Uitval geluid radio/cassette/navi

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by Stupendo »

Had ik haar toch bijna perfect:

- nieuwe stabilisatorstangen/rubbers: zalig!
- nieuwe banden, uiteraard Pirelli, helaas in hoogte 60 wat inderdaad comfort geeft ik was 55 gewend, maar ik heb toch liever 55 in verband met bochtjes "hoeken"
- grote beurt, maar distri nog niet nodig
- roest aan de subframes verwijderd en behandeld
- olie van de automaat ververst; ik heb vanwege de helder rode vloeistof in combinatie met een kilometerstand van 155.000 er voor gekozen om hem niet te spoelen aangezien dit niet nodig was en niet zelden ook nog problemen oplevert, dus alleen ververst. De automaat begint me nu pas te herkennen als zijnde pilota want nu schakelt deze bij 3200 toeren ipv 2800, maar goed, pas vanaf 3500 echt koppel beschikbaar.
- alleen nog de afstandbediening werkend maken en een inbraakdeuk repareren dan is ie perfect. Nou ja bij de garage merkte ik dat een van de verchroomde sierstukken van de kentekenverlichting verdwenen was terwijl ze die er pas 2 jaar geleden op gemonteerd hadden, ik vermoed iets met de plakrand en/of niet vetvrij maken. Die dingen kosten overigens nieuw 29,50 ex BTW.

Lybra is echt zalig, doe hem ook alleen maar weg voor een Maserati (haha). Maar goed, ze is nu 16 en gisteren sinds lange tijd weer een mankementje:

Vriendin had al opgemerkt dat de stem van de navi uitbleef maar bij mij viel het geluid van de radio en de cassette (ja, die beluister ik nog regelmatig) uit. Zekering is mijn eerste gedachte maar anders? En waar zit die zekering? Toch niet achterop de ICS hoop ik?

En weet iemand nog andere mogelijkheden? Ik luister graag naar de 5-cylinder maar een stukje Vivaldi is toch wel eens lekker...
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by hanzie68 »

Tja er zit helaas geen zekering achter op de ICS.De verlichting en de verbinding met het instrumentenpaneel heeft een eigen voeding. En de radio CD ook. Het lijkt erop dat de ICS gestorven is.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by Stupendo »

Volgens dit forum zit er een zekering achterop de ICS voor het beeldscherm... Mijn beeldscherm doet het echter nog wel, alleen geen geluid.

Mijn ICS (overigens ook al niet meer de originele omdat ik hem er al een keer uit heb gehad en de nummers "hoorden" niet met bij het chassisnummer) had er geloof ook geen achterop zitten.

Als de ICS is overleden, wat is dan de oorzaak? Iets met een verbinding op een printplaat?
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by koen_ »

Op de ICS zonder navi zit sowieso een zekering van 10A achterop, je kunt hem zien op de plaatjes bij de 'how-to : ICS uitbouwen' (zie topics bovenaan)
Ik heb zelf geen ervaring met de ICS met navi, maar op de plaatjes ervan in de 'manuale officina' lijkt er op dezelfde plaats ook een zekering getekend ...

Geen idee wat precies de functie van de zekering achterop is, maar checken kan geen kwaad .., niet geschoten is altijd mis ;)
... kun je direct ook de stekkers achterop checken, een slechte verbinding daar kan wellicht ook de oorzaak zijn ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by hanzie68 »

Je hebt inderdaad gelijk Koen. Daar zit inderdaad een zekering. Is mij laatst niet opgevallen bij het uitbouwen:? Maar even terugkomend op het probleem van stupendo. Zou het misschien ook niet aan de versterker achterin kunnen liggen? Ik zou die ook maar eens checken voor de zekerheid.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by koen_ »

Dat zou ook kunnen idd, het lijkt in ieder geval een 'output'-probleem ...

Loopt de navi-stem ook via de bose-versterker ??, als dat niet zo is kun je dat probleem uitsluiten ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by de Wit »

Navi loopt over rechter voorspeaker van wat ik me van onze dame herinner. Als je "gewoon" een audiocassette in het loopwerk duwt, laat afspelen en het volume goed opschroeft, hoor je dan , buiten het loopwerk om , dan ook geruis? Zo niet, is de kans vrij groot dat de versterker een uitdaging heeft...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by hanzie68 »

Dan zou ik eerst eens kijken naar de zekering van de versterker als de wit gelijk heeft. Bij geen geruis dan zou het inderdaad iets met de versterker te maken kunnen hebben.
Hoe het een en ander in elkaar zit, kun je in de bijlagen zien. Het is in het Italiaans, maar met google translate kom je een heel eind.
Attachments
radio 3.pdf
(102.43 KiB) Downloaded 15 times
radio 2.pdf
(36.98 KiB) Downloaded 13 times
radio1.pdf
(204.39 KiB) Downloaded 15 times
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by Stupendo »

Ik had nog geen tijd gehad om er naar te kijken maar ik ben wel ergens anders achter gekomen. Mijn Lybra is nooit uitgerust geweest met SHIT (ze verstaat geen Engels) maar ze blijkt wel MERDA te hebben (Miraculoso Energia Riparazione Definitivo Automatico), want wat blijkt; ik heb weer geluid. Joost mag weten hoe en wat maar ik ben er blij mee, hoewel het uitvallen wel een teken aan de wand is misschien.
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Uitval geluid radio/cassette/navi

Unread post by Stupendo »

Kom ik er vandaag per toeval achter dat het geluid van de navi apart geregeld is in het navi-programma (dus werkt niet via de radiovolumeknop). Dit geluid stond op nul (ik verdenk mijn vriendin) waardoor "Francesca" niet meer te horen was. Dit probleem is dus opgelost maar staat los van het uitvallen van het geluid van de radio, hmm, we wachten af.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”