Filter versnellingsbak olie?

Discussie en vraagbaak over Thesis
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Filter versnellingsbak olie?

Unread post by nadjaji »

Ik heb een 2.4 JTD en wil de olie van mijn automatische versnellingsbak hier in Frankrijk laten verversen. Hij "bokt" van 1 naar 2 en terug van 3 naar 2, vooral als de motor flink op bedrijfstemperatuur is.
Nu vroeg ik me af of er ook een filter is die vervangen moet worden?

Alvast bedankt voor de Input.

Nadja
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by gergely »

Dag Nadja,

de AISIN bak kent GEEN filter, die vervangen kan worden.
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by nadjaji »

Dank Gergely.
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by nadjaji »

Heeft iemand ervaring met dit type versnellingsbak. Heb veel gelezen over spoelen onder hoge druk, maar wellicht dat er andere manieren zijn?
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by karel »

Die spoelmethode voor Aisin bakken heet de methode Ekkart als ik me goed herinner, Er is op dit forum heel veel over geschreven, maar ik krijg de zoekfunktie niet zover dat ik je naar die discussies kan verwijzen. Het kwam er op neer dat er twee benaderingen zijn:

1. de methode ekkart - een volledige geforceerde spoeling eens per ongeveer 150.000 km, of vaker als je veel van de bak vergt
2. elke 60000 kilometer transmissie vloeistof vervangen voor zover mogelijk met conventionele middelen. Dit komt neer op 2 a 3 liter van de in totaal 6 of 7 liter per vloeistofwissel - dit is het regime dat tegenwoordig wordt toegepast door dealers voor BMW's en Volvo's met dezelfde bak.

beide methoden werken prima om interne vervuiling van de bak te voorkomen, zolang er geen overmatige slijtage of schade is.

Er is een derde methode, de methode Gerrit: omdat de problemen veroorzaakt worden door oververhitting van de bak, helpt het de transmissievloeistof beter te koelen. Onvolprezen Gerrit, lid van dit forum, heeft daartoe een modificatie ontwikkeld en een koeler ontworpen die in de praktijk goed schijnt te voldoen.
Oververhitting kan te maken hebben met rijstijl, maar het kan bijvoorbeeld ook helpen om er een gewoonte van te maken de bak in neutraal te schakelen als de auto stil staat. De Thesis heeft wel een voorziening die de wrijving in de bak vermindert bij stilstand, maar die ondervangt het probleem maar gedeeltelijk.
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Conventionele marnier versnellingsbak olie verversen?

Unread post by nadjaji »

Hi Karel,
Bedankt voor de info. Ik had inderdaad e.e.a. gelezen over de spoelmethode, maar ik kan hier in Frankrijk geen bedrijf vinden (in de buurt), die dat kan doen. Er is wel een buurtgarage die de klus aaandurft. Het zou handig zijn om wat instructies mee te geven.

Daarom de vraag: heeft iemand uitvoeriger informatie over de conventionele methode (2. elke 60000 kilometer transmissie vloeistof vervangen voor zover mogelijk met conventionele middelen. )?

Alvast bedankt voor de moeite om even te reageren.

Nadja
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
Kappa.Lancia.Name
Posts: 348
Joined: 27 Dec 2008, 16:59

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by Kappa.Lancia.Name »

Ik heb zelf positieve ervaringen met dit:

https://toralin.nl/xado-revitalizant-ex ... omaat.html
Groetjes, Marc

marc@lancia.name
Http://www.lancia.name

2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v

EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by karel »

De conventionele manier zoals ik hem door Halan heb zien uitvoeren:

Zorg dat de bak ofwel werktemperatuur bereikt heeft (>60 gr) of lauw, een graad of 25.
Vind de groene peilstok-opening aan de voorzijde van de bak. Is met wat handigheid en misschien een spiegeltje goed te vinden.
neem maatregelen om zoveel mogelijk te voorkomen dat vuil in de peilopening valt na verwijderen van de peilstok. En zorg dat je het peilstok-borg mechanisme snapt. Buig het voorzichtig uit de weg, niet verder dan strikt noodzakelijk.

Neem de peilstok uit en controleer het ATF peil op de corresponderende schaal (60 of 25 gr), de peilstok heeft twee schaalverdelingen.

Wurm een hevelslangetje (zoals van een in de handel verkrijgbaar motorolie zuigpomp) in de peil-opening en zuig zoveel mogelijk ATF uit de bak. Let op de kleur en geur, zwart en aangebrand is slecht, rood en geurloos is goed. Herpositioneer de hevelslang een aantal malen. Het lukt meestal niet om er op deze manier meer dan 2 tot 2.5 liter uit te krijgen.

Plaats een schone vulslang van hetzelfde formaat als de zuigslang en improviseer een vultrechter aan het boven-einde.
Begin net zoveel ATF (niet ijskoud) toe te voegen als je verwijderd hebt. Dat duurt even maar dat is goed om zoveel mogelijk lucht uit het systeem te verdrijven.
Controleer het peil. Als het te hoog is, mag je concluderen dat er ergens lucht in het systeem is gekomen.
Laat de motor even draaien, belast en onbelast - er gebeuren normaal gesproken geen ongelukken als je de peilstok daarbij provisorisch plaatst, maar verwijder natuurlijk wel de vul- of zuigslang.
Voeg zoveel toe als nodig is om de juiste stand op de peilstok te bereiken, maar over-vul niet!

Halan heeft de bak bij mijn Thesis wel overvuld en dat geeft irritante lekkages door de ventilatie-openingen.
Gebruik precies de juiste ATF vloeistof - dat luistert nauw.
nadjaji
Posts: 87
Joined: 25 Mar 2014, 12:51

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by nadjaji »

Bedankt voor de waardevolle informatie Karel.
Mijn garagebedrijf heeft me gevragd de volgende olie te kopen. Misschien kan iemand bevestigen of dit de goede is.

DEXRON III

Kleur: Rood

Specificaties:
MB 236.7
Allison C-3/C-4
Ford MC 138 CJ
Caterpillar TO-2
Technische informatie - voldoet aan Dextron III norm
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Filter versnellingsbak olie?

Unread post by karel »

Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat de juiste ATF was, maar ik dacht niet dat er een Dexron was die aan de eisen voldeed. Staat het niet gewoon in het instructieboekje?
Als het moeilijk wordt, kun je het wel vragen bij een goede BMW of Volvo garage. Die hebben ervaring met dezelfde bak en horen de betreffende auto's op de hier beschreven wijze te 'spoelen'.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”