Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Discussie en vraagbaak over Thesis
Kappa.Lancia.Name
Posts: 348
Joined: 27 Dec 2008, 16:59

Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Unread post by Kappa.Lancia.Name »

Hoi, Zoals iedereen in de krant heeft kunnen lezen en op het nieuws kunnen zien. Gaat de notatie 95 en 98 verdwijnen. En wordt het E10 en E5. Nu tank ik waarschijnlijk als de meeste van ons 95. Maar volgens de tabel wordt E10 net aangeraden voor de benzene Thesis. Om nu te voorkomen dat ik de hoofdprijs voor E5 moet gaan betalen in het vervolg, vraag ik mij echt af wat de gevolgen kunnen zijn E10 te gaan tanken in het vervolg. Welke onderdelen zijn gevoelig bij een Thesis? Of iets het verstandig het voorzichtig op te bouwen, door eerst primair E5 te tanken en langzaam steeds meet E10 te gaan tanken? Ik begrijp uit de teksten dat het de vervuiling in het system kan oplossen. Wie durft er iets over te roepen? Groetjes en fijne dag, Marc
Groetjes, Marc

marc@lancia.name
Http://www.lancia.name

2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v

EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Unread post by Joep »

De meeste berichtgeving hierover klopt van geen kanten. Het enige wat veranderd is dat er in de hele EU vanaf volgende week een sticker bij de pomp en op alle nieuwe auto's bij de tankdop moet, waarop staat wat voor brandstof het is, en hoeveel biodiesel of ethanol er maximaal bijgemengd is. De brandstoffen zelf veranderen niet, de namen ook niet; er komt alleen een klein stickertje bij. Bij de huidige Euro 95 wordt al jaren verplicht 5% ethanol bijgemengd, dus waarschijnlijk heb je deze E5 ook al jaren getankt. Blijkbaar is dat nog steeds goed gegaan. Het feit dat een auto niet vrijgegeven is voor E10 wil natuurlijk niet zeggen dat het per se schadelijk is, maar vooral dat de fabrikant er bij het ontwerpen geen rekening mee heeft gehouden en ook niet achteraf verantwoordelijk wil zijn voor het gebruik van benzine waarop de auto niet getest is. Ik zou trouwens denken dat jarenlang E5 tanken op den duur net zo schadelijk is als E10 tanken. Het probleem is dat de sommige rubbers of kunststoffen die in de benzinetoevoer zitten niet tegen ethanol kunnen. Als er heel lang een lage concentratie ethanol langs stroomt, zo het uiteindelijk ook kapot moeten gaan als deze materialen erin verwerkt zijn. Overigens tank ik als ik de keus heb (vaak in het buitenland) het liefst brandstof met zo min mogelijk ethanol. De calorische waarde van ethanol is lager dan van benzine, dus je hebt er meer van nodig om dezelfde energie eruit te halen. In de praktijk komt het er op neer dat je verbruik pakweg 10% hoger is als je E10 met standaard benzine vergelijkt. Het prijsverschil is uiteindelijk dus vaak verwaarloosbaar. Daarnaast was dat ethanol verhaal ooit bedacht als milieuvoordeel, maar valt dat in de praktijk vaak tegen. Er worden nu regenwouden gekapt om suikerrietplantages te planten, zodat goedkoop alcohol gestookt kan worden.
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Unread post by Huib »

Toen het lood er uit ging waren er ook een hoop verhalen in de categorie hel en verdoemenis. Ik heb toen alleen kleppen verbrand bij Fulvia motoren waar ik loodvervanger bij deed. In de praktijk had ik met Lancia motoren op loodvrij geen problemen tenzij er loodvervanger werd toegevoegd. Niet alleen verbrande kleppen maar ook vellen (als vellen op de melk maar dan bruin) in de leidingen en benzinepomp. Ik heb met mijn Fulvia tot anderhalf jaar geleden dagelijks gereden. In de laatste jaren juist E10 getankt om het uit te proberen. De rubberen slangen werden bros. Onder het kleppendeksel flink vuil. Verbuik omhoog gegaan van 1 op 15 naar 1 op 10. Intussen ook 420.000 km gereden met de motor en de Dellorto DHLB35 carburateurs. Ik moet de motor nog uit elkaar halen. Ik ga er nu nog vanuit dat de vervuiling en hoog verbruik het gevolg zijn van de vele kilometers. Intressant is dat de benzineslang die de automaterialenzaken verkopen de oude slang is die niet tegen ethanol kan. Ik vind eigenijk dat geen enkel Lancia hier de werkplaats mag verlaten met slang de niet tegen ethabol kan. Gates heeft briljante benzineslang die tegen ethanol kan. Niet te koop. Heel raar. Ik krijg keurig antwoord van Gates met gegevens van wederverkopers. Helaas. Niet de benzineslang. Ik vind het heel vreemd dat de automaterialenzaken enkel brandstofslang verkopen die niet tegen de huidige brandstof kan.
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Unread post by Koen »

Helemaal eens met Joep ! Voor zij die langs het stukje slechte weg, op weg naar het zuiden, moeten tanken : in België heb je enkel nog de RON 95 E10. Dus altijd met 10 % brol in. De RON 98 is met 5% "bio" (:X) in. [size=small](misschien hier en daar ook met 10%, maar die ben ik zelf nog niet tegengekomen)[/size]
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Kappa.Lancia.Name
Posts: 348
Joined: 27 Dec 2008, 16:59

Re: Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Unread post by Kappa.Lancia.Name »

De pomp waar ik altijd tank, heeft de stickers ook geplakt maar gelijk de E10 voor euro95. Dus blijkbaar tank ik al een tijdje E10, zonder problemen dus. Marc
Groetjes, Marc

marc@lancia.name
Http://www.lancia.name

2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v

EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Thesis en de Rondjes en Vierkantjes

Unread post by Huib »

We hadden het er hier juist over op de zaak. We hebben intussen voorraad ethanol bestendige rubber slang. In principe gaat geen enkele Lancia meer buiten bij ons zonder dat we de slang hebben vervangen door ethanol bestendige slang. E10 betekent dat er maximaal 10% ethanol in KAN zitten. Er kan deze week 0% in ziiten, volgende week 10% en over 2 weken 3%.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”