Onze groene Dame

Discussie en vraagbaak over Lybra
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Net de zekering opgezocht, die blijkt open en bloot aan een kabel te zitten. De hevig gecorrodeerde zekering eruit, nieuwe erin. Hoopvol starten, maar helaas. Snelheidsmeter blijft onderin liggen, abs en rem lampje branden.
--
Lybra 1.8 uit 2000
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Wat kan ik nog meer doen/uitzoeken?
--
Lybra 1.8 uit 2000
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Onze groene Dame

Unread post by Menno Bos »

Eigenlijk is het al geschreven maar proberen aan een ander tellerblok te komen. Bijvoorbeeld van een sloper, en hopelijk nog te controleren is in de sloopauto, om zekerheid te hebben dat deze goed is.
of tellerblok laten repareren/reviseren maar is waarschijnlijk prijzig...

Waarschijnlijk heb je dan alles goed werkend. Mocht dat niet zo zijn dan heb je zekerheid dat je het ergens anders moet zoeken...
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Onze groene Dame

Unread post by dickh »

Mocht je op zoek gaan naar een ander instrumentenpaneel, denk erom dat je exact hetzelfde type monteert als er nu inzit.
Er zijn vier verschillende types in omloop, benzine verschilt van diesel en handbak verschilt van automaat.
Het instrumentenpaneel stuurt alles aan: de ECU van de motor, verlichting, CANbus, startblokkering, noem maar op.
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Helaas, het lukt mij niet om de tellerbak te laten werken dan wel de extra tellerbak die ik heb goed over te zetten (of het achterliggende euvel op te laten lossen). Dat is lastig want na de zomer moet de groene Dame door de APK. Nu ook de radio het bekende Lybra euvel lijkt te hebben (af en toe helemaal uit en niet meer aan te krijgen, waarna de boel gereset moet worden met de zekeringentruuk), is de maat voor de vrouw des huizes vol en moet de Lybra de komende week de deur uit.

Wie een goed plekje heeft voor een goedrijdende groene Lybra, met wat slecht herstelde schade op het rechter portier, maar met prima werkende airco, een trekhaak, een prima CD-wisselaar achterin, vier behoorlijk goeie winterbanden maar ook een set met prima lichtmetalen velgen met bijna nieuwe zomerbanden (zie dit draadje) mag de hele set overnemen voor €500.

Anders gaat ze met pijn in mijn hart komende week naar de sloop. :(

Ik heb het geprobeerd haar op de weg te houden, maar ik heb te weinig kennis, centjes en vooral tijd om dat vol te houden.
--
Lybra 1.8 uit 2000
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Onze groene Dame

Unread post by Stupendo »

Hoewel mijn Lybra bijna niet meer gebruikt wordt zou ik de dakleggers (die je er af moet halen als je dakrails wil monteren) wel willen overnemen, mits die in goede staat zijn. Aangezien ik ook een groene heb hoef ik die dan niet te laten spuiten.

Wel zonde als er weer ééntje verdwijnt...ze gaan zeldzamer worden dan de Kappa én de Thesis.
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Onze groene Dame

Unread post by Stupendo »

Ik zie dat ze is begraven, gecondoleerd. Het begint het verhaal van de 10 kleine negertjes te worden. Weet iemand hoeveel er nu nog rondrijden in Nederland?
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Onze groene Dame

Unread post by dickh »

Volgens de RAI website reden er eind 2019 nog zo'n 340 Lybra's rond.
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Onze groene Dame

Unread post by Dickamerica »

Er gaan er veel naar de sloop laatste tijd; combinatie van vooral diesels en leeftijd/versleten/roest/teveel apk kosten.
Anderzijds heb ik afgelopen maanden sowieso 2 geïmporteerde gezien
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Onze groene Dame

Unread post by demeerdg »

De mijne, een Belgische 1.9jtd, krijgt waarschijnlijk nog een tweede leven. Hier in Limburg nog geen last van LEZ's en je ziet ze hier eigenlijk niet meer rondrijden.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”