Koplampen uitbouwen.

Discussie en vraagbaak over Lybra
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Koplampen uitbouwen.

Unread post by JackWess »

Goedemiddag,

Volgende ding op mijn "to do" lijst is het opknappen van de koplampen, en tevens proberen om dan de schade op het rechter scherm te herstellen.
Vraag is nu, hoe die te demonteren? , die koplampen dan.
Heeft er hier iemand een afbeelding uit een WP handboek misschien?

Ik zou graag zelf zo'n handboek bemachtigen, of 1 op CD, maar wel in het NL.
Dus tips om die te bekomen zijn ook welkom.

Dank voor het lezen maar weer. :)


..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by koen_ »

koplamp uitbouwen is erg eenvoudig, maar er is wel een "maar", de boutjes zitten nl vaak volledig vastgeroest

ik heb destijds dit how-to-tje : -- klik hier -- al eens gepost, maar kan het niet zomaar terugvinden ..., de plaatjes zijn deels niet van mijzelf, kwamen van de griekse lybra-website geloof ik :

probeer de boutjes ruim tevoren met kruipolie in te spuiten en gebruik alleen perfect passend gereedschap , torx 40

als ze echt totaal vastgeroest zitten, hierbij een suggestie : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 41,1089770
ik draai ze eens per jaar een keertje los en met kopervet weer vast, sindsdien geen enkel probleem meer om ze los te draaien ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by JackWess »

Ah, met dank,

Ik meende inderdaad al het onderwerp een keer gezien te hebben ergens.
Daar kan ik wat mee.
Zal vanaf nu beginnen met WD40 spuiten, en dan van het weekend eens zien wat het brengt.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by koen_ »

ik zou wel echte kruipolie gebruiken, WD40 smeert wel aardig, maar is vooral vochtwerend en heeft zeker niet de penetrantie-eigenschappen van kruipolie ...
... van zo'n busje kun je nog veel plezier hebben bij je Lybra ;)
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by JackWess »

Had ik nu dus niet bij de hand,
Morgen maar weer naar de winkel dus.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by Stupendo »

Ik denk dat ik niet de enige ben die de verschillen tussen echte kruipolie, WD40 en siliconenolie niet goed weten, maar Koen geeft het al aardig aan. Kruipolie zie je steeds minder heb ik het idee. Bij de ALDI kon je recent kruipolie (Eur 3,99) en siliconenolie krijgen. Ik ga ook nog maar even een busje halen me dunkt.

De Lidl heeft trouwens ook wasproducten (gehad). Ik ben nog zeer content met het spul dat de lak in de was zet en polijst waarbij die kleine olie/rubber/vuilspikkels oplossen. Met gewoon afwasmiddel krijg je die met geen mogelijkheid weg. Of de was zonder de schurende werking dit ook doet betwijfel ik. Die heb ik ook van de Lidl. Overigens heb ik die schurende was niet gebruikt op de Lybra. Dat zal niet geschikt zijn voor metallic-lakken en ik vermoed dat bijna alle Lybra's metallic-lak hebben (?).
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by dickh »

Niettemin blijft de kans vrij groot dat je de 3 boutjes zal moeten uitboren, geen echt geinig klusje. De moertjes zijn "geborgd" in de fraai grijze maar vrij zachte plastic koplampbehuizing, waardoor die moertjes al snel doordraaien. Wat bedoel je trouwens met "herstellen van het rechterscherm", reden waarom je de koplamp zou moeten uitbouwen? Spatbordschade? Of bedoel je koplampglasschade? Hulde voor je inspanningsbereidheid trouwens :)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by JackWess »

De reden dat ze eruit moeten is 2 ledig.
1, er zit rotzooi aan de binnenkant van de lampen, wat komt doordat de reflector, die zo te zien uit 2 delen bestaat is gaan wijken. (is lastig te zien op de foto helaas)
2, er zit schade aan het rechterscherm ter hoogte van de koplamp, en ik hoop die vanuit de binnenzijde er grotendeels uit te kunnen krijgen.
Immers, alles wat ik er zelf aan kan redden hoeft een pro in later stadium niet meer te doen, en dat scheelt me in de toch al zeer magere spaarpot.

Tevens wil ik dan ook meteen de lampkappen weer polijsten, zodat ze er weer mooi uit gaan zien.
Ik had immers toch al niets te doen zeg maar. B)

hieronder wat foto's die het iets verduidelijken.

koplamp rechts.
Image

Koplamp links.
Image

schade rechter scherm,
Image

De schade laat zich zo ook erg lastig vastleggen, maar is zeer storend, en wil dat ook voorlopig in ieder geval tenminste iets strakker hebben.

Groets.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by dickh »

Nou, die rotzooi herken ik wel van m'n vorige Lybra. In mijn geval was de oorzaak dat de plastic kappen ontbraken die (aan de binnenkant, onder de motorkap) over de koplampstekkers heen zitten. Daardoor kon er allerlei ongedierte via de koplampontluchtingsopeningen binnenkomen, wat na verbranding door de kwaliteitslampjes resulteerde in dit residu. Bij m'n huidige Lybra zitten die kappen er keurig wel op en heb ik geen last meer van dergelijke insecticidale interventies. Ook blijven m'n lampjes langer heel. Die houden kennelijk ook niet zo van zo van dat nachtelijk fladderend gespuis.

Mocht je die (nogal vierkantige) kappen aan de achterkant van je koplampen inderdaad missen, misschien iets om Markieee te vragen om eruit te halen voordat ie de zijne naar de sloop brengt (als het daarvoor al niet te laat is tenminste).

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
DieselTDi
Posts: 488
Joined: 04 Jul 2009, 17:00

Re: Koplampen uitbouwen.

Unread post by DieselTDi »

Ik heb nog ergens een cd met werkplaatshandboek liggen. Als je intresse hebt pb me maar
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”