Meest voorkomende problemen - how-to's

Discussie en vraagbaak over Lybra
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Schoonmaken koelsysteem incl, kachel.

Unread post by JackWess »

Deze hier even aan toevoegen
Gepost door hanzie68

Je kunt het ook zelf doen. De garage eigenaar is een vriend van me, dus de kosten waren alleen wat koelvloeistof en 2 flessen Quix degreaser van de action, deze schuimt niet. Ik heb hem overigens hierbij meegeholpen. De hele actie duurt overigens een uurtje of twee. Ik zal hier een korte beschrijving geven hoe het in zijn werk gaat. Allereerst tap je je koelsysteem af. met de kachel max open. Dan de 2 flessen Quix erin. Aanvullen tot max met water. Dan ga je een stuk rijden met de kachel op max en let daarbij op dat de thermostaat open gaat. De temp zakt dan even kort een beetje terug, en loopt dan weer op. Nu zit het goedje ook in het lange circuit. Alles weer aftappen, en de slang die van de thermostaat naar de kachel gaat losmaken. met de compressor een beetje lucht erin blazen. Neem hiervoor een oude poetslap om het gat tussen het pistool en de slang af te sluiten, Beetje lucht erin en door deze slang weer leeg laten lopen (kachelslang), dit doe je enkele malen, Het zal nu ook sneller weglopen dan voorheen. Als het goed is zie je nu een hoop troep meekomen. Alles dicht maken en weer opvullen alleen met water om te spoelen. Opnieuw gaan rijden, en de bovenstaande procedure 2x herhalen totdat het systeem schoon is. Je zult merken dat de kachel nu warmer wordt dan voorheen. Opvullen met koelvloeistof en onluchten. Neem de roze. deze beschermt tegen corrosie.

Gr. Hans
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Meest voorkomende problemen - how-to's

Unread post by lanciathema.nl »

Mijn Lybra begon steeds erger te trillen. Ik had bij Ebay Duitsland een setje tripodes besteld. Blijken erg goedkoop en universeel voor veel Fiat/Alfa/Lancia modellen. In ieder geval een stuk goedkoper dan complete aandrijfassen.

Gisteren eindelijk de tijd om het klusje te klaren. Best eenvoudig blijkt.
- Zet de auto op de handrem en in versnelling en leg een blokje hout achter het voorwiel.
- Haal het kapje van het wiel af en draai de aandrijfasmoer los met een dop 36 en een lange arm.
- Draai de wielboten los
- Krik de auto op
- Demonteer de twee bouten waarmee de schokbreker vastzit aan de naaf
- Tik de aandrijfas naar binnen de naaf in en draai de naaf naar achteren opzij
- De aandrijfas kan makkelijk uit de naaf getrokken worden
- Verwijder de trekband waarmee de stofhoes op de bak zit
- Trek de aandrijfas eruit
- Verwijder met de as in de bankschroef de clip die de tripode tegenhoudt
- Tik de tripode van de aandrijfas af
- Monteer de nieuwe tripode en let op de uitsparingen in het rubber van de stofhoes.
- Vet een en ander ruim in met aandrijfassenvet
- Monteer het geheel terug in de auto.

Het resultaat is een trillingsvrije Lybra! Heerlijk om weer ongelimiteerd gas te geven en ook de koppeling grijpt beter aan.


>>>
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Meest voorkomende problemen - how-to's

Unread post by koen_ »

Dit topic is nu ook in het nieuwe forum door Huib 'sticky' gemaakt en staat weer bovenaan

In dit topic heb ik een verwijzing naar het topic "Testverslagen Lancia Lybra" toegevoegd, bovenaan de 2e post

... door de naamsverandering van de website werkten de links naar andere topics niet meer, dat was op te lossen door het link-adres aan te passen : het oude webadres moet dan worden vervangen door : https (dubbele punt) //forum.viva-lancia.com/viewtopic.php?f=52&t=....... , het oude topicnummer kan blijven staan
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”