EPB lampje brand

Discussie en vraagbaak over Thesis
alexander strik
Posts: 1
Joined: 19 Mar 2016, 17:51

EPB lampje brand

Unread post by alexander strik »

Goede avond,
Ik heb een Thesis uit 2004 nu 92000 km, eigenlijk steeds probleemloos. Vandaag storingslampje oranje in combinatie met rood knipperend EPB lampje. Handrem werkt correct op beide wielen zonder probleem, klemt niet zowel manueel als automatisch. Uit laten lezen, conclusie links achter speedcensor, maar die is toch voor het ABS systeem. Kent iemand dit?
Groet, Allexander
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: EPB lampje brand

Unread post by Marcithesis »

De combinatie van lampjes kan beteken dat de hulpaccu de spanning niet goed vasthoudt. Deze zit rechts achter in de kofferbak en dient als noodaccu voor het geval de EPB in een noodsituatie gelost moet worden. Het EPB systeem test deze accu iedere kaar wanneer de contactsleutel in MAR wordt gedraaid.

In de EPB zit een sensor die kijkt of de benodigde remkracht is bereikt. Acculading is bij deze belangrijk. Als die goed is kan de storing in de EPB zitten.

Gr, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
towncar
Posts: 1
Joined: 29 Jul 2016, 14:14

Re: EPB lampje brand

Unread post by towncar »

Bij mij was het de noodaccu.

Na het plaatsen van een nieuwe hulpaccu, kosten inclusief verzendkosten € 20,00 is het probleem opgelost.

Uiteraard kan er ook een andere oorzaak zijn.

Groetjes,

Peter
Maurice Morrisz
Posts: 36
Joined: 03 Jul 2016, 22:17

Re: EPB lampje brand

Unread post by Maurice Morrisz »

Mijn epb werkt in zijn geheel niet meer. Zowel links als rechts. Op dashboard knipperen de lampjes. Zou dit zelfde probleem zijn? Gr. Maurice
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: EPB lampje brand

Unread post by Marcithesis »

Hallo Maurice,

Staan de EPB's los of vast?
Kan de auto rijden?
Krijg je permanent een lampje met P als symbool?
Komt er een EPB storingsmelding of heb je die gehad?
Accuspanning ok?
Uitlezen is een optie.

Een knipperend lampje met uitroepteken als symbool kan betekenen dat de EPB niet de optimale remkracht bereikt.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
pyv
Posts: 16
Joined: 29 Dec 2016, 13:55

Re: EPB lampje brand

Unread post by pyv »

Hallo Alexander, heb het zelfde probleem als jou, vrijdag jl neem ik de auto en inderdaad rode lampje knippert en oranje blijft branden, ben van maastricht naar hasselt gereden en zaterdag maastricht naar dusseldorf, blijft branden, heb auto sinds 9 jaren nooit dit gehad, handrem werkt perfect, heb laten uitlezen, en inderdaad hetzelfde wat jij hebt links achter parkeerrem? Maar ik ga eerst noodaccu vervangen , zit er zeker al 9 jaar in. Gr.peter.
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: EPB lampje brand

Unread post by Hans8V »

Als je van die foutmelding af wilt die door de nood-accu wordt veroorzaakt kun je ook van plus van de de hoofdaccu een draadje trekken naar de plusaansluiting van de noodaccu... Wel even die plus aansluiting van de noodaccu losnemen.
Alleen kun je dan de EPB bij een lege accu niet bedienen (!). Ik moet mijn noodaccu altijd nog eens vervangen :S
Gr, Hans

Keuze is Reuze: Thesis V6 2002, Thema IE '93, Delta 1.8 '09, AR Alfetta GT1800 '75, en 9-3 cabrio 2004
pyv
Posts: 16
Joined: 29 Dec 2016, 13:55

Re: EPB lampje brand

Unread post by pyv »

Heb nood accu vervangen , lampjes zowel het rode als het gele blijven branden. Heb auto na montage van nieuwe noodaccu laten uitlezen en resetten maar foutmeldingen blijven, bij het uitlezen geeft hij aan linker achterremklauw controleren maar deze werkt bij het gebruiken ervan en gaat ook los anderkwam hij niet van de plaats.
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: EPB lampje brand

Unread post by Marcithesis »

In de EPB zit een Hall sensor (contactloze signaalgever) die de omwentelingen van de grote poelie meet, die gekoppeld is aan de spindel van de remzuiger. De parking brake doet het wel maar kennelijk gepaard met slijtage. Kan dit inhouden dat de EPB gaat overlijden? Persoonlijk geen ervaring mee. Bij mij was het kunstof huis gebarsten en ging het motortje gillen.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
pyv
Posts: 16
Joined: 29 Dec 2016, 13:55

Re: EPB lampje brand

Unread post by pyv »

Toch linker remklauw gedemonteerd en een nieuwe gemonteerd en daarna laten resetten. Alle lampjes uit en blijven uit , kan nu naar belgische jaarlijkse keuring gaan .
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”