Even een voorstelrondje.

Discussie en vraagbaak over Lybra
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Even een voorstelrondje.

Unread post by JackWess »

De 1ste vraag had ik al gelanceerd alhier, en er zullen er nog wel een paar volgen.
Dus even voorstellen lijkt mij op zijn plaats.

Ik ben Jack, getrouwd en 4 kinderen, waarvan 3 nog vrij jong.
Voorheen gereden in een Kappa 2.4 uit 95, wat een zeer bijzonder trouwe auto was.
Die hebben we helaas moeten wegdoen, simpel om de reden dat het gezin er niet meer inpaste.
lees 1 grote knul. een 2ling van 2, en een nakomertje in de maxicosi, plus een kinderwagen mee,
Dat past niet in geen enkele Lancia, dus is daar de afgelopen 4 jaar een Grand Espace 2.0 automaat voor gekomen.
Die werd nu echter te groot, en ook te duur, dus weer terug naar Lancia, wij zijn hier trouw fan.

Dus sinds 3 weken in het bezit van een 2.0SW comfortronic. uit 2000.
Moeilijk te vinden, en een automaat was wel een voorwaarde voor mij, terwijl vrouwlief eigenlijk ook wel zelf wou schakelen.
De 1ste problemen dienen zich echter al wel aan, wat te verwachten is van een auto van 15 jaar oud.
Te hopen valt nu dat er verder weinig lijken uit de kast vallen.
Hier is een erg (lees geen) budget, dus veel zal ik zelf gaan doen, waar ik niet bang voor ben.
Dus hopelijk zal het forum mij hier de helpende hand gaan bieden.

Groet.
Jack.
Attachments
lybra.jpg
lybra.jpg (53.95 KiB) Viewed 388 times
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by de Wit »

Welkom Jack,

zoals je allicht al gemerkt hebt zijn er een aantal die-hard Lybrarijders (ikzelf ex rijder) hier actief.
Veel rijplezier toegewenst en neem eens de topics bovenaan (de stickys) door om te achterhalen wat de meest voorkomende problemen en oplossingen zijn.

Voordeel van een 15 jaar oude auto is dat een hoop eigenaren al kluservaring hebben opgedaan en de Lancisten zijn nooit te beroerd om kennis en ervaringen te delen :-)

Groet vanuit Noordnederland..

Dennis de Wit, moderator Lybra en Thesis forum.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by dickh »

Hi Jack,

Mmm je werd geconfronteerd met wat ik enigzins een luxe-probleem zou noemen dus. Als ik even in de overdracht ga naar jouw kotertjes: Ik zat in '65 als kind van 14 in een (sedan) Opel Olympia Record uit '56 samen met pa en ma en broer van 13 en zussen van 12, 11, 10, 7 en een baby (jawel, 9 man dus in een vierzitter), met alle inherente benodigdheden in de kofferbak. Het trok altijd wel enig bekijks als we in- en uitstapten... ;) Hoor je mij klagen? Het had wel iets, boven op elkaar gepakt zitten in "Der Zuverlässige" (stond op het contactsleuteltje) Opel Record. En die was minstens 12cm smaller dan jouw Kappa. Voordeel: hij had een rechtdoorlopende zowel voor- als achterbank, dus het was makkelijker stouwen dan met die kuipstoelen en hoofdsteunen en dus fabrieksmatig gedefinieerde plaatsen van tegenwoordig. Anyway, alles is relatief. Wist je dat in een VW Kever 23 mensen passen? Kwestie van efficiciënt laden ;)
Goed, allemaal gekkigheid, Als je in nood bent zijn uw lotgenoten nabij! Viva Lybra!

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by koen_ »

Familie Heijne ?? :) :

Image
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by JackWess »

Hoi Dick,

Mooi verhaal, en klinkt ook bekend.
Ik ging in de late jaren 60 en begin 70 met pa, ma en 2 broertjes in een 2 deurs Taunus 12M.
Toen zus daarbij kwam werd die ingeruild voor een Rekord uit 70.
Daar is door mijn ouwelui nog jaren mee door gereden, totdat er een andere Rekord kwam, maar toen een "caravan".
Met die auto ging mijn broertje meestal gewoon achterin de 'kattenbak" :)
Alleen met vakanties ging alles op de achterbank, en de tent plus alles wat mee moest achterin.
Daarmee zijn zelfs tochten tot in Bulgarije (Burgas) ondernomen.
Dat waren nog eens tijden. B)
Natuurlijk was het wel zo dat in die tijd de Blauwe lichten brigade veel meer toeliet als nu.
Kinderzitjes etc. waren nog niet echt evident, en idd die rechte achterbank, en soms nog voorbank hielpen een heel stuk mee.
Tegenwoordig kom je er niet meer mee weg, en moeten die koters nou eenmaal in zitjes, en dan helpen die voorgevormde banken niet mee.
Ik los dat op met 2 handdoeken onder de zitjes.

