Klepje koplamp sproeier links

Discussie en vraagbaak over Thesis
JanM
Posts: 15
Joined: 13 Apr 2015, 22:56

Klepje koplamp sproeier links

Unread post by JanM »

Het veertje die de klep dicht trekt doet het niet.
Nu de APK eraan zit te komen moet het gerepareerd worden.
Wie kan mij helpen aan : Klepje (links), en mij helpen met montage.

BvD
Jan
________________________________________
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Marcithesis »

Beste Jan,

Bedoel je het driehoekige chromen klepje op de bumper onder de koplamp? Dat veertje wisselen zal niet simpel gaan. Bij mijn Thesis is het plastic scharnier van het klepje stuk gegaan toen ik het veertje van buitenaf probeerde te repareren.
Ik heb het klepje met een paar dotjes siliconen kit vast gezet en de zekering van de koplampsproeiers verwijderd.
Inmiddels voor de 2e keer APK goed gekeurd zonder werkende koplampsproeiers. Of dit een APK eis is weet ik niet. Op de RDW site worden de keurings eisen weergegeven maar heb nog niks kunnen vinden. Het kan ook zijn dat dit moet werken vanaf een bepaald bouwjaar.

Groetjes.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
ida
Posts: 62
Joined: 16 May 2013, 18:36

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by ida »

geen apk afkeur
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by de Wit »

Voor wat ik ervan weet is het bij Xenon verplicht dat er een sproeiinstallatie is.. Aan die eis voldoe je. Zolang het lichtbeeld goed is zullen ze niet afkeuren. Onze Lybra had 1 kant werkend en de ander bleef hangen, nooit een APK opmerking over geweest in de paar jaar dat ze bij ons was.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Hans8V »

Mijn Thesis had ook een afgeknapt klepje dat ik toen heb vastgeplakt. Om te voorkomen dat de sproeiers het klepje los zouden duwen heb ik de stekker van het pompje gehaald, en bij de APK waren er dus helemaal geen koplampsproeiers. Maar geen enkel probleem volgens de garage. En gewoon een geldige APK gekregen (tu)
Gr, Hans

Keuze is Reuze: Thesis V6 2002, Thema IE '93, Delta 1.8 '09, AR Alfetta GT1800 '75, en 9-3 cabrio 2004
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Rino »

Bij mij had de keurmeester de opmerking dat de koplampsproeiers met Xenon-lichten moeten werken en als dat niet zo is dit afkeur betekent. Dat bij de Thesis de sproeiers enkel werken als de auto rijdt omdat er dan meer druk is...blablabla.. vond hij een plausibele uitleg :-)

"In fondo è solo un trucco"

Succes, Rino
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Marcithesis »

Zie onderstaand artikel.

Aanpassing xenonregeling vanaf 1 april 2012 (Nederland)

Aanpassing xenonregeling vanaf 1 april 2012 (Nederland)
De keuringseisen (APK) dat een voertuig voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (xenon) en in gebruik genomen genomen na 31 december 2006, voorzien moet zijn van automatische hoogteregeling en koplampreinigingsinstallatie, komen per 1 april 2012 te vervallen. Deze twee eisen worden geschrapt omdat ze niet langer actueel worden geacht gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen op de markt. Door het vervallen van deze eisen uit de Regeling Voertuigen wordt voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast moeten worden. Dit betekent dat bij inbouw van Pilotxenonverlichting, onafhankelijk van de ingebruiknamedatum van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreiningsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.

Bron: http://www.sky-xenon.nl/Wetgeving.html

Zie ook onderstaande link RDW. Daar is overigens niets te vinden over koplampreinigings installaties. Het bovenste artikel schrijft dat dit vervallen is en is kennelijk om die reden niet meer omschreven.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... d%201.aspx


Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Spy »

Dat is nieuw voor me. Is dat Europees of alleen in NL?
Ik wist ook niet dat de installatie bij de thesis het past doet als je rijdt..
Ik heb de indruk dat de sproeiinstallatie het bij mij niet doet.
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Marcithesis »

Dit betreft alleen Nederlandse regelgeving. Hoe het zit met omringende buurlanden valt natuurlijk uit te zoeken.

Koplampsproeiers worden automatisch ingeschakeld als het dimlicht brandt en de ruitenwissers worden ingeschakeld. Aldus het instructie boekje.
Het geeft in ieder geval een flinke nevel dat in bepaalde condities de recirculatie klep dicht loopt vanwege de vloeistof geur.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Klepje koplamp sproeier links

Unread post by Rino »

Hallo,

bij ons in België moeten de koplampsproeiers het steeds doen bij Xenon-lichten.
Dat ze pas werken bij een rijdende auto was voor mij slechts een "uitleg" voor de keurmeester en geen wetenschap.

Ik herhaal : in fondo è solo un trucco. (citaat uit de film : la grande bellezza)
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”