Carburateur (Solex) vraag

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Carburateur (Solex) vraag

Unread post by BeQuietAndDrive »

Goedenavond allen. Sinds kort heb ik een Fulvia Coupe, een 1.3S uit 1973 (2e serie). Ik heb altijd modernere auto's gereden (ik heb nog een Delta HF Integrale) maar ik ga nu het oldtimer avontuur eens aan. Het kriebelde al lang voor wat betreft een Fulvia Coupe. Ik heb al flink in dit forum ingelezen, en al veel goede tips kunnen vinden!

Ik heb de auto sinds kort zogezegd, en ik heb sinds de proefrit, door het matige weer, er nog niet mee gereden. Wel is de auto een paar keer gestart en naar buiten gereden. Dat starten gaat niet van een leien dakje nog, met de choke en gaspedaal slaat hij wel aan uiteindelijk. Ik moet daar nog wat gevoel bij krijgen. Als het eenmaal gelukt is, en ik start hem even later weer, dan gaat het wel soepel. Verder loopt hij prima stationair.

Dit is mijn eerste auto met carburateurs. Wat me opvalt is dat de carburateurs iets nat worden. Dit was met de proefrit niet het geval, maar na zo'n start dus wel. Nu kan ik er weinig duidelijks over vinden, maar hoort het bij dergelijke carburateurs dat hij een soort overloopje heeft voor benzine misschien? Dat ik de boel aan het verzuipen ben bij de start, en dat hij dat eruit gooit, en is dat dus normaal? Of is er mogelijk iets mis met de carburateurs? M.a.w. is het normaal? :)

Dank!
Robert
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by Huib »

De carburateurs moeten beslist niet lekken, zelfs niet nat worden.
Het kan een keer gebeuren. Vandaar dat er ook een lekbakje onder zit. Moet dan toch in orde gemaakt worden.

Als hij niet langer dan een paar dagen heeft stil gestaan moet hij starten bij de "eerste vonk". Met het gaspedaal. Niet met de choke.
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by BeQuietAndDrive »

Bedankt Huib, dan gaan we daar eens naar kijken. Ik zal het eens proberen zonder choke, dat lukt de 2e keer wel altijd. Ik probeer het de eerste keer eigenlijk standaard met choken...
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by Huib »

Benzine verdampt uit de carburateur. Na een paar dagen is het niveau in de vlotterkamer aardig gezakt.

Als je de choke gebruikt moet de benzinepomp het vlotterniveau eerst op peil brengen.

Als je korte bewegingen met je voet maakt gebruik je de acceleratiepomp om extra benzine in te spuiten. De acceleratiepomp vormt de bodem van de vlotterkamer dus werkt vrijwel altijd meteen.

De choke kun je dan gebruiken om haar niet af te laten slaan bij het sluiten van je garagedeur en / of het openen van de poort. Als je een lange oprijlaan hebt is de choke niet nodig.

Ik zou wel controleren of alle 4 de acceleratiepompsproeiers het doen. Luchtfilterdeksel er af. Vlammendover er af. Met zaklamp in de barrels kijken. Met de hand de gasklepoen flippen. Achter in de barrels moet je dan een straaltje benzine zien.

Geen E10 tanken. Liever helemaal geen ethanol. Als het niet anders kan dan E5.

Ik zou wel de benzine slangen vervangen door E10 bestendige doorzichtige slang. De originele groene doorzichtige slangen van Cavis Benz zijn ook niet loodvrijbestendig.

Er zijn Lancisti die een extra hand- of electrische benzinepomp monteren om de carburateurs te vullen. Ik doe dat bij mijn eigen auto's niet om een aantal redenen. Als de carburateurs leeg staan is ook de olie in je motor in het carter gezakt. Ik wil eerst de olie rondpompen voordat zij aanslaat. Een electrische pomp blijft pompen ingeval van een ongeluk en hij verbruikt stroom. En hij kan een ander probleem maskeren zoals vuil in de leidingen en tank wat in de klepjes van de mechanische pomp is gekomen waardoor die minder werkt en benzine terug laat lopen bij stil stand.
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by BeQuietAndDrive »

Uitstekende tips, hartelijk dank. Ik ga er zeker eens mee aan de slag.

Het brandstofverhaal is me bekend, ik tank met de Delta ook alleen goede brandstof. Er zat wel loodvervanger bij de auto, dus dat zal ik zeker ook gebruiken.
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by Huib »

Ik heb slechte ervaring met loodvervanger. Bij 2 Fulvia's kleppen verbrand.

Fulvia motoren kunnen prima tegen loodvrij. Enkel oppassen dat je geen aftermarket kleppen gebruikt die niet geschikt zijn.
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by Koen »

BeQuietAndDrive wrote: 26 Feb 2020, 23:06 Er zat wel loodvervanger bij de auto, dus dat zal ik zeker ook gebruiken.
Maar doe dit véél minder frequent dan de producent van die loodvervanger aanraadt.

Huib : je bent me voor.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Re: Carburateur (Solex) vraag

Unread post by BeQuietAndDrive »

OK, ik zal er rekening mee houden! Goed om te weten dat de motor in principe tegen loodvrij zou moeten kunnen. De motor is ooit gereviseerd, maar dat is ook alweer ca 18 jaar terug (door de vorige eigenaar). Helaas heb ik niet precies in beeld wat er toen aan gedaan is, of welke kleppen gebruikt zijn.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”