingen de portieren niet meer open.
De accu doet het wel want het alarmlichtje brandt, de a.b. werkt want daar brandt ook een lichtje als ik op de knoppen druk. Als ik de noodsleutel gebruik, dan hoor ik het mechanisme overgaan en het binnenlicht gaat ook aan, maar het alarmlichtje blijft branden en de deur gaat niet open...

Wat zou het kunnen zijn???
Iemand een idee??

ALvast dank!
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: Portieren gaan niet meer open

Unread post by marcel/KAPPA »

Beste benoize,

Ik denk toch dat een te lage accu spanning heb. De Lancia's hebben een behoorlijke Volt/Amp nodig om de computer van genoeg stroom te voorzien. krijg de computer te weinig stroom dan krijg je dit soort storingen.
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Re: Portieren gaan niet meer open

Unread post by benoize »

Hi Marcel,

Dank voor de suggestie. Wat ik dan toch vreemd vind is dat de binnenverlichting aangaat zonder problemen en dat ik het slot open en dicht hoor gaan als ik de noodsleutel gebruik. Het is net alsof de portierknop niet werkt. In principe zou je toch altijd een deur moeten kunnen openen met de noodsleutel. Maar dat werkt nou net niet... :shock:

Groet
Benoit
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Re: Portieren gaan niet meer open

Unread post by benoize »

marcel/KAPPA wrote: 30 Apr 2020, 07:46 Beste benoize,

Ik denk toch dat een te lage accu spanning heb. De Lancia's hebben een behoorlijke Volt/Amp nodig om de computer van genoeg stroom te voorzien. krijg de computer te weinig stroom dan krijg je dit soort storingen.
Hi Marcel,
Nou, eindelijk in de auto gekomen. Bleek dat het portier knop (wat ik moest indrukken) wat vast zat.... enne, ik denk je had gelijk hebt wat betreft de de accu. Het gekke is dat als het contact omdraai, dan gaan de lichten aan en ik hoor dan alleen een zacht getik. Ik hoor de startmotor helemaal niet. Is dat normaal?

Groet
Benoit
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: Portieren gaan niet meer open

Unread post by marcel/KAPPA »

Beste benoize,

Toch is dit het eerste waar ik aan denk gezien je de Thesis een tijdje niet gebruikt heb. Succes !! Zie ook nu met het startprobleem.
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Portieren gaan niet meer open

Unread post by Koen »

Het gekke is dat als het contact omdraai, dan gaan de lichten aan en ik hoor dan alleen een zacht getik. Ik hoor de startmotor helemaal niet. Is dat normaal?
Iets volledig gelijkaardigs heb ik ook voorgehad met mijn .... Y10 :) .
Met een nieuwe batterij erin : totaal geen probleem meer. Starten vanaf de eerste keer.

In een "platte" batterij zit soms nog / dikwijls genoeg energie om de binnenverlichting te laten branden.
Het zachte getik is de brandstofpomp, vermoed ik : die kan ook nog werken met een bijna lege batterij.
Maar de startmotor gaat niet in gang. Gewoon "niks" als je het contact omdraait.
Vies gevoel... :cry:

Maar een een heel grote glimlach nadat er een nieuwe (of volle) batterij wèl zijn werk doet :P .
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”