Onze groene Dame

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Onze groene Dame

Unread post by Stupendo »

O ja, ik zie het nu op de foto's. Wellicht het instrumentarium er uit gehaald om hem terug te draaien? Toerenteller geeft meer dan 1000 toeren aan, dat is ook te veel, hoewel het zou kunnen bij koude start door, dat weet ik niet. Heb een 1.8 gehad in een Delta II, maar die heeft natuurlijk ander motormanagement.

Van de zomer zag ik in Utrecht-Noord een groene 1.8 rijden met -- F- -- kenteken. Ik sprak de bestuurder aan voor het stoplicht, maar spijt van want het bleek zo'n inteeltmocro te zijn. Paar maanden later zag ik hem denk ik te koop staan in Amersfoort of Ede of zo. Zeer grote kans dat dat dit exemplaar was. Verklaart ook het terugdraaien beter :-)

Maar de lichtmetalen velgen zaten er dus wél bij?

Groet, Stupendo
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Onze groene Dame

Unread post by koen_ »

Ik denk dat de tellerunit gedemonteerd is geweest ivm dit probleem : how-to uitval instrumentenpaneel
... voor het terugdraaien van de teller hoef je niets te demonteren, dat kan alleen met juiste software ...

Je kunt de wijzers alsnog in de juiste positie plaatsen, zorgen dat je net volgetankt hebt en dan :
glas demonteren en wijzers eraf, best met 2 theelepeltjes eraf wippen. Dan warmrijden en met stationair draaiende motor de wijzers terugplaatsen :
tank : vol ; temp : 90 gr ; toerenteller : ca 800 rpm ;
De snelheidsmeter kun je checken met de gps van je smartphone, deze is vrij nauwkeurig, wijst ca ca 5 km teveel aan, als het verschil erg groot is kun je deze ook aanpassen terwijl je met constante gps-snelheid rijdt, wel met z'n tweeen doen ;)

Kijk ook goed naar het subframe achter, mn de bovenste veerschotels ..., daar sneuvelen de meeste lybra's aan bij de APK

Veel plezier met je lybra :)
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Dank je Koen!

Naast een boel sloophout lag er ook een losse tellerunit in de achterbak, blijkbaar had de vorige eigenaar plannen om die te vervangen maar ontdekte hij de draagbalk/arm/kogel/wat dan ook. :) Morgen de unit vervangen, eens kijken hoe dat gaat. Als het dan werkt, hou ik het zo. En anders ga ik jouw tips oppakken.

Kleine upgrade: wieldopjes voor de lelijke zwarte stalen velgen.

Image
--
Lybra 1.8 uit 2000
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Stupendo wrote: 04 Jan 2020, 00:38 Wellicht het instrumentarium er uit gehaald om hem terug te draaien? Toerenteller geeft meer dan 1000 toeren aan, dat is ook te veel, hoewel het zou kunnen bij koude start door, dat weet ik niet.

Nee, het hele blok geeft verkeerd aan. Koelwatertemp, benzinemeter, lichtjes, snelheidsmeter, kmteller.
Stupendo wrote: 04 Jan 2020, 00:38 Maar de lichtmetalen velgen zaten er dus wél bij?
Nee, die heb ik dus van Dick overgenomen (zie vorige pagina). Gaan er in de lente onder, nu liggen winterbandjes onder.
--
Lybra 1.8 uit 2000
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Ik heb net het hele tellerblok uit het dashboard gehaald, met behulp van de beschijving. Dit was een tellerblok dat in de kofferbak lag.

Image

Image

Het blokje dat ik er uithaalde, bleek al een geschiedenis te hebben: hij is zo te zien in 2005 en 2006 drie keer gerepareerd geweest bij CASU (een instrumentenmaker in Utrecht).

Image

Nieuw tellerblok er in, stekkers vast en testen. Alles werkte goed, geen waarschuwingslichtjes meer en de brandstof- en koelvloeistoftemperatuurmeter werkten nu naar behoren. Tijd voor een proefritje!

