Hoofdkoppelcilinder

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by koen_ »

Het zou wel erg toevallig zijn als dit toeval is ...
Is je remoliereservoir volledig leeg geweest ? Heb je de remolie ververst ?
Heb je alleen het koppelingssysteem ontlucht ? .... of ook het remsysteem ?

In het verleden zijn er diverse meldingen geweest van een dergelijk probleem wat te wijten was aan verstopte remslangen : lees dit maar eens door : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ?52,837409
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by hanzie68 »

Koen, dank je voor de link, ik laat er morgen zeker naar kijken. Ik heb het zelf niet gedaan, maar een maat van me die 40 jaar automonteur is geweest. Ik hoop dat het in de remslangen zit. dat is het minste werk. en kost ook een stuk minder.
Als er lucht in de leiding zou zitten, dan zou je toch je pedaal verder door kunnen trappen? maar die van mij blijft op druk bovenin zitten. Dat zou het volgens mij niet kunnen zijn.
Ik hou je in ieder geval op de hoogte over het resultaat.

Groetjes, Hans
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by hanzie68 »

Even een tussentijds verslag. Het is inderdaad zo dat de remslang last van trombose had. tnx voor de tip koen (tu). Als tussenoplossing de leiding gespoeld met dot 4. Volgende week komen er 4 nieuwe op. Tevens wordt de stuurkogel links voor ook vervangen,.rechts is in juli al vervangen. Dan ben ik ook van het geklapper op de voortrein af.

Ik houd jullie op de hoogte.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Opgelost Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by hanzie68 »

Eindelijk is het dan zover. Alle 4 de remleidingen zijn vervangen, Het systeem is weer gevuld met nieuwe olie. En ook heel belangrijk, de stuurkogel links voor is vervangen. Geen geklapper meer op de voortrein. De grande dame rijd weer heerlijk. Hopelijk blijf ik nu voor een tijd verlost van allerlei ellende. Wie weet, want de dame is toch al op leeftijd.:D
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Opgelost Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by dickh »

Good for you! Nu je dit zo vertelt, ik heb zoiets ook eens gehad een jaar of 6 terug met m'n vorige Lybra. Mijn klacht was dat een van de wielen op lage snelheid een hoog piepgeluid maakte. Bleek als oorzaak te hebben dat van het linkerachterwiel de remcylinder niet meer goed loskwam, ondanks dat de remcylinder wel goed gangbaar was. Ook hier bleek dat er een verstopping zat in de remleiding. Daardoor stroomde de remolie niet lekker meer terug waardoor de rem heel licht bleef aanlopen, met het gepiep tot gevolg. Ik heb toen ook alle remleidngen vervangen, Die bleken allemaal in meer of mindere mate een infarct te hebben (daar is destijds ook eens een topic over geweest als ik me goed herinner).
Dat gepiep heb ik nu met m'n huidige Lybra weer, eveneens in het linkerachterwiel. Toeval? Wat is er met die linkerachterkant? Of het nou remgepiep is of roest onder de deurstijl, altijd wat in die regio. Maar goed, er is gelukkig weer wat te klussen :?

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Opgelost Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by hanzie68 »

Zo is dat Dick. De dames worden wat ouder, en dan hebben ze wat meer aandacht nodig. B)
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Opgelost Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by dickh »

Vandaar dat we ze "dames" noemen (:P)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: Opgelost Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by hanzie68 »

Of Diva. Dat past nog beter bij het karakter van een Lybra >:D<
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Opgelost Help!! Hoofdkoppelingscilinder

Unread post by de Wit »

hanzie68 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of Diva. Dat past nog beter bij het karakter van
> een Lybra >:D<

Diva was toch voor de Thesis al in gebruik :S :D
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Hoofdkoppelcilinder

Unread post by Reinier666 »

Gisteravond voor het eerst de anwb kunnen bellen voor de dame.
Verleden week al een keer de druk op het koppelingspedaal verloren, maar dat was slechts een "incident" (hoopte ik) maar nog geen tijd gehad er verder in te duiken.
Gisteren dus stilstaan en niet meer kunnen koppelen, gelukkig op een parkeerplaats, dus met 2 meter duwen stond ik veilig.
Anwb kwam tot de conclusie dat de cylinder lekte en heeft hem bijgevult zodat ik nog naar de Lybra-dokter kon rijden.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”