KAPPA maakt zingend geluid

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by marcel/KAPPA »

Beste LANCIA liefhebbers,

Mijn KAPPA maakt ineens een zingend geluid vanuit onder de motorkap. Het is het geluid dat lijkt op als je snel achteruit rijd. Het geluid gaat mee met de toerental van de motor. Bij een warme motor is het minder. Het geluid is vooral hoorbaar bij het afremmen op de motor. Ook loopt de motor wat onregelmatiger bij stationair draaien.
Ze is een KAPPA van eind 97 met inmiddels 440K op de teller sinds 2001 in mijn bezit.
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by PeterD »

Laadstroom al gemeten? Zou zomaar de dynamo kunnen zijn.
In februari had je een lege accu, lees ik terug..

Staat een gereviseerde op MP. Maar goed eerst diagnose ;)
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by marcel/KAPPA »

Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie, Dynamo gemeten deze werkt goed. Het kan ook dat het de vrijloop van de dynamo zou kunnen zijn. Het geluid is het ergst als ik aan het sturen ben en als ik afremt op de motor.
fenpie
Posts: 270
Joined: 25 Dec 2008, 11:12

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by fenpie »

Riem te slap; aandrukrol defect?
Genoeg stuurbekrachtigingsolie?
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by marcel/KAPPA »

Beste Fenpie,

Bedankt voor reply. Ik heb maar even gekeken naar stuurbekrachtiging olie en het vaatje was behoorlijk leeg dus deze bijgevuld. Vanmiddag naar mijn werk gereden en geluid is nu duidelijk minder maar ik hoor hem soms nog wel. De Kappa krijgt binnenkort een beurtje en dan laat ik het verversen bij mij weten is dit nooit gebeurd. (de olie stonk behoorlijk)
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by marcel/KAPPA »

Even een update problemen met de stuurbekrachtiging reservoir 3 geleegd en opnieuw gevuld met verse olie (rode) het gekke is nu dat het soms een week goed gaat geen geluid bij het sturen en dan soms een paar dagen weer wel geluid. Als het geluid er is en zet de motor even uit om te tanken en daarna weer start dan is het geluid weer weg. Ik denk zelf hardnekkige lucht in het systeem of zou er een nieuwe reservoir in moeten (filter vervuild) Als het geluid aanwezig is schuimt de olie.
kappa 2000
Posts: 67
Joined: 10 Feb 2013, 09:52

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by kappa 2000 »

Dit duidt op lekkage als de olie schuimt controleer pomp en alle leidingen
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by marcel/KAPPA »

Dat zou kunnen alhoewel ik geen lekkage onder de auto ziet of dat ik moet bijvullen. Hij gooit het bij het schuimen alleen olie eruit via de reservoir die ik nu heb aangesloten op een flesje zodat ik het terug kan vullen. Wordt anders een duur grapje als dit op straat terecht komt. Bedankt.Kappa 2000
kappa 2000
Posts: 67
Joined: 10 Feb 2013, 09:52

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by kappa 2000 »

hoi marcel ik heb dit namelijk bij een lancia thema gehad toen zat er bij de pomp een bout niet goed vast hierdoor valse lucht aanzuig en de pomp gaat zingen en de olie gaat schuimen in je reservoir
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: KAPPA maakt zingend geluid

Unread post by marcel/KAPPA »

Fijn te horen dat het misschien zo iets lulligs zou kunnen zijn. Ik zag al verschillende hoge kosten de revue langs komen. Kan ik die bout zelf zien of moet hij daarvoor de brug op bij een garage bedrijf ? In ieder geval bedankt voor je reactie. Op na de 500.000 km.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”