Nieuwe Lybra-rijder -> Intensa 2.0 te koop

Discussie en vraagbaak over Lybra
KarsNL
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2019, 07:39

Nieuwe Lybra-rijder -> Intensa 2.0 te koop

Unread post by KarsNL »

Dag allemaal,

Sinds kort ben ik in bezit van een fraaie Lancia Lybra SW 2.0 uit 2002.
Mijn vrouw zag m staan en was er helemaal weg van. Zelf vind ik het ook een prachtwagen en rijdt de 5-cilinder fenomenaal. 8-)
De gebruikelijke probleempjes heb ik al: plakkend interieur en een kapot raam mechanisme.

En nog iets.
We hebben m voor een mooi bedrag kunnen kopen, ook omdat er een vreemd issue in zit;
De ICS werkte niet, geen beeld of wat dan ook, helemaal dood. Nu heb ik alle zekeringen nagekeken en het viel me op dat de zekering voor de alarmlichten eruit was.
Nieuwe zekering geplaats en voila, de ICS werkt super, alles doet het weer.
MAAR...., het rechter knipperlicht blijft nu branden, ook als het contact eraf is. :?:

Als ik het knipperlicht links aanzet, knippert deze prima. Naar rechts dus niet, want die brandt constant.

Ik heb de middenconsole al los, de alarmlichtenknop heb ik los maar dat lost niets op.

Iemand die mij in de goeie richting kan wijzen?
Last edited by KarsNL on 15 Aug 2019, 20:18, edited 1 time in total.
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Nieuwe Lybra-rijder + vragen mbt electronica

Unread post by Dickamerica »

Fijne autoos he en je vrouw heeft smaak!

knipperlichtrelais wisselen om te beginnen
Als dat geen resulstaat geeft dan gaan meten.
In het ergste geval zit het probleem in de computer;dan complete set uit sloper halen

Plakkende dashdelen:

emmer warm water met flinke scheut ammonia
sponsje+katoenen lappen
emmer schoon water om sponsje steeds schoon te spoelen
gewoon af gaan nemen totdat het sponsje niet meer zwart word
niet demontabele delen kan in de auto;dan tapijt en andere delen ff met plastic afdekken

Het is daarna weer als nieuw en structuur blijft bewaard,alleen plaklaagje gaat eraf.
In begin slaat het beetje wit uit,even paar x inspuiten met een goede cockpitspray en klaar.
succes!
KarsNL
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2019, 07:39

Re: Nieuwe Lybra-rijder + vragen mbt electronica

Unread post by KarsNL »

Dankjewel Dick voor je reactie.
Qua poetsen gaat dat lukken :)

Ik ben gisteren nog even verder gaan zoeken naar het brandende knipperlicht probleem.
Wat ik inmiddels heb geconstateerd:
- Met de alarmlichten-zekering eruit onthoudt het dashboard geen trip afstand
- met de zekering eruit doen de knipperlichten het prima
- met de zekering erin blijft er spanning op het dashboard staan en onthoudt hij zijn trip afstand
- in de zekeringen kast zit bedrading die waarschijnlijk naar de trekhaak loopt, deze is met scotch-locks verbonden :(

Mijn gevoel zegt dat die scotch-locks niet goed zijn of dat de kabel naar de trekhaak ergens massa maakt.

Maar goed, ik zoek gestaag verder.

Overigens komt dinsdag een nieuw raamsysteem binnen :)
KarsNL
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2019, 07:39

Re: Nieuwe Lybra-rijder + vragen mbt electronica

Unread post by KarsNL »

Zo, even geleden maar inmiddels al weer een aantal zaken opgelost/aangepakt (met dank aan dit forum :D ):
- Interieurdelen aangepakt en de plak-delen schoongemaakt (wát een klus..)
- Achterraam mechanisme vervangen
- Electronica-probleem via een workaround 'opgelost' (uiteindelijk nieuwe 12V getrokken naar de ICS en alarmlicht-schakelaar, alles werkt nu naar behoren)
- AUX-aansluiting gemaakt i.c.m. bluetooth ontvanger voor draadloos muziek streamen

Nieuwe uitdagingen:
- achterklep gasveren zijn kapot (nieuwe komen vandaag binnen)
- LED knipperlichtlampjes besteld

Al met al is het wel een heerlijke bak, ondanks al zijn (kleine) tekortkomingen en rijden we er met heel veel plezier mee.
En daarbij, je ziet ze ontzettend weinig.. Hier in de Achterhoek tot nu toe nog maar 2 gespot (waarvan 1 te koop bij een garage in de buurt).
KarsNL
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2019, 07:39

Re: Nieuwe Lybra-rijder + vragen mbt electronica

Unread post by KarsNL »

Pff, heb ik mooie led-knippers (canbus error-free, no hyper blinking) besteld, gisteren geplaatst, heb ik toch last van hyper-blinking (dus te snel knipperen omdat de belasting te laag is).

Nu weet ik inmiddels waar het knipperlicht-relais zit (onderkant stuur) en dat het een 3-pin aansluiting is, maar weet iemand zo hoe deze geschakeld is?
Ik ga namelijk geen weerstanden plaatsen, maar een low-resistance relay.

Gasveren plaatsen is trouwens een fluitje van een cent. Kofferbak gaat nu open zoals het hoort :)
KarsNL
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2019, 07:39

Re: Nieuwe Lybra-rijder + vragen mbt electronica

Unread post by KarsNL »

Met pijn in m'n hart, moet ie toch gaan. Reden: we rijden er veel te weinig mee, mede omdat ik nu een auto van de zaak heb.

Dus hierbij de link;

-verkocht!-
Last edited by KarsNL on 19 Aug 2019, 08:40, edited 1 time in total.
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Nieuwe Lybra-rijder -> Intensa 2.0 te koop

Unread post by Dickamerica »

Dat is snel,jammer!
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”