Na 3 km viel de snelheidsmeter helaas uit en begon het abs en rem lampje te branden.

Dat zit dus niet in het tellerblok. Maar waar kan het dan wel zitten?
--
Lybra 1.8 uit 2000
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Onze groene Dame

Unread post by koen_ »

Ik heb in ePer even de onderdeelnummers opgezocht
*het tellerblok met nr 46754311 behoort bij een 1.8 cf2, dus zal wrs het originele blok zijn ; dit is dus wrs recent opengemaakt waarbij de wijzers onjuist zijn teruggeplaatst ...
*het tellerblok met nr 46800839 (kon het niet exact lezen op je foto, maar dit is het enige nummer wat zou kunnen matchen) behoort bij een 2.0 cf3, dus zal niet matchen met je ecu. Dat verklaart wrs de lampjes en de niet werkende snelheidsmeter.

je zal dus of de wijzers van je originele tellerblok moeten repositioneren of je moet op zoek naar een ander sloop-tellerblok met nr 46754311 en hopen dat dat goed is ...
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Maar beide tellerblokken hebben hetzelfde euvel. Het is ook geen verkeerde stand, de wijzer van de snelheidmeter beweegt als er geen probleem is prima en op de juiste schaal, alleen valt hij soms helemaal dood. Zou de ecu een issue hebben?
--
Lybra 1.8 uit 2000
Menno Bos
Posts: 170
Joined: 19 Mar 2009, 16:41

Re: Onze groene Dame

Unread post by Menno Bos »

Bart,

Je schrijft dat bij beide tellerunit's de lampjes rem en ABS branden. Misschien heeft dit niets met de tellerunits te maken en vandaar fout op beide units. Misschien even zekering van ABS checken. Deze zit bij de pluspool op je accu. Als deze is doorgepiept, werkt je EBD systeem niet en dan gaat ook je ABS en rem lampje branden. Overigens ook echt gevaarlijk als je EBD (electronic brakeforce distribution) niet werkt. Achterremmen kunnen dan teveel remdruk krijgen bij stevig remmen en kunnen gaan blokkeren.

succes in ieder geval

gr Menno
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Onze groene Dame

Unread post by koen_ »

bart71298 wrote: 05 Jan 2020, 19:07 Maar beide tellerblokken hebben hetzelfde euvel. Het is ook geen verkeerde stand, de wijzer van de snelheidmeter beweegt als er geen probleem is prima en op de juiste schaal, alleen valt hij soms helemaal dood. Zou de ecu een issue hebben?
dat had ik dan niet helemaal goed begrepen, je schreef dat in het 1e tellerblok de temp- en benzinemeter aanwijzing niet klopte ...
wb de lampjes eerst de suggestie van Menno volgen, dat verklaart dan nog niet de uitval van de snelheidsmeter.
De snelheidsmeter wordt electronisch aangestuurd, dus lijkt het dan waarschijnlijk dat er ergens een brakke verbinding in het bedradingscircuit zit.
User avatar
bart71298
Posts: 21
Joined: 26 Dec 2019, 13:50

Re: Onze groene Dame

Unread post by bart71298 »

Ik denk dat de water en brandstofmeters een secundair probleem waren. Eerst het snelheidsmeterprobleem, daarna heeft men uitgebouwd en de meters niet netjes terug gezet.

Vanmorgen, toen ik bovenstaande nog niet gelezen had, was mijn ingeving ook dat het tellerblok soms geen snelheidsgegevens/wielomwenteling-gegevens krijgt. Dan heeft de ABS ook geen input meer en daarom die errors.

Ik ga eens naar die zekering kijken. Waar krijgt de auto sowieso zijn snelheidsgegevens? Uit de versnellingsbak? En kan je die met die EXP-truuk opvragen?
--
Lybra 1.8 uit 2000
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”