15 inch velgen?

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Flexsoleil
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2017, 21:04

15 inch velgen?

Unread post by Flexsoleil »

Heb gister een setje winterbanden op 15 inch stalen velgen onder een Delta van 2011 gezet. De velgen kwamen van een Fiat Stilo en alles lijkt prima te passen. Omdat ik eigenlijk naast 17 inch alleen 16 of 18 inch in de boekjes zag staan en verder nergens iets over 15 inch heb gevonden, toch op dit forum even de check of ik wellicht iets over het hoofd heb gezien of dat dit wel degelijk een prima optie is? Leek me namelijk een beetje zonde om voor die paar maandjes moeilijke velgen te moeten scoren, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om door het mogelijke gebrek aan ruimte een remkabel oid te beschadigen : ) Via zo'n onlinetool heb ik overigens de juiste omtrek van de band erbij gezocht en dat zat goed binnen de marge. Alvast dank voor de tips!
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: 15 inch velgen?

Unread post by Joep »

De reden dat 15" niet in het boekje staat is omdat de Delta op minimaal 16" velgen werd geleverd, dat wil niet zeggen dat het automatisch niet zou passen. Ik heb weleens een Delta op de stalen velgjes van een barchetta gezien, dat is ook 15" volgens mij.

Mijn ouders hebben een Bravo Sport. Onderhuids vergaand identiek aan onze Delta's. Deze hadden in de basisversie echter wel 15" velgen. Zij gebruiken ook de 15" winterwielen van de Stilo die ze eerder hadden. ET-waarde is wel wat hoger (wielen staan dus nog verder naar binnen dan standaard), maar aangezien de winterbanden (195) veel smaller zijn dan de zomerbanden (225) maken die paar mm niet zoveel uit. Toch zou ik even goed kijken, want mijn Delta (ook een 150 T-jet) heeft dacht ik iets grotere remschijven dan hun Bravo. Het scheelt niet veel, maar de speling die er bij mijn ouders is tussen de klauwen en de velg is ook niet heel groot. Dat is wel de meest kritische plek, dus als dat goed gaat zou ik het gewoon zo laten.
Flexsoleil
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2017, 21:04

Re: 15 inch velgen?

Unread post by Flexsoleil »

Dank voor je reactie, had hem al even bekeken voor onze vakantie! Inmiddels zonder problemen op en neer naar Kopenhagen geweest, dus de set was inderdaad geschikt : ) Enige minpuntje is die regensensor, maar daar staan gelukkig een paar mooie tips voor op het forum. Ben wel erg onder de indruk van de auto en aan het kijken om misschien de Momo editie aan te schaffen. Echter dat panoramadak is geweldig: weet je toevallig of die combinatie (Momo en panoramadak) ooit geleverd is?
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”