Aanschaf Lancia

Discussie en vraagbaak over Thesis
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Aanschaf Lancia

Unread post by benoize »

Hallo Lancia forum!

Ik heb een besluit genomen. I wil één keer in mijn leven in een Italiaan rijden. Tot nu toe altijd (!) Saab gereden, maar ik wil toch eens een keer wat anders. En ik ben al enige tijd toch wel een beetje gek op de laatste echte Lancia: de Thesis. Door velen vergruisd, maar ik vind hem wel heel bijzonder... vooral de uiterlijk.
Alleen is er niet zo heel erg veel te vinden over op het internet. Ik zocht bijvoorbeeld op dit forum naar aanschaf tips (misschien niet de juiste trefwoorden, maar er kwam niet zoveel naar boven). Dus dan maar een nieuwe topic. Mocht deze topic al uitvoerig behandeld zijn, dan laat ik me graag verwijzen met een linkje.

Mocht dat niet het geval zijn, dan is mijn vraag eigenlijk tweeledig:
1. Welke Thesis moet je kopen?
2. Waar moet je op letten als je een Thesis koopt.

Wat betreft vraag 1, ik neig naar een 2.0 turbo handbak. Op de 3.2 na de snelste naar 100 en ook nog een hoge koppel. De motor schijnt ook wel goed te zijn. Maar ik kan dat niet echt staven aan de hand van reviews of algemeen ge-google. Wat zijn jullie ervaringen. De 2.0 turbo is ook niet erg courant merk ik, dus er is niet veel uit te kiezen...
Wat betreft vraag 2, dat zal ook van de aan de type liggen.

Kortom, alle input meer dan welkom! :D

Groet
Benoize
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by Huib »

Welkom

Is ook een heel mooie auto, zowel om zelf te rijden als gereden te worden.

Tot 2 jaar geleden reed ik een 1300 cc Fulvia met handgeschakelde 4 bak als dagelijkse auto. Ik ben nu fan van de 6 cilinder automaat. Ik heb een Kappa coupé en een Phedra met 6 cilinder automaat. Ik kijk stiekem ook naar de Thesissen met 6 cilinder automaat. Laatst kwam ik een mooie tegen. 60.000 km. Van een huisarts in Giaveno. Onderhouden door een ex collega van Wainer Mariuzzo (onze chef werkplaats in Breda, Bavel). Drie van die grote auto's wordt wel een beetje veel. Kan bruin niet trekken.

Die 3 liter 24 kleppen dingen gebruikt ik niet om hard te rijden maar om relaxed te rijden en eerder aan te komen. Als we 's morgens om half vijf uit Breda vertrekken zijn we altijd ruim op tijd voor la cena (het avondeten) in Giaveno (30 km voorbij Turijn). Dan rijden we niet harder dan 105 km/h door België, Frankrijk (geen meter peage), puntje Zwitserland over de Grote St Bernard.

Gevoelige auto's in die zin dat je er met het juiste gereedschap aan moet werken met de tabel met aanhaalmomenten in de hand. Als wij er een weer in orde maken is dat vaak schade die door niet ter zake kundige monteurs is aangericht. Opletten dus waar je het onderhoud laat doen.

Ik zou er een stel bekijken. Dan valt de beslissing vanzelf wel.
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by benoize »

Hi Huib

Dank voor je bericht! Gek genoeg heb ik op een totaal overwacht moment en plaats (!) mijn Lancia gevonden. Het is 2.0 Turbo handbak (was ik stiekem naar op zoek) in de kleurstelling die ik zoek (licht grijs/blauw met crème leer interieur). En de plaats? Wales of all places! Slecht 74000 km op de teller met een full service history.
Ik heb een aanbetaling gedaan en ben nu met transportbedrijven bezig om de auto naar Nederland te krijgen. Maar dat is moeizaam. Iedereen wil vanuit Duitsland België of Frankrijk importeren maar Engeland, ho maar... of de hoofdprijs betalen.
Aangezien jij in het vak zit, misschien heb je een goeie tip?
Groet
Benoit
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by Huib »

Ik heb eigenlijk alleen maar auto's gehaald in Italië. Mooiste wat er is. Er naar toe vliegen met je tandenborstel in een plastic zak en dan langs de mooiste weggetjes terug.

Is dat wat?
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by benoize »

Ja, dat begrijp ik heel goed. Heel veel ritjes naar Italië gemaakt in de loop der tijd! Toscana en Umbria zijn mooi, maar het allerfijnst om te rijden was in Sicilië... Prachtig verlaten weggetjes in het bergachtige midden. Het dorpje Corleone (ja, die!) waar ze de lekkerste Amandel koekjes (dolci) hebben...
Ja, dat ga ik nog een keer herbeleven met de Lancia. Ik kan nauwelijks wachten.

Maar om naar Manchester te vliegen en dan de drukte van het krankzinnige Engelse verkeer om Birmingham en London te trotseren in een links gestuurde auto... ik laat die beker aan mij voorbij gaan.
inc10521
Posts: 480
Joined: 09 Mar 2010, 12:33

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by inc10521 »

Die rit vanuit SiciliË kan ik je van harte aanbevelen!
Mijn diesel komt uit Sicilië. Zelf naar huis gereden ;-)

Succes, en ik zou hem gewoon naar huis rijden vanuit Engeland.. En dan op de trein of met de boot..

