Klepje koplamp sproeier links

Discussie en vraagbaak over Thesis
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by nadjaji »

Mijn auto is gisteren afgekeurd op het niet werken van de rechter koplamp sproeier..... in Frankrijk. Ik heb nu 2 maanden vòòr de herkeuring.
Ik weet niet hoe het zit met de europese regelgeving, maar met de de vorige 2 jaarlijkse keuring heb ik geen problement gehad. Toen werd hij gewoon goedgekeurd.

Grote kans dat alsk ik naar hetzelfde keuringsstation gaat als 2 jaar geleden, dat het daar gewoon geaccepteerd wordt. Het lijkt hier wel een beetje op een loterij :-)

Ik ben nu op zoek naar een rechter koplamp sproeier inclusief aluminium afdek plaatje. Wie kan mij daaraan helpen?

Thanks,

Nadja
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by Marcithesis »

Zie bijlage E Learn.

Die sproeiers zitten op een rot plek en moet de bumper eraf. Worden door waterdruk bediend en schuift uit als een telescoop.

Ik kan je helaas niet helpen aan een klepje of sproeier. Een Thesis vinden op de sloop in NL is niet makkelijk en staan meestal niet lang omdat er weinig klandizie voor is.

En anders even op E bay zoeken: lancia thesis 60675885

Groeten, Marc
Attachments
koplampsproeier uitbouw.png
koplampsproeier uitbouw.png (34.01 KiB) Viewed 622 times
koplampsproeiers.png
koplampsproeiers.png (72.45 KiB) Viewed 622 times
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by karel »

Ik gebruik die sproeiers eens in de honderd jaar en dan is het omdat ik vergeten ben dat de koplampen aan staan.. Ik ben een koplampsproeimijder.

Dat heeft twee redenen: ik meen dat de vaak geziene koplampglas - scheurtjes er door verergerd worden, zeker bij gebruik in de winter als de onvermijdelijke temperatuurschok het grootst is. Ik weet wel dat gewone blootstelling aan zonlicht de belangrijkste factor bij die veroudering is, maar toch, het helpt niet.
Ten tweede heb ik een hekel aan de bureau-wijsheid waar de verplichtstelling van die sproeiers een gevolg van is. Het is wel zo dat onze xenon-lampen een zeker verblindingsgevaar met zich dragen. Maar dat wordt nogal overdreven en wordt niet werkelijk bepaald door de koplampglas vervuiling. We hebben de automatische verstellers al en ook met vieze koplamp glazen behoren we in Frankrijk waar mijn Thesis meestal rondrijdt, tot de minst verblindende verschijningen op de weg.

Ik haal er bij elke tankbeurt een ruitensponsje overheen en ik heb het gevoel dat dat voldoende is.

Zo worden mijn sproeiers zelden gebruikt en gaat het telescoopmechanisme weleens vast zitten doordat het zich overvallen voelt.
Mijn recept is: vul het reservoir met gewoon water en een beetje afwasmiddel. Trek een zwembroek aan en verder alles uit. Zet de koplampen aan, en een helper achter het stuur.

Open het klepje in de bumper en tik met een stokje zachtjes tegen de sproeier terwijl de helper hem inschakelt.
Dat is tot nu toe altijd voldoende geweest om hem APK klaar te maken.
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by Marcithesis »

Goeie tip. Als het helpt bespaar je daarmee een hoop arbeid(loon).
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by nadjaji »

Het ligt bij mij iets lastiger. Het mechanisme ging niet altijd terug naar binnen. Tijdens de wintersport is er een pak sneeuw van de motorkap gegleden en heeft het mechanisme afgebroken. Ik rijd dan ook al een tijd rond met een gat aan de rechterkant. De dealer vraagt hier 140 euro voor de sproeier en 56 euro voor het aluminium klepje.....
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by JackWess »

Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
gerrit
Posts: 249
Joined: 26 Dec 2008, 10:22

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by gerrit »

heb alles liggen
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Klepje koplamp sproeier RECHTS

Unread post by nadjaji »

Dank voor de tip, maar niets gevonden. Overigens vrij duur :-(
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by nadjaji »

Ik stuur je een pb...
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”