Regensensor; de enige goede oplossing.

Discussie en vraagbaak over Delta 3
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by frans »

Hallo; hierbij de juiste oplossing voor dit ergerlijke probleem. (voor autos vanaf 2011 niet nodig omdat de sensor elektronisch uitschakelbaar gemaakt is)

Goedbedoelde "oplossingen" zoals stekkertje eruit of regensensor draadje bij de sensor knippen, zoals op o.a. AMT forum staat, werken natuurlijk niet; omdat de sensor via het CANBUS werkt. (slechts 1 sensor die zowel koplampen, spiegel en wissers regelt via slechts 1 signaaldraad)

Op de sensor zitten 3 draden: voeding, massa en signaal.
De signaaldraad gaat naar de bodycomputer die de zaak regelt en splitst naar de aparte gebruikers. (ruitenwissers-koplampen-spiegel)

De oplossing is doodsimpel:
Vanuit de bodycomputer gaat een groene draad naar de wisserschakelaar op de stuurkolom. Het betreft een dunne groene draad: zit op pen 2 van de stekker. (pen 1 is leeg, pen 3 is wit) Deze groene draad knippen of, zoals ik gedaan heb, de pen uit de stekker halen (rode borgstrip even verwijderen).
Je kunt er ook een schakelaartje tussen bouwen, dan is de sensor uit/in schakelbaar als je daar behoefte aan hebt.
(let op: er zit o.a. nog een groene draad op de stekker, is duidelijk dikker, die moet je dus niet hebben!)

De wissers werken nu op stand 1 met 3 intervalstanden. Overige functies van de lichtsensor blijven intact en er komt geen storingsmelding op het display.

Ter info: Onderkap stuurkolom zit vast met 4 inbusparkers (2 onder het ovale plaatje) Bovenkap met 2 inbusparkers vooraan, en de stekker zit rechts op de stuurschakelaar.

Groeten en succes, frans.

Regen-Sensor Lancia Delta III; die einzige gute Lösung. Rain Sensor Lancia Delta III; the only good solution.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by malussa4 »

Chapeau Frans, dat is nog eens een goede bijdrage en fantastische uitleg. Ik had een Delta van 2009, en die had inderdaad gekke kuren met de regensensor. Steeds van die wilde bewegingen. Sinds kort ben ik in het bezit van een Delta uit 2013, en die heeft er nagenoeg geen last van. Gebeurd nog wel eens dat hij snel gaat wissen bij het minste druppeltje, maar meestal doet hij het wel goed en rustig. Nu schrijf je dat bij modellen na 2011 de sensor electronisch uitgeschakeld kan worden. Betekent dat dan dat de dimmende spiegel ook niet meer werkt? ( omdat er maar een sensor is, toch?). En hoe wordt die sensor dan uitgeschakeld, moet dat bij de garage gebeuren?

Gr. Jan.
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by Rembrandt »

Ik had ook last van de welbekende overactieve automatische wissers.
Het viel mij bij mijn wissers op dat het bovenste stukje raam (waar de sensor zit) vrijwel niet gewist werd door mijn (standaard?) valeo wissers.

Alhoewel dit normaal wel redelijke wissers zijn, bij vervanging toch wat anders geprobeerd, Bosch in dit geval.
Resultaat: het bovenste stuk wordt (tot nu toe, 2 maanden) veel beter gewist, en de wissers zijn niet meer overactief, ze doen gewoon hun werk zoals van ze verwacht mag worden.

Ik weet niet of dit altijd voor iedereen de oplossing kan zijn, maar misschien kan iemand deze ervaring onderschrijven?

Rembrand
akodelta
Posts: 8
Joined: 01 Apr 2014, 22:13

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by akodelta »

Heb hier in het verleden ook wel eens mee te maken gehad, maar na montage van de genoemde Bosch wissers geen problemen meer.
Mogelijk dat auto's die door de was straat gaan hier ook meer problemen mee hebben, door de hot wax veranderd de reflectie van de water/regendruppels.
In het verleden kreeg je dan ook een schoonmaakdoekje voor de ruiten, maar die zijn wegbezuinigd. Maar keukenrol met Glassex werkt ook.
Richard van de Pas
Posts: 1
Joined: 25 Apr 2017, 15:26

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by Richard van de Pas »

De regen- en schemersensor van mijn Delta uit 2013 werken niet. De LIEDJES op de binnenspiegel branden ook niet.
VLGS de garage is er geen foutmelding in de computer en zou er wel spanning op staat.
Toch werkt er niets ( ook niet de dimmende binnenspiegel).
Iemand een idee wat er loos is of wat ik moet instellen ?
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by malussa4 »

De “ledjes” in de binnenspiegel zijn de fotocellen om de spiegel te laten dimmen als er licht op valt. Het zijn dus geen ledjes en branden dan ook niet. In mijn beide Delta’s van 2009 en 2013 heb ik in elk geval nooit wat zien branden in de binnenspiegel. Omdat geen enkele sensor werkt bij jou, lijkt het toch wel een voedings kwestie te zijn.
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by japie »

Hallo malussa4 ,
Ik ben pas sinds kort in bezit van een LANCIA DELTA 1,4 uit 2010 en heb me zojuist op dit forum aangemeld .
Ik stuur jou een privebericht , omdat jij als laatste over dit model een bericht hebt geplaatst en ik nog niet doorheb hoe een vraag te stellen waar ieder lid op kan reageren .
Maar misschien kun jij mijn vraag ook wel beantwoorden :
In het setup-menu kan ik volgens m'n instructieboekje een stuk of 19 functies selecteren .
Maar ik kom maar tot 6 en dan begint-ie weer met bij de eerste functie ( verlichting ) .
De rest krijg ik niet geselecteerd .
Alvast bedankt voor je interesse .
Groeten van Gerard .
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by malussa4 »

Hallo Gerard, je bericht is toch blijkbaar op de goede plek terecht gekomen, en voor iedereen te lezen. Wat je vraag betreft, er zijn twee verschillende uitvoeringen van het dashboard. Een heeft alleen een radio en de andere uitvoering is met instant-nav, met het grote display. Als je alleen radio hebt, krijg je alle instellingen in het kleine display tussen de klokken. Als je de uitvoering hebt met het grote display, en ik denk dat dit bij jou zo is, dan kun je inderdaad maar een beperkt aantal instellingen via dat kleine display doen. De overige vind je dan in het menu van my car, en worden dan in het grote display getoond. Het is wat verwarrend want het staat niet vermeld. Maar je hebt ze wel allemaal hoor.
Sukses en veel plezier met je fijne Delta. Groet Jan.
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by japie »

Dank je wel Jan,
Ik heb inderdaad de uitvoering met een groot scherm .
Bedankt voor de informatie ,.ik ga er zo spoedig mogelijk mee aan de slag .
En waarschijnlijk heb ik binnenkort nog wel enkele vragen , want het merk LANCIA is voor mij helemaal nieuw .
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: Regensensor; de enige goede oplossing.

Unread post by japie »

Het is gelukt !
Ik heb alle instellingen kunnen aanpassen .
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”