Nu was de Kappa overigens niet mijn eerste Lancia, ik heb in een ver verleden al een Delta en een Thema gereden, en vooral sinds de Thema is de liefde voor het merk erin geprogrammeerd.

Ik ben overigens van mening dat ik deze Lybra wel voor te veel geld gekocht heb, €1450.
Na 3 weken bezig te zijn geweest met de auto, zijn er toch al wel veel punten gevonden die die aanschafprijs niet helemaal rechtvaardigen.
Aan de andere kant, wij wouden een comfortronic, en ook bij voorkeur deze kleur, en dat is een bijna niet te vinden combinatie geweest.
Dus die aanschafprijs vergeet ik maar, en ga mij concentreren op het opknappen van de auto.
En uiteraard het rijplezier, want dat is 200%
Gelukkig voor mij woon ik in Oldenzaal, dus dicht bij Almelo, en ook dicht aan de grens.
Dus kan ik redelijk eenvoudig aan onderdelen komen.

Groet.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by dickh »

Nee Koen, een OPEL REKORD zei ik. Die VW was illustratief - bij mij op het dorp werden vroeger onder ons, baldadige langharige jeugd, wel wedstrijdjes gehouden tijdens de kermis :)o, o.m. eens wie de meeste mensen in z'n auto kon proppen. En winnaar Kas kreeg er 23 man in. De fel oranje kever 1300S lag wel op de assen, maar een kniesoor... Overigens is dat record lokaal legendarisch is nooit verbeterd

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by Stupendo »

Mooie kleur, die zie je inderdaad niet vaak. Hoe heet het? Blu Cielo of zo? Eur 1450,-- is duur voor een 15-jarig automobiel, tenminste als er na aankoop nog voor Eur 2000,-- aan vertimmerd moet worden. Als dat beperkt blijft tot een paar honderd euro valt het nog wel mee. Maar gezien de geliefdheid van alle Lancia's zou de prijs eigenlijk maximaal Eur 900,-- (NLG 2000,--) moeten zijn.

Ik weet niet of ik een die-hard Lybrarijder ben, inruilen op een Thesis zou ik overwegen. Voor een Aurelia B24 Spider zal ik "subito" van haar scheiden, haha.
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by JackWess »

Het was dan ook exact deze kleur icm de comfortronic die wij zochten.
En inderdaad, die zie je weinig,
Ik zal morgen eens kijken of ik de kleurcode kan opduiken onder de kap, of in de boekjes.
Ik meen deze kleur ook wel eens gezien te hebben op een Kappa.

Wat de prijs betreft, tsja, ik ben het met je eens, maar die combi is dus niet echt evident, en daar kwam bij dat de auto is voorzien van nieuwe draagarmen,
En ik toch nog wat van de prijs heb kunnen halen,
Uiteindelijk €1225 achtergelaten bij die automeneer, wat ik nog te veel vond, maar in de wetenschap dat een andere vinden in deze combi best een speld in een hooiberg zou zijn, toch maar gedaan.
Motor en bak lijken prima in orde, kurkdroog overal, alleen wat lekkage wat bij het oliefilter vandaan schijnt te komen.
En de KM stand van 160000 lijkt zowaar ook correct te zijn.
Dus hopelijk blijft het vertimmeren beperkt tot die paar honderd, dan kan ik het grootste hiaat gaan oplossen.
De sleutels.
Er zit maar 1 sleutel bij, en de elektra die daar in hort ligt nu in de asbak.8-)
Code kaart is ook afwezig, dus "daar gaan we" . Word nog een thema.:S
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by JackWess »

Dit is het dus.

Image
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Reinier666
Posts: 238
Joined: 17 Oct 2013, 22:07

Re: Even een voorstelrondje.

Unread post by Reinier666 »

Bijzondere kleur, het is dat dit nummer op de lancia kleur charts voorkomt, maar verder kom ik niet met google search ;)
Zeldzaam kleurtje dus.
Als je hem mooi vind, en hij rijd lekker.......dan is 1250 euro het dubbel en dwars waard toch?
Succes en veel plezier met de auto.
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”