Mvg,
Marcel
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by benoize »

Hi Marcel,
Dank voor je reactie! Ik wil heel graag een keertje met de Thesis naar Sicilië...
Wat vervoer betreft: uiteindelijk ga ik de auto vanuit Manchester naar Hull rijden en daar de boot nemen. :D

Groetjes
Benoit
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Wat er allemaal aan kan Aanschaf Lancia

Unread post by Spy »

Hoi Volgens mij zijn de motoren ook het probleem niet zo. Het is wel zo dat de motoren nog van de Kappa (tijd) zijn. Of een doorontwikkeling van de 166.
De auto is echter wat zwaarder dan de Kappa en 166 en daarom hebben bijvoorbeeld aandrijfassen het wat zwaarder en zullen eerder vervangen moeten worden. Op zich valt dat wel weer mee. De automaten hebben wat meer onderhoud nodig. Ik geloof dat er een modificatie mogelijk is waardoor ze langer mee gaan en minder vaak gespoeld hoeven te worden. Electronische skyhook is de elektronica erg gevoelig. De schokbrekers maar ook draagarmen hebben bijna het eeuwige leven. Roest komt weer vaker voor (bij de K nauwelijks). Denk aan achterruit, de zwarte spijlen achterdeuren, bodemplaat, subframe van de motor (geen onderplaat monteren helpt), wielkasten naar dorpel achterdeur. Led verlichting op t achterlicht gaat haperen. Koplampunits vervagen zowel op de kunststof beglazing (maar bij wie niet) maar ook inwendig de weerspiegeling gaat bladeren. Electrische handremmen gaan de behuizingen stuk of loopt motortje vast. Met de handontgrendelen helpt. En dan je gewoonlijke storingsmeldingen, electronica in de deur, skyhook, airbag (vaak de stekker van de beweegbare stoel) voorgloeiinstallatie. Bij de JTD gaat de Turbo minder lang mee als bij de Kappa oid. Ik ben vast nog wel wat vergeten. Ik zeg niet dat je, zoals mij, alles krijgt wat ik opnoem, maar het geeft je wel een indruk waar je op moet letten bij aanschaf.

Ik vond de JTD motor geweldig, de geluidsinstallatie echt top ook zonder Bose-installatie, vormgeving binnen als buiten echt Top! Lekker stil in de auto ook.
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Aanschaf Lancia

Unread post by Marcithesis »

Een verse accu vinden ze ook fijn. Dan blijven er heel wat storingen weg.
Maar dan wel een goed merk die weer een jaar of 4 mee kan.

Groeten, Marc
benoize
Posts: 17
Joined: 18 Feb 2019, 13:47

Re: Wat er allemaal aan kan Aanschaf Lancia

Unread post by benoize »

Hi Spy

Super bedankt voor alle aanwijzingen en opmerkingen. Eerste wat ik ga doen is de auto langs de garage brengen en helemaal te laten checken.
Alhoewel er niet veel mee gereden is en er veel onderhoud is gepleegd aan de auto, zijn er een aantal kleine dingen waarnaar gekeken moet worden...

Spy wrote: 10 Mar 2019, 17:54 Hoi Volgens mij zijn de motoren ook het probleem niet zo. Het is wel zo dat de motoren nog van de Kappa (tijd) zijn. Of een doorontwikkeling van de 166.
De auto is echter wat zwaarder dan de Kappa en 166 en daarom hebben bijvoorbeeld aandrijfassen het wat zwaarder en zullen eerder vervangen moeten worden. Op zich valt dat wel weer mee. De automaten hebben wat meer onderhoud nodig. Ik geloof dat er een modificatie mogelijk is waardoor ze langer mee gaan en minder vaak gespoeld hoeven te worden. Electronische skyhook is de elektronica erg gevoelig. De schokbrekers maar ook draagarmen hebben bijna het eeuwige leven. Roest komt weer vaker voor (bij de K nauwelijks). Denk aan achterruit, de zwarte spijlen achterdeuren, bodemplaat, subframe van de motor (geen onderplaat monteren helpt), wielkasten naar dorpel achterdeur. Led verlichting op t achterlicht gaat haperen. Koplampunits vervagen zowel op de kunststof beglazing (maar bij wie niet) maar ook inwendig de weerspiegeling gaat bladeren. Electrische handremmen gaan de behuizingen stuk of loopt motortje vast. Met de handontgrendelen helpt. En dan je gewoonlijke storingsmeldingen, electronica in de deur, skyhook, airbag (vaak de stekker van de beweegbare stoel) voorgloeiinstallatie. Bij de JTD gaat de Turbo minder lang mee als bij de Kappa oid. Ik ben vast nog wel wat vergeten. Ik zeg niet dat je, zoals mij, alles krijgt wat ik opnoem, maar het geeft je wel een indruk waar je op moet letten bij aanschaf.

Ik vond de JTD motor geweldig, de geluidsinstallatie echt top ook zonder Bose-installatie, vormgeving binnen als buiten echt Top! Lekker stil in de auto ook.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”