Schakelgedrag Thesis automaat

Discussie en vraagbaak over Thesis
don pedro
Posts: 143
Joined: 25 Dec 2008, 14:09

Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by don pedro »

Beste liefhebbers,

Sinds afgelopen week heb ik met een 4-tal Thesissen proefgereden (allen automaat, waarvan 1 JTD en 2x 3.0 v6 en 1x 3.2 v6). Het moet me van het hart dat ik bij geen 1 model het idee had dat de automaat soepel zijn werk deed. Ikzelf rij nu een 6-bak JTD. Omdat ik vanwege slijtage/lichamelijk ongemak toch een automaat overweeg, ben ik dus een zoektocht begonnen naar een vooral technisch goede (lees automaat die top is) Thesis. Onderstaande auto's heb ik reeds bezocht:

http://www.beijerauto.nl/occasion/lanci ... 3#voorraad
http://www.heuverlingautos.nl/occasions/
http://www.autobedrijfkelvinring.nl/occasions.html

De 1e Thesis is een 3.2, de mooiste/chique van het stel. Mooi donkerblauw met beige leer. Interieur ziet er verzorgd uit. Geen foutmeldingen. Navi lijkt niet te werken.
Dan de automaat, leek op zich goed, maar van bijvoorbeeld Neutraal naar Drive, ging dat toch gepaard met een flinke schok. Ook vond ik em wat nerveus qua schakelmomenten, maar dat blijkt inherent aan de 3.2?? Auto komt bij vd Zee vandaan, navraag leerde mij dat het toentertijd een nette goede auto was. Het kwam wel eens voor dat wanneer de Thesis in neutraal stond, deze wel eens in Drive sprong??? Distributie moet wel nodig gedaan worden is buiten de 5 jaar vervangings- termijn.

De 2e is een JTD, mooi leren interieur, buitenkant wat schaafwondjes, qua rij eigenschappen de minste. De automaat reageerde erg traag en hoog in toeren. Ook diverse issues qua elektronica (kofferbak slot werkt niet en geeft melding parkeersensoren blijven hangen). Auto komt bij Nieuwkoop (Italie spec in Den Bosch) vandaan.

De 3e is een 3.0, reeds an sich niet verkeerd. Is tot 120.000 bij Halan in onderhoud geweest. Maar zit vol met kleine issues (regen sensor, deursloten alleen open met drukknoppen, koplampwissers blijven hangen. Ook hier moet de distributie eigenlijk gebeuren. Had ook last van kale plekken op het dak. Vond em wel interessant vanwege de klm stand.

Bij alle drie hebben de verkopers geen idee wat er staat -:).

Ga volgende week nog bij onderstaande kijken:
http://www.kalken.nl/Lancia/Thesis/3.0- ... o=gallerij


Toch vind ik het lastig te bepalen hoe een Thesis automaat zich nu verhoudt met schakelgedrag, ben ik hier nu te kritisch??
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by gergely »

In een eerdere thread kun je een hele verqandeling vinden over mijn ervaringen wbt het schakelgedrag van een 3.2.
De 3.2 automaat (althans die van mij) schakelt boterzacht en doet geen vreemde dingen. Het enige wat ik er op aan te merken heb is het laat doorschakelen naar mn de 5e versnelling.
Dit blijkt echter niet exemplarisch, maar typisch te zijn.

zie http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 04,1350099
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Marcithesis »

Ik kocht mijn 2.4 benzine met 165.000 op de teller. Staat inmiddels op 184.000 en schakeld naar mijn zin zoals een auto van deze klasse behoort te doen. Dat was in het begin wel anders. Bij de eerste proefrit merkte in dat de bak iet wat zenuwachtig schakelde. Ook ging de wagen amper rollen met geloste rem in Drive.
Het eerste wat ik heb gedaan is transmissie olie die zwart en dun was afgetapt. Drie liter vullen, 200 km rijden en vervolgens weer aftappen. Tot 3x toe gedaan en na 10.000 km nogmaals en alle keren met atf van de juiste specificatie. Klinkt omslachtig maar ik ben persoonlijk geen voorstander van een totale powerflusch omdat dan ook het aangekoekte vuil in de hoekjes loskomt.
Het eindresultaat is dat de bak zich heeft ingeleerdt op mijn rijgedrag met veel snelweg kilometers. Bij koude motor laat ik het toerental oplopen tot 3000 rpm, tik de pook naar links en schakel manueel over naar 2. Daarna regelt de bak het zelf. Kortom, een aanzienlijk verschil met 22.000 km geleden :)

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by gergely »

welke motor heb jij Marc?
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by lanciathema.nl »

Peter, geen risico nemen, de automaat moet perfect en boterzacht schakelen. Bokkerig gedrag bij stilstaan of optrekken is nog te verhelpen met olieverversen maar het is wel het begin van slijtage.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Marcithesis »

2.4 5 cilinder 20 v benzine 175 pk. Geen ras paard maar voor mij voldoende.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Marcithesis »

Mee eens.

Een Thesis die mechanisch top is zijn er niet in de prijsklasse rond de € 4000,00 in de handel. Dan kan je beter van een particuliere liefhebber kopen die de onderhouds historie kent.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
don pedro
Posts: 143
Joined: 25 Dec 2008, 14:09

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by don pedro »

OOk Thesissen van boven de 4000 zijn niet zonder issues heb ik al gemerkt, zowel particulier als handel. Veelal worden de auto's te koop gezet/ingeruild juist vanwege bijvoorbeeld het vervangen van de distributie.Ik hoef niet te vertellen wat een kostenpost dat is. Doodleuk vertellen ze dan dat het 50.000 klm geleden gebeurt is, maar wel al 6 of 7 jaar geleden. Daarnaast vertonen (zowel particulier als handel) de auto's zonder uitzondering errors op dash (laatst reed ik een Thesis waar de motorkap melding bleef opkomen) of falende navi/nit units, haperende deursloten, lichten, parkeersensoren. Ze staan gewoon (te) lang te koop en dat heeft zijn weerslag op de staat van de auto.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Rino »

Slijtage vd bak ? Die van mij gaat al bijna 550.000 km mee. Het enige wat volgens mij fout is aan die bak is de koeling ervan.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Rino »

Misschien off the topic, juist bij koude motor rij ik de automaat manueel om te voorkomen dat de motor hoge toeren maakt. Een keer de auto van voor tot achter warm is of zeg maar alle oliën goed smeren kan de zweep er op. Motoren, versnellingsbakken, diffirentiëlen,.... slijten vooral tijdens de warmdraaifase.
Ik ben daar heel steeng in, met resultaat